Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvordan man er stillet, hvis ens barn kommer til skade under leg i skolen? Ved de, hvornår man, som hesterejer, er ansvarlig for sin hests skader, eller om man kan få erstatning, når man påkører sin egen bil?
Foto: Johny Kristensen/Colourbox

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anja Lintrup Sørensen, als@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 tirsdag til torsdag mellem kl. 9-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for august:

Spørgsmål: Hvilken forsikring dækker, når min datter kommer til skade i skolen?

Kære Forsikringsoplysning

Vores datter er lige begyndt i skole og er kommet til skade på skolens legeplads. Hun legede på et klatrestativ, da en anden dreng fik skubbet til hende, så hun faldt ned. Hun har knækket en tand og fået hjernerystelse.

Vi er nu i tvivl om, hvilken forsikring vi skal anmelde uheldet til - skolens, drengens eller vores egen forsikring?

Forældrene

Kære forældre

Som hovedregel skal enhver ulykke anmeldes til jeres eget forsikringsselskab, hvis I har købt en ulykkesforsikring til jeres datter. Det gælder også, selvom skoletandplejen i første omgang tager sig af hendes tandskade. Hvis der bliver noget med tanden, efter hun fylder 18 år, kan en ulykkesforsikring betale jeres tandlægeudgifter til behandling. Derfor er det vigtigt, at I opsøger tandlæge og læge (hjernerystelsen) og får anmeldt skaden til jeres forsikringsselskab.

Folkeskolen har siden 2012 ikke lov til at forsikre skolebørn. Som forælder har man derfor selv ansvaret for at ulykkesforsikre sine børn. Den eneste situation, hvor skolen kan være forpligtet til at erstatte skolebørns skader, er, hvis skaden er sket ved skolens fejl eller forsømmelse. Det vil altid være en konkret vurdering, og det lyder ikke til at være tilfældet her.

Der skal en del til, for at børn kan gøres ansvarlige under leg. Årsagen er, at der i leg er en fælles risiko for at få skader, ligesom det kan være svært at placere et ansvar. Hvis drengen har skubbet til din datter ved et uheld, vil I med stor sandsynlighed ikke kunne kræve erstatning af drengen via forældrenes indboforsikring. For selvom den også indeholder en ansvarsforsikring, dækker forsikringen kun børns ansvar, når der er et juridisk ansvar.

Jeg håber, det har givet svar på, hvordan I skal gribe sagen an.

Bedste hilsner

Spørgsmål - Hvad dækker min hesteforsikring?

Hej,

Da jeg ikke kunne ringe i jeres åbningstid, sender jeg mit spørgsmål i stedet.

Jeg har en indboforsikring, som også inkluderer en hesteansvarsforsikring. Jeg har brug for at vide, hvornår den præcist dækker.

Jeg spørger, fordi jeg har været så uheldig, at min hest har hoppet på rampen af min venindes hestetrailer, så den er gået i stykker. Og min forsikring vil ikke betale, da det bliver karakteriseret som et hændeligt uheld, fordi den var ”i snor”, da det skete.

Jeg troede, at jeg var dækket i forhold til alle skader, som min hest kunne lave på andre folks ting. Jeg er derfor lidt forvirret og i tvivl om, hvornår jeg så kan bruge min forsikring. Er det mig, der har misforstået noget? Eller dækker min forsikring kun, hvis min hest er løs, dvs. når den enten er stukket af fra stalden eller indhegningen?

Jeg håber, at I kan gøre mig lidt klogere på mit ansvar som hesteejer.

Mange hilsner

Rytteren

Hej rytter

Din indboforsikring dækker, når du kan gøres juridisk ansvarlig for din hests skader.

Efter hesteloven gælder der kun et objektivt ansvar (dvs. uanset om man er skyld i uheldet eller ej) for skader forvoldt af løsgående heste. Er hesten ikke løsgående, gælder de almindelige regler for erstatningsansvar.

Med andre ord: Du bliver kun ansvarlig for hestens skader, når det er en fejl eller en forsømmelse fra din side, der er årsag til en skade. Det lyder ikke til at være tilfældet her. Dvs. at din indboforsikring dækker ikke, fordi du ikke er juridisk ansvarlig.

Hvis du har lånt traileren, kan du være ansvarlig for skaden. Det betyder, at din veninde muligvis kan kræve erstatning af dig personligt. Det skyldes, at du efter loven (Danske Lov 5-8-1) er forpligtet til at erstatte skader på ting, som du har lånt. Der kan dog være undtagelser, fx hvis traileren ikke var i orden inden lånet og derfor ikke kunne holde til hesten.

Ved kortvarige lån (maksimalt 30 dage) dækker din indboforsikring skader på udvalgte indbogenstande. Men fordi en trailer ikke er indbo, dækker din forsikring altså ikke skaderne på den lånte hestetrailer.

Hvis din veninde har en kaskoforsikring på traileren, skal hun først anmelde skaden hertil.

Jeg håber, at det gav klarhed.

Spørgsmål - Hvordan er vi dækket, når vi påkører vores egen bil?

Hej forsikringseksperter

Min mand kom i sidste uge til at påkøre min bil, da han skulle bakke ind i vores garage.

Vi har kun den lovpligtige ansvarsforsikring på min bil og står nu med en værkstedsregning på næsten 16.000 kr. til reparation af begge biler. Vi mener, at min mands bilforsikring skal dække. Men den vil ikke dække skaden på min bil.

Kan det være rigtigt?

Hilsen

Hustruen

Hej hustru

Bilens ansvarsforsikring dækker skader, som rammer andre personer eller deres ting. Skader på forsikringstagerens, husstandens eller førerens ting er aldrig dækket. Derfor er det rigtigt, at din mands bilforsikring ikke skal dække skaden på din bil.

Er din mands bil kaskoforsikret, kan I alene få dækket udgifterne til at få repareret hans bil via hans bilforsikring, når beløbet overstiger jeres eventuelle selvrisiko.

Da I ikke har kaskoforsikret din bil, betyder det desværre, at I selv må betale den del af reparationsregningen, som vedrører din bil. Ønsker I at sikre jer mod påkørselsskader i fremtiden, må I overveje at købe en kaskoforsikring.

Foto: Johny Kristensen/Colourbox
Foto: Forsikringsekspert, Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen
Foto: Forsikringsekspert, Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring