Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvem der skal dække skader på skolens udstyr ved hjemmeundervisning? Ved de, hvorfor man kan have brug for sin rejseforsikring, selvom man ikke kan rejse til udlandet lige nu, eller om man har krav på at få dækket momsbeløb fra en erhvervsdrivendes ansvarsforsikring?
Foto: Annie Spratt/Unsplash

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for januar:

Spørgsmål: Skal jeg eller min forsikring erstatte skolens Chromebook efter et indbrud?

Hej

I forbindelse med at alle børn i øjeblikket undervises hjemmefra, har vi lånt skolens Chromebook, så min 12-årige datter kan arbejde på den.

I sidste uge havde vi indbrud herhjemme, og tyvene snuppede desværre også skolens Chromebook. Skolen fortæller os, at vi skal betale for en ny, og vores forsikringsselskab vil ikke dække udgiften. Jeg er forvirret. Kan I fortælle os, hvad vi skal gøre?

Hilsen

Den fortvivlede forælder

Hej fortvivlede forælder

Jeg tror desværre ikke, at du er alene om at havne i den situation pga. den aktuelle hjemmeundervisning.

En indboforsikring omfatter normalt lånte ting. Men fordi der ikke er tale om et lån i juridisk forstand, men derimod en aftale om udlevering af udstyr i gensidig interesse, er skolens Chromebook ikke nødvendigvis omfattet af din indboforsikring.

Ankenævnet for Forsikring har tidligere slået fast, at forsikringsselskaberne ikke er forpligtet til at dække skolens udstyr. Alligevel kan der være forskel på, hvordan de enkelte forsikringsselskaber dækker. Nogle selskaber tilbyder nemlig en udvidet dækning enten gratis eller mod betaling, mens andre ikke dækker hverken tyveri af eller ansvar for ødelagt udstyr.

Derfor er dit forsikringsselskab i deres gode ret til at afvise erstatning af tyveriet af skolens Chromebook. Og fordi der er tale om et hændeligt uheld (som du ikke kan gøre for), kan skolen heller ikke kræve erstatning af dig personligt.

Du må derfor gå tilbage til skolen og fortælle, at du ikke er forpligtet til at erstatte den stjålne Chromebook. Hvis det ikke hjælper, kan du også bede dit forsikringsselskab om at skrive til skolen. For din ansvarsforsikring (som er en del af din indboforsikring) kan også hjælpe med at afvise et uberettiget krav over for den, som kræver erstatning.

Hvis man er skyld i, at udstyret går i stykker eller bliver stjålet

Er man derimod skyld i en skade på eller tyveri af skolens udstyr, kan man godt komme til at betale erstatning – også selvom om ens egen indbo-/ansvarsforsikring ikke dækker. For at blive erstatningsansvarlig skal man have båret sig uagtsomt ad, fx efterlade udstyret uden opsyn et offentligt sted eller ødelægge udstyret med vilje. Du kan læse mere på Forsikringsoplysningen.dk.

I sådan et tilfælde må man betale erstatning til skolen af egen lomme, hvis ens indboforsikring ikke er udvidet til at dække skolens udstyr.

Bedste hilsner

Spørgsmål - Skal jeg droppe min rejseforsikring?

Hej Forsikringsoplysning

Min indboforsikring indeholder også en rejseforsikring. Min forsikring bliver fornyet til marts, og jeg er lidt i tvivl, om det overhovedet giver mening at beholde rejseforsikringen.

Jeg betaler næsten 1.000 kr. for min rejseforsikring hvert år, og jeg har ikke været ude at rejse, siden corona kom til landet, dvs. næsten i et år. Som situationen er lige nu, er det nok de færreste, der rejser nogen steder, og jeg synes det er mange penge at blive ved at betale.

Er der noget, jeg skal være opmærksom på, inden jeg opsiger min rejseforsikring?

Ham med rejseforsikringen

Hej,

Selvom mange ikke kan eller vil rejse til udlandet i øjeblikket, kan man stadig få brug for sin rejseforsikring, særligt hvis den indeholder en afbestillingsdækning. Derfor er der flere ting, du skal være opmærksom på, inden du opsiger din rejseforsikring.

1. En rejseforsikring kan også dække ferie i Danmark

Hvis din rejseforsikring også indeholder en afbestillingsdækning, kan den også dække ophold i Danmark. Det betyder, at den fx kan dække, hvis du har lejet et sommerhus i Danmark og bliver forhindret i at tage afsted, fordi du eller en i din nærmeste familie bliver akut syg eller kommer alvorligt til skade. Nogle årsrejseforsikringer dækker også kompensation for ødelagt ferie, hvis du på ferien fx bliver indlagt pga. akut sygdom eller tilskadekomst.

Det er ofte et krav, at ferien foregår i en lejet feriebolig, og at den strækker sig over et vist antal overnatninger. Tjek, hvad der står i dine forsikringsvilkår.

2. Hvis du har allerede planlagte rejser

Har du allerede bestilt en eller flere rejser med afgang senere på året, er det en rigtig dårlig ide at opsige din nuværende rejseforsikring, når den også indeholder en afbestillingsdækning.

For hvis du har bestilt din ferie på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet ikke frarådede indrejse (destinationen var gul), så kan din afbestillingsforsikring dække, hvis det alligevel ikke bliver muligt at rejse fx pga. corona eller akut sygdom, når der ikke er tale om en pakkerejse. Opsiger du din forsikring nu, kan du derved miste muligheden for at få refunderet din rejse senere.

3. Husk rejseforsikringen, når man igen kan rejse

Typisk skal man købe en afbestillingsforsikring sammen med den rejse, man bestiller, eller i nogle forsikringsselskaber senest når man betaler rejsens depositum, for at være dækket. Ved at beholde din rejseforsikring er du klar til at bestille en rejse, så snart muligheden igen byder sig.

Bestiller du en ny rejse uden at have en rejseforsikring med en afbestillingsdækning, er det ikke alle forsikringsselskaber, som dækker den pågældende rejse.

Hvis du først køber/genoptager din afbestillingsforsikring efter, du har bestilt en ny rejse, risikerer du derfor en manglende dækning, hvis du senere bliver forhindret i at rejse.

Beslutter dig for at opsige din rejseforsikring, er det derfor meget vigtigt, at du husker at aktivere den igen/køber en ny, inden du bestiller en ny rejse.

Da jeg ikke kender din konkrete rejseplaner eller ved, hvor godt du vil sikre dig, er det svært for mig at vurdere, om det er en god ide for dig at sætte din rejseforsikring på standby. Men jeg håber, at det har givet dig nok information til, at du kan træffe dit valg.

Spørgsmål - Skal kommunens ansvarsforsikring ikke godtgøre momsbeløb?

Kære Forsikringsoplysning

I forbindelse med en renovering af kommunal kloakering, har vi fået en skade på vores hus.

Vi har selv kontaktet en kloakmester, som har udbedret skaden og selvfølgelig har sendt en regning til os inkl. moms.

Kommunens forsikring har accepteret at dække skaden, men de har nu udbetalt en erstatning uden moms. Da jeg ikke kan trække momsen fra som privatperson, mener jeg, at kommunens forsikring skal godtgøre os momsbeløbet. Men hvordan bærer jeg mig ad?

Mvh. borgeren

Hej borger

Forsikringsselskabets erstatning er fastlagt gennem en aftale mellem kommunen og forsikringsselskabet.

Det er helt normalt, at en erhvervsforsikring udbetaler erstatning ekskl. moms, når de har indgået aftalen med en momsregistreret/-pligtig virksomhed. Det skyldes, at den forsikrede virksomhed, her kommunen, kan fratrække momsen i sit regnskab.

Det betyder med andre ord, at kommunens forsikringsselskab ikke er forpligtet til at betale en erstatning til dig, som er højere end det, der fremgår af forsikringsaftalen. Og derfor afregner de erstatningsbeløbet uden moms.

Det er dog ikke det samme som, at kommunen ikke selv er forpligtet til at udrede momsbeløbet overfor dig. Du må derfor kontakte kommunen direkte og bede dem betale differencen, dvs. momsbeløbet. Kommunen skal formodentlig bruge en kopi af din regning fra kloakmesteren.

Foto: Annie Spratt/Unsplash
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring