Børns spil er hasard med deres personlige oplysninger

Fra det øjeblik børn åbner en app eller indlæser et websted, begynder indsamlingen af børnenes data. Og stik mod FN-konventioner og persondataforordningen (GDPR) bliver alt data om børnenes loginmønstre, indholdsvalg, spilleadfærd, gps-data, kontakter og alt andet i løbet af et nanosekund sendt videre i et kompliceret spind til andre spilfirmaer. Disse sender i samme fart børnenes psykologiske profil videre til tætte samarbejdspartnere, der arbejder med reklameteknologi, og herefter starter den målrettede og juridisk tvivlsomme markedsføring mod børnene.
Rapporten viser desuden, at en del spiltjenester reelt ikke kontrollerer, om spilleren er syv, ni eller 13 år. Datatilsynet slår ellers fast, at børn under 13 år er dækket af særlige regler omkring brug af deres personoplysninger med henblik på markedsføring eller til at oprette personligheds- eller brugerprofiler.
Christina Kiær, der er formand for IDAs Ekspertgruppe for Etik og Teknologi, mener, at rapporten bør give genlyd på Christiansborg. Hun opfordrer til, at børnenes statsminister skrider til handling.
”Det kan være irriterende nok for voksne, men når selv apps til de helt små børn er mættet med potentielt manipulerende reklamer, som blandt andet vil have dem til at bruge penge, bør vi som samfund gribe ind. Børn bør nyde mere beskyttelse fra dataindsamling og reklamer end voksne. Det har vi som samfund forpligtet os til gennem traktater og lovgivning. De mange ”gratis” og reklame-finansierede spil tager børnenes persondata som betaling. Det er ikke klædeligt, at vi lader børn være en vare,” siger hun.
Overvågning af dialoger i chatrum og teknologier, der kan foretage sofistikerede slutninger om en spillers psykologi, bruges desuden til at mikro-målrette reklamer mod børnene, og det skal børn ikke udsættes for, mener Christina Kiær.
”Derudover er der elementer i mange spil, der er designet til at manipulere os til at bruge penge. Det sker f.eks. ved, at spillenes karakterer udtrykker skuffelse ved ikke at få betaling for forskellige af spillets features. Det er særligt problematisk, fordi børn ikke har de kognitive evner til ikke selv at blive følelsesmæssigt påvirket af det,” siger hun.
Pernille Tranberg fra DataEthics mener, at det er meget problematisk, at spilindustrien ikke efterlever spillereglerne.
”Spilvirksomhederne fraskriver sig ganske enkelt ansvaret overfor børn ved kun at kræve, at man skal være 13 år for at bruge deres spil. Reelt kan alle snyde med deres alder, og så ligger opgaven hos forældrene, der forventes at tage ansvar for deres børns liv på nettet, men det er i praksis en uoverskuelig mission. Derfor bør Danmark implementere et sæt standarder, der fortolker og forklarer præcist, hvordan GDPR skal finde anvendelse i forbindelse med virksomheder, der tjener penge på, at børn bruger deres digitale spiltjenester. Det har Storbritannien gjort, og det ville også klæde Danmark at være på børnenes side i denne sag,” siger hun.
Både IDA og DataEthics mener, at der som minimum skal afsættes midler til en teknisk undersøgelse af, hvordan børns data på de 20 mest anvendte spil bliver delt, og at børnene sikres en reel beskyttelse mod disse indgreb i deres privatliv.
”Det skal naturligvis sikres, at vores digitale vagthund Datatilsynet har tilstrækkelige ressourcer til at sikre, at databeskyttelseslovgivningen og anden relevant juridisk beskyttelse af børn ikke alene bliver implementeret, men også overholdt. Desuden skal de virksomheder, der ikke spiller efter gældende regler, holdes ansvarlige,” siger Christina Kiær og Pernille Tranberg.
Kontakter
Ulrik Frandsen 23 65 09 69
Billeder

Links
Information om Ingeniørforeningen, IDA
Følg pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Massiv interesse for ingeniøruddannelserne5.7.2025 16:56:53 CEST | Pressemeddelelse
Civilingeniøruddannelsen er for andet år i træk den mest søgte
Facebook på kollisionskurs med danske brugere3.7.2025 13:28:59 CEST | Pressemeddelelse
Facebook vil have adgang til brugernes private billeder på telefonen, men otte ud af ti danskere opfatter deres billeder som lige så private som helbredsoplysninger, viser IDA-undersøgelse.
Hver femte arbejder et sted uden stressplan2.7.2025 07:45:02 CEST | Pressemeddelelse
Hvad skal du gøre, hvis du bliver ramt af stress? Det svæver i luften på mange arbejdspladser. Mange erhvervsaktive danskere aner ikke, hvor de skal gå hen, hvis stressen rammer, viser nye tal fra IDA.
Hver anden tager jobbet med på ferie1.7.2025 07:28:11 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af danskerne tjekker arbejdsmail og tager opkald i sommerferien – og for mange er det ikke frivilligt. Hver fjerde oplever, at arbejdsgiveren forventer, de står til rådighed. Det viser nye tal fra IDA.
Gratis internet på ferien kan blive dyrt29.6.2025 08:12:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun under hver femte dansker holder sig fra åbne wifi, når de er på ferie, hvilket ellers er det smarteste, advarer it-sikkerhedsekspert.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum