Bornholm investerer mindst i veje og bygninger

Bornholm er den landsdel i Danmark, hvor regionskommunen bruger færrest penge på at reparere huller i vejene, bygge nye institutioner eller renovere slidte plejehjem. Regionskommunen investerer i gennemsnit ca. 1.700 kr. mindre pr. indbygger i forhold til landsgennemsnittet.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Industri over kommunernes bygge- og anlægsinvesteringer i 2021.

Jens Koefoed, formand for DI Byggeri Bornholm, ærgrer sig over det lave investeringsniveau og opfordrer regionskommunen til at prioritere anderledes.

- Jeg ved godt, at kommunerne står overfor en hård prioriteringsøvelse. Men ordentlig infrastruktur og velholdte skoler, sportshaller og plejehjem er afgørende for, at indbyggerne vil blive boende på øen, og at vi kan tiltrække tilflyttere. Derfor kan det godt ærgre mig, at Bornholms Regionskommune ikke afsætter flere penge til netop at renovere og bygge nyt, siger han.

På Bornholm brugte regionskommunen i gennemsnit 1.520 kr. pr. indbygger på bygge- og anlægsinvesteringer, hvilket altså er ca. 1.700 kr. mindre end landsgennemsnittet i 2021. Bornholm er samlet set den kommune, som i gennemsnit investererede mindst pr. indbygger. De højeste tal finder man i Albertslund og Høje-Taastrup, hvor kommunerne i gennemsnit investerede hhv. 8.910 kr. og 5.750 kr. pr. indbygger.

Jens Koefoed mener, at Bornholms Regionskommune bl.a. bør investere bredt i vedligehold af kommunale bygninger, havne og veje samt i energirenovering i de kommende år.

- Tallene siger ikke noget om, hvor stort et renoveringsbehov regionskommunen står overfor. Det er jo ikke fordi, at det regner ind i alle bornholmske skoler og børnehaver. Men at spare på vedligehold af bygninger og trafikforhold er en kortsigtet strategi, som kan betyde store regninger til reparationer i fremtiden. Oveni det buldrer energipriserne derudad. Derfor er det også vigtigt, at vi får sænket forbruget af varme og el i de kommunale bygninger, siger han.

Formand for DI Byggeri Bornholm Jens Koefoed, telefon 20 14 28 88
Regional konsulent for DI Byggeri Bornholm Anders H. Jensen, telefon 27 13 49 89

Investeringer i veje og bygninger ligger lavt på Fyn20.12.2022 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

Der er stor forskel på, hvor mange penge de fynske kommuner bruger på at reparere huller i vejene, bygge nye institutioner eller renovere slidte skoler. Det samlede billede er dog, at investeringsniveauet i landsdelen ligger lavt. Nyborg og Assens er med ca. 1.700 kr. i gennemsnit pr. indbygger blandt de kommuner i hele landet, som investerer mindst i byggeri og anlæg, mens Svendborg og Middelfart med investeringer på ca. 3.300 kr. ligger tæt på landsgennemsnittet.

Store forskelle på investeringer i veje og bygninger blandt kommunerne20.12.2022 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

En ny analyse fra Dansk Industri viser, at der er stor forskel på, hvor mange penge de danske kommuner bruger på at bygge nye institutioner, reparere huller i vejene eller renovere slidte plejehjem. Bornholm er med 1.520 kr. i gennemsnit pr. indbygger den kommune i hele landet, som investerer mindst i byggeri og infrastruktur, mens Albertslund ligger i top med investeringer på 8.910 kr.