Bornholm går frem på liste over erhvervsvenlige kommuner

Regionskommunen er hoppet 13 pladser frem på Dansk Byggeris rangliste over, hvor erhvervsvenlige landets kommuner er. Det er positivt, mener Dansk Byggeri Bornholm, men regionskommunen placerer sig stadig i den mindst erhvervsvenlige halvdel af landets kommuner.

Bornholms Regionskommune er nummer 71 ud af 98 kommuner, når det gælder disciplinen erhvervsvenlighed. Dermed er regionskommunen siden sidste år hoppet 13 pladser i den erhvervsvenlige retning.

Det viser Dansk Byggeris årlige analyse af, hvor erhvervsvenlige landets 98 kommuner er. Her bliver kommunerne rangeret efter 22 forskellige parametre, der handler om alt fra åbningstiderne på genbrugspladsen til ventetiden på en byggetilladelse og størrelsen på skatter og afgifter.

- Det er positivt, og det viser, at regionskommunen på nogle områder har arbejdet på at imødekomme det lokale erhvervsliv. Fx er regionskommunen begyndt at holde årlige dialogmøder, hvor virksomhederne inviteres indenfor til en orientering om, hvilke opgaver kommunen sender i udbud i løbet af det næste år, siger formand for Dansk Byggeri Bornholm Jens Koefoed.

Selvom Bornholm er gået frem på ranglisten, ligger kommunen stadig i den mindst erhvervsvenlige halvdel af landets kommuner.

- Jeg glæder mig over, at det går den rigtige vej, men der er selvfølgelig mange steder, hvor regionskommunen med fordel kunne sætte ind. Fx ligger ventetiden på at få sagsbehandlet en byggetilladelse i gennemsnit på næsten to måneder. Det er urimelig lang tid, og jeg håber, at der snart bliver gjort noget ved det problem, siger Jens Koefoed.

Favrskov er Danmarks mest erhvervsvenlige kommune 2020, mens Kerteminde er mindst erhvervsvenlig.

- Der er stadig lang vej fra plads nummer 71 til den erhvervsvenlighed, som især mange jyske kommuner leverer. Men jeg håber, at regionskommunen vil arbejde for sagen, og jeg håber da også, at politikerne deler ambitionen om, at regionskommunen bør placere sig blandt kommunerne i den bedste halvdel. Særligt i lyset af coronakrisen er der behov for, at regionskommunen giver bornholmske virksomheder de bedste betingelser for at skabe lokal vækst og arbejdspladser. Det gælder både i krisetider og i opgangstider, siger Jens Koefoed.

Formand for Dansk Byggeri Bornholm, Jens Koefoed, telefon 20 14 28 88
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Bornholm, Anders Hjorth Jensen, telefon 27 13 49 89
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65