Bornerups går imod strømmen i softwarebranchen – to powerwomen i bestyrelsen og ny kvindelig bestyrelsesformand

Softwarehuset Bornerups er flere gange gået andre veje end kollegaerne. Blandt andet ved at frigøre ansatte fra tidsregistrering, fast arbejdsplads og arbejdstid - og nu senest ved at sætte to powerwomen i bestyrelse, hvoraf den ene bliver bestyrelsesformand.
Louise Kassentoft Windfeld (forrest, nyvalgt bestyrelsesformand), og fra venstre : Carsten Søe-Larsen, Mai Manaa, Søren Løndal Nielsen og Casper Søe-Larsen.

Bornerups har siden den spæde frigivelse af Dynamics Business Central leveret Microsoft cloud ERP-løsninger til erhvervslivet og det betyder, at virksomheden roligt kan kaldes forfrontløbere i forhold til levering af Cloud-Only løsninger til erhvervslivet.

- for år tilbage læste vi straks skriften på væggen og tilbød næsten fra dag-til-dag udelukkende at levere fremtidens, teknisk bæredygtige løsninger til vores kunder. Det var kontroversielt dengang. I dag er det åbenlyst for alle, siger Carsten Søe-Larsen, der sammen med broderen Casper Søe-Larsen overtog Bonerups ved årsskiftet.

Toptunes til yderligere vækst

Bornerups har netop taget et afgørende skridt i bestræbelserne på at tune virksomheden til yderligere vækst. Det sker ved at udvide bestyrelsen med to stærke erhvervskvinder, der skal udfordre ejerlederne og være med til at ikke blot fastholde, men også udvikle virksomhedens fokus på at tilbyde de bedste implementeringer, tilbyde de bedste produkter og ikke mindst den bedste kundeoplevelse.

Nye tendenser, forretningsmodeller og ydelser er i støbeskeen og det stiller ifølge ejerne krav til omstillingsparathed og nye øjne på opgaven.

- vi har været i en proces, hvor vi segmenterer ret kraftigt i forhold til kundesegmenter, ligesom vi strategisk har valgt udelukkende at være Cloud-Only leverandør. Dét mener vi ganske enkelt er det rigtige for vores kunder. Det er tydeligt, at vores kunder kommer til at stille krav til hvilke services og forretningsmodeller, vi som udbyder kan tilbyde. Dét kræver, at vi tænker ud af boksen og normerne. Vores services skal være gennemsigtige og letforståeligt og det har vi behov for sparring for at kunne opnå, påpeger Casper Søe-Larsen.

Selvom Bornerups allerede er langt, er der stadig plads til forbedringer.

- vi skal blive endnu bedre i forhold til kunderejsen og vil skal turde ryste posten og lade os udfordre i forhold til, hvorvidt vores strategi er rigtig eller ej. Det kan de to kvinder, vi nu har fået i bestyrelsen, siger Casper Søe-Larsen.

Valget af de to kvindelige bestyrelsesmedlemmer er helt bevidst.

- dermed bryder vi med stereotypen om, at det ikke hører til, i en seriøs software-virksomhed, at turde være sårbar og invitere eksterne kræfter indenfor. Vi ser det her skridt som en yderligere professionalisering af den måde, vi som unge ejerledere, ønsker at sikre os det bedste udgangspunkt for vores fremtidige udvikling, siger Casper Søe-Larsen.

Bornerups har i forvejen vovet at gå nye veje under Coronaen.

- vi afskaffede de fysiske faste kontorer og indførte permanente hjemmearbejdspladser for medarbejderne, hvilket vi har fastholdt og det har været en kæmpe succes. Vi kom alle sammen styrket ud på den anden side, påpeger Carsten Søe-Larsen.

Stærk turistchef og ung advokat

Med indtrædelsen af Turistchef Mai Manaa og Advokat Louise Kassentoft Windfeld, får Bornerups bogstaveligt talt to powerwomen med rundt om bordet i bestyrelsen.

- Mais baggrund er atypisk i relation til softwarebranchen, men hun bidrager omkring udviklingen af kulturen i virksomheden, få vores DNA rodfæstet i hele organisationen og bidrage til at udvikle en god kundeoplevelse og dermed give kunderne en fænomenal oplevelse ved at arbejde med os. Turisterne kommer jo også kun tilbage, hvis de har fået en unik og god oplevelse. Mai er ekstrem tydelig i kommunikationen omkring det, hun ønsker og gør. Den indgang kan vi bruge i fremtiden: man er aldrig i tvivl om, at alle ved, hvad vi ønsker at opnå. Vi bliver mere tydelige og verbale omkring vores ønsker og mål, fortæller Carsten Søe-Larsen.

Mai Manaa ser frem til samarbejdet.

- At skulle træde ind i en moderne virksomhed, som har fokus på en stærk bæredygtig udvikling, både ekstern og intern, er rasende spændende. Jeg glæder mig helt vild til at skulle være med ombord, med dette hold, til at sætte retning ind i den nye fremtid, det som nutiden kalder på, siger Mai Manaa.

Advokat Louise Kassentoft Windfeld er til dagligt leder af advokatkontoret Advokaterne Sankt Knuds Torv i Thisted. Det aarhusianske advokatkontor har udover hovedkontoret i Aarhus og afdelingen i Thisted, også afdelinger i Alborg og i Ry ved Silkeborg.

- Louise besidder en række spændende bestyrelsesposter, og kan roligt betegnes for en lokal powerwoman. Hun er med for at sikre, at processen omkring vores fremtidige udvikling professionelt og fagligt bliver kørt igennem efter bogen herunder, at de forandringsprocesser mv. der igangsættes, bliver overholdt. Hendes stærke faglige kompetencer kommer til at bidrage rigtigt meget, når vi skal trykteste nye forretningsmodeller og ideer. Vi får en uhyre fagligt stærk juridisk person med ombord, som er nysgerrig og kan bringe erhvervssparring ind med sin erfaring fra andre virksomheder og så kan hun sikre, at ordentlighed fortsat er en af hjørnestenene i vores tilgang til at drive virksomhed på, siger Casper Søe-Larsen.

Louise Kassentoft Windfeld ser frem til udfordringerne i den nye formandspost og bestyrelse.

- Jeg er meget stolt og ydmyg over at være blevet tilbudt posten som bestyrelsesformand i Bornerups. Bornerups har igennem de sidste år gjort op med det klassiske arbejdsbegreb og i stedet sat deres medarbejdere fri. En så nytænkende og banebrydende beslutning har vakt stor opmærksomhed på den danske erhvervsscene. Når min barsel er slut, glæder jeg mig meget til at sætte mig for bordenden i ikke bare en stærk IT-virksomhed, men også i den kulturinstitution, som Bornerups har udviklet sig til at være, hvor frihed og høj faglighed ikke bare er floskler, man taler om på strategiseminarer, men helt naturlige iboende værdier i både ejerkredsen og hos medarbejderne, siger Louise Kassentoft Windfeld.

Den nye bestyrelse er netop tiltrådt og består af Louise Kassentoft Windfeld (formand), Mai Manaa, Søren Løndal Nielsen, Carsten Søe-Larsen og Casper Søe-Larsen. Virksomheden er flyttet i nye lokaler på Industrivej 39 i Thisted.

Fakta:
Bornerups A/S beskæftiger sig med rådgivning og leverance af Microsoft SaaS-baserede ERP-løsninger til erhvervslivet. Microsoft Dynamics 365 Business Central er virksomhedens kerneprodukt sideløbende med kundespecifikke tilpasninger af platformen. Bornerups' kompetencer henvender sig til alle danske virksomheder der har fokus på effektive processer, med mulighed for individuelle tilpasninger.

Bornerups A/S er Microsoft Enterprise Ressource Planning, Small & Midmarket CloudSolutions & Cloud Platform Silver Certified Partner. Det betyder at Bornerups A/S vil være blandt de første til at tilbyde kunderne de nyeste løsninger til optimering af kundens informationssystemer, såvel internt som eksternt.

Ydermere har virksomheden stort fokus på SaaS løsninger gennem Microsoft, med Dynamics 365 Business Central som primærfokus. Kundegrundlaget, som er landsdækkende, serviceres fra kontorerne i Thisted og København, samt via onlineopkoblinger.

Casper Søe-Larsen, tlf. 5137 7315