Boom i udenlandske håndværkere på de vestjyske byggepladser

De seneste fem år er antallet af udenlandske medarbejdere mere end fordoblet i bygge- og anlægsbranchen i Vestjylland. Der kommer flest polske og tyske håndværkere til landsdelen for at arbejde i byggeriet, men der kommer også flere og flere medarbejdere fra Litauen, viser en ny analyse fra Dansk Byggeri.

Ansatte med et udenlandsk pas fylder mere og mere på de vestjyske byggepladser. Sidste år var der 596 fuldtidsbeskæftigede udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen i Vestjylland, mens antallet i 2013 var 270.

- For flere virksomheder er det svært at skaffe nok kvalificerede medarbejdere fra Danmark. Derfor er det godt, at vi kan få hjælp udefra, så vi ikke er nødsaget til at sige nej til endnu flere ordrer, end vi gør i dag, siger formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Niels Hansen.

Flest polske og tyske håndværkere
Dansk Byggeris opgørelse viser, at der på tværs af landsdelene er forskel på, hvilken nationalitet de udenlandske medarbejdere har. På de vestjyske byggepladser er der bedst mulighed for at høre polske eller tyske gloser. Sidste år var 37 procent af alle udenlandske bygge- og anlægsarbejdere i landsdelen fra Polen, mens 10 procent var fra Tyskland. Andelen af tyske medarbejdere er dog faldende i Vestjylland, mens der kommer flere litauiske håndværkere til landsdelen for at arbejde.

I Vestjylland har lidt over fire procent af alle fuldtidsbeskæftigede medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen et udenlandsk pas, mens andelen på landsplan er lidt over ni procent.

- Vestjylland ligger noget under landsgennemsnittet. Men de udenlandske medarbejdere er vigtige for, at vi kan holde gang i hjulene, siger Niels Hansen.

Dansk Byggeris analyse dækker over kommunerne: Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Skive og Struer.

Formand for Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland, Niels Hansen, telefon 40 17 20 67
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, telefon 28 93 43 94