Boom i antallet af udenlandske medarbejdere på de sjællandske byggepladser

Antallet af udenlandske medarbejdere på sjællandske byggepladser er mere end fordoblet siden 2012. Det er en nødvendig udvikling for byggeriet i en tid, hvor mange virksomheder har svært ved at skaffe de medarbejdere, de har brug for, siger formanden for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster.

Medarbejdere på de sjællandske byggepladser får flere og flere udenlandske kollegaer. Antallet af udenlandske medarbejdere er steget fra 805 i 2012 til 1732 i 2017, viser en ny analyse fra Dansk Byggeri.

- Der er lige nu stor mangel på medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen, så det er positivt, at flere udenlandske medarbejdere kommer og hjælper os. Vi kan simpelt hen ikke undvære dem, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Jesper Toftebjerg Andersen.

Analysen viser, at de fleste udenlandske medarbejdere fortsat kommer fra de østeuropæiske lande. Selv om lønningerne også er steget markant i blandt andet Polen og Rumænien, er det stadig attraktivt at arbejde i Danmark.

Flere slår sig ned
Det er dog ikke kun på lånt tid, at de udenlandske medarbejdere hjælper til med de fyldte ordrebøger. Dansk Byggeris analyse viser nemlig også, at flere vælger at slå sig ned i Danmark. Og på Sjælland og Lolland-Falser er det nu halvdelen af de udenlandske medarbejdere, der bor her fast.

- Der er dejligt, at så mange udenlandske medarbejdere er faldet godt til. Det er også godt for samfundsøkonomien, fordi de jo betaler skat og bidrage til samfundet, når de bor her. Flere melder sig også ind i en fagforening. Og de bliver mere stabile medarbejdere, som man tør at satse på, siger formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Jesper Toftebjerg Andersen.

En undersøgelse lavet af Tænketanken KRAKA viser, at en udenlandske medarbejder i byggeriet, der har bopæl i Danmark, bidrager med 80.000 kroner i gennemsnit hvert år til den danske statskasse.

Formand for Dansk Byggeri Sjælland & Lolland-Falster, Jesper Toftebjerg Andersen, 40217565
Kommunikationsmedarbejder i Dansk Byggeri, Stine Bo Christensen, 23996409