Boligpriserne steg for anden måned i træk i april

Nye tal fra Boligsidens Markedsindeks viser, at boligpriserne steg en smule fra marts til april. Det er således anden måned i træk, at den månedlige prisudvikling byder på stigninger, hvilket gælder for samtlige boligtyper.

Nye tal fra Boligsidens Markedsindeks viser, at april måned blev anden forårsmåned i træk med prisstigninger, hvilket gælder for alle af de store boligtyper herhjemme.

Eksempelvis landede den gennemsnitlige salgspris for villaer og rækkehuse på 16.308 kroner per kvadratmeter i april måned, hvilket svarer til en stigning på 0,9 procent fra marts til april.

De seneste to måneders prisstigninger for husene gør, at de prisfald, der gjorde sig gældende i januar og februar i år, er blevet indhentet. Dermed er huspriserne for april i år cirka på niveau med december 2022.

”Siden juni sidste år er huspriserne faldet måned for måned, indtil de nåede det foreløbige lavpunkt i februar i år. Herefter har både marts og nu april budt på prisstigninger, som har rettet lidt op på de foregående to måneders fald,” konstaterer Birgit Daetz, boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden, og fortsætter:

”Den udvikling flugter med den sædvanlige opblomstring i handelsaktiviteten for forårssæsonen, og det er godt at se, at prisudviklingen følger de typiske sæsonudsving. Samtidig er prisstigningerne også et udtryk for et opsparet behov for boligkøb, som flere realiserer nu – blandt andet fordi der også synes at være faldet mere ro på den samfundsøkonomiske situation i forhold til tidligere. Derudover synes flere at have indstillet husholdningens økonomi efter de ændrede vilkår, sådan at de nu er bedre forberedt til boligkøb.”

Det gælder for samtlige regioner, at der fra marts til april måned har været et positivt fortegn for prisudviklingen for huse.

Dog skal vi øst for Storebælt for at se den største stigning i huspriserne, hvor Region Hovedstaden og Region Sjælland begge har oplevet en prisstigning på 1,2 procent fra marts til april.

LÆS OGSÅ: Huspriserne steg igen i april: Se udviklingen i din kommune her

Gælder også for ejerlejligheder og sommerhuse

April måned bød også på prisstigninger for ejerlejligheder og sommerhuse, og for begge boligtyper gælder det, at der også her er tale om stigende priser for anden måned i træk.

For ejerlejlighederne lyder slagsprisen således på 32.392 kroner per kvadratmeter i april, hvilket er 1,3 procent mere, end det var tilfældet i marts.

Den seneste måneds prisstigning for ejerlejligheder er størst i Region Midtjylland, hvor lejlighedspriserne er steget med 4,3 procent. I Region Hovedstaden, hvor bestanden af ejerlejligheder er størst, lyder stigningen på 1,3 procent.

Ser vi i stedet på sommerhusene, endte den gennemsnitlige salgspris i april på 22.176 kroner per kvadratmeter. Det svarer til en stigning på 1,8 procent siden marts.

”Selv om boligpriserne er steget de sidste to måneder, er der et stykke vej til, at de seneste mange måneders prisfald bliver indhentet for helårsboliger. For både husene og ejerlejlighederne er priserne faldet med over otte procent siden april sidste år og frem til april i år, mens sommerhuspriserne faktisk ligger tæt på sidste års niveau,” siger Birgit Daetz og fortsætter:

”Her er det værd at huske, at markedet grundlæggende også er et andet end sidste år, blandt andet fordi lånevilkårene har ændret sig betydeligt. Men vi ser efterhånden en sund udvikling og en optimisme på boligmarkedet, hvor der er flere indikatorer på fremgang, men hvor tingene sker i et markant roligere tempo sammenlignet med de sidste tre år.”

Sådan har boligpriserne ændret sig:

Salgspris apr. 2023

(kr. pr. kvm.)

Årlige ændring

Månedlige ændring

Villa/rækkehuse

Kilde: Boligsidens Markedsindeks

Grafen viser det seneste års udvikling i salgspriserne for huse. Kilde: Boligsidens Markedsindeks