Boligkøb på tvangsauktion – det skal man være opmærksom på

Der er stor forskel på at købe på tvangsauktion og i fri handel. Uanset om det er første gang eller man har prøvet at købe på tvangsauktion før, er det vigtigt at forberede sig grundigt.

’’Det er de færreste, der ved, at ejendomme på tvangsauktion overdrages uden tilstandsrapport og fuld ansvarsfraskrivelse for både sælger, fogedretten og rekvirenten. Det betyder, at man køber boligen som beset og man selv har risikoen, hvis der skulle dukke skjulte fejl og mangler op efter købet’’, fortæller Niels Erlandsen, formanden for Danske BOLIGadvokater og fortsætter: ’’Derfor kan der heller ikke tegnes en ejerskifteforsikring på boliger købt ved tvangsauktion’’. Ofte er det muligt at deltage i en fælles officiel fremvisning af ejendommen inden selve auktionen. Ved at undersøge boligen grundigt, eventuelt sammen med en professionel bygningssagkyndig, kan man minimere risikoen for ubehagelige overraskelser efterfølgende.

Hav finansieringen på plads

Inden man tager på tvangsauktion, bør man gøre sig klart, hvad man maksimalt vil byde og have finansieringen på plads. Her er det vigtigt at huske på, at man ikke kun skal betale sit bud, men også en auktionsafgift og det størstebeløb, der er opgjort i ejendommens salgsopstilling. Størstebeløbet dækker bl.a. over rekvirentens omkostninger, ejendomsskat og eventuelle restancer i ejendommen.

’’Bliver man højstbydende, skal man kunne stille økonomisk sikkerhed med det samme. Det er vigtigt at vide på forhånd, så man kan medbringe kontanter eller en ubetinget bankgaranti’’, forklarer Niels Erlandsen. Beløbet fungerer som sikkerhed for de udgifter, der vil være forbundet med at holde et nyt auktionsmøde, hvis man ikke kan finansiere handlen efterfølgende.

Hold fast i din maxpris

På en tvangsauktion er der som regel flere budgivere med. Ofte foregår tingene meget hurtigt, når prisen bydes op. ’’Det er vigtigt at have fastlagt en maxpris for, hvad man vil betale for ejendommen og så holde fast i den. Man kan hurtigt lade sig rive med af stemningen og de øvrige bud, men der er ingen fortrydelsesret, hvis man ender som højstbydende’’, forklarer Niels Erlandsen, som opfordrer til, at man søger rådgivning hos en advokat, hvis man overvejer at købe på tvangsauktion.