Boligjagten går ind: Det koster en lejebolig i din studieby

Tusindvis af unge får snart svar på, om de er blevet optaget på deres drømmestudier og så går boligjagten for alvor i gang, når de studerende skal finde et sted at bo i en af de danske studiebyer. BoligPortal, Danmarks største lejeboligportal har opgjort gennemsnitlige huslejepriser for værelser i de fire studiebyer.

En ny opgørelse fra BoligPortal giver kommende studerende et praj om gennemsnitlige huslejepriser for værelser i København, Aarhus, Aalborg og Odense.

København er dyrest

Et værelse i København K koster i gennemsnittet 5620 kr. om måneden, mens prisen ligger på 4844 kr. i København N. København er Danmarks største og dyreste studieby. Aarhus følger også godt med, især hvis man ønsker at bo centralt i smilets by. Aarhus C koster i gennemsnittet 4006 kr. om måneden, mens et værelse i gennemsnit koster 3282 kr., hvis man bosætter sig i Aarhus V.

Bo i udkanten af centrum eller flyt sammen med andre

”Søger man lejebolig i udkanten af centrum eller lidt uden for studiebyen, øger man sine chancer for at finde en lejebolig. Samtidig kan det også mærkes på pengepungen”, fortæller Anders Hyldborg, adm. direktør for BoligPortal. Der er kamp om de billige og attraktive lejeboliger i studiebyerne, derfor kan genvejen til en lejebolig være at udvide sine søgekriterier. BoligPortal anbefaler også at de studerende flytter sammen med andre, da boligmarkedet åbner sig op. Jo større en lejebolig er, jo lavere bliver kvadratmeterprisen også. Det betyder, at hvis man finder en delevenlig bolig med mere end et værelse, så vil ens del af huslejen ofte være lavere, end hvis man lejer en etværelses lejlighed alene. I første omgang handler det om at lære sin studieby at kende og få en fod indenfor på lejeboligmarkedet. BoligPortal opfordrer studerende til at være fleksible, når de søger lejebolig.