Boligejerne kender og bruger håndværkerfradraget

Hele 93 procent af de danske boligejere kender håndværkerfradraget, og 59 procent har brugt det. Ordningen er derfor den mest kendte og brugte, viser en ny spørgeundersøgelse. Netop en fordelagtig tilskudsordning er ifølge boligejerne afgørende, hvis de skal investere i grønne løsninger, der sparer på energien.

I 2017 brugte 237.000 danskere muligheden for at trække udgifter på op til 12.000 kroner til arbejdsløn til grønne investeringer fra i skat via håndværkerfradraget. Den populære ordning er både bredt kendt og brugt af danske boligejere, viser en ny spørgeundersøgelse, som YouGov har foretaget for Dansk Byggeri.

Her svarer 93 procent, at de kender håndværkerfradraget, og 59 procent at de har brugt den. 61 procent kender til energiselskabernes tilskudsordninger, men kun 17 procent har benyttet sig af dem. Andre muligheder som fx gratis energivejledning er brugt af 13 procent af boligejerne.

- Håndværkerfradraget er nemt at bruge, og derfor er det så populært. Energiselskabernes tilskudsordninger er mere komplicerede og lever lidt mere i det skjulte, og er derfor også mindre brugte og mindre kendte blandt boligejerne, siger energipolitisk chef i Dansk Byggeri, Camilla Damsø Pedersen.

Håndværkerfradraget er målrettet grønne energi- og klimavenlige håndværkerydelser, og næsten hver tredje boligejer svarer i spørgeundersøgelsen, at de vil energirenovere, hvis de får et fordelagtigt tilskud eller et nedslag i ejendomsskatten.

- Fradraget er steget til 12.200 kroner i 2019, men det er stadig et relativt lille beløb, hvis man som boligejer står over for en større energirenovering. Derfor bør politikerne hæve håndværkerfradraget til 25.000 kroner årligt og fx gøre det muligt at spare fradraget op ved større energirenoveringsprojekter, så man kan bruge tre års fradrag på en gang, siger Camilla Damsø Pedersen.

Bygninger står for cirka 40 procent af Danmarks samlede energiforbrug, og 65 procent af bygningerne er af ældre dato og fra før, der kom krav til energiforbruget i bygningsreglementet.

- Så der er masser af energi og CO2 at spare, og boligejerne vil gerne gå i gang, hvis den økonomiske gulerod er stor nok. Spørgsmålet er bare, om politikerne vil bruge håndværkerfradraget til at gøre det endnu mere fordelagtigt at energirenovere, siger Camilla Damsø Pedersen.

Energipolitisk chef i Dansk Byggeri, Camilla Damsø Pedersen, telefon 23 28 49 13
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Hent figur om boligejernes kendskab til og brug af tilskudsordninger her
Foto Ricky John Molloy

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.