Boligejerne kender og bruger håndværkerfradraget

Hele 93 procent af de danske boligejere kender håndværkerfradraget, og 59 procent har brugt det. Ordningen er derfor den mest kendte og brugte, viser en ny spørgeundersøgelse. Netop en fordelagtig tilskudsordning er ifølge boligejerne afgørende, hvis de skal investere i grønne løsninger, der sparer på energien.

I 2017 brugte 237.000 danskere muligheden for at trække udgifter på op til 12.000 kroner til arbejdsløn til grønne investeringer fra i skat via håndværkerfradraget. Den populære ordning er både bredt kendt og brugt af danske boligejere, viser en ny spørgeundersøgelse, som YouGov har foretaget for Dansk Byggeri.

Her svarer 93 procent, at de kender håndværkerfradraget, og 59 procent at de har brugt den. 61 procent kender til energiselskabernes tilskudsordninger, men kun 17 procent har benyttet sig af dem. Andre muligheder som fx gratis energivejledning er brugt af 13 procent af boligejerne.

- Håndværkerfradraget er nemt at bruge, og derfor er det så populært. Energiselskabernes tilskudsordninger er mere komplicerede og lever lidt mere i det skjulte, og er derfor også mindre brugte og mindre kendte blandt boligejerne, siger energipolitisk chef i Dansk Byggeri, Camilla Damsø Pedersen.

Håndværkerfradraget er målrettet grønne energi- og klimavenlige håndværkerydelser, og næsten hver tredje boligejer svarer i spørgeundersøgelsen, at de vil energirenovere, hvis de får et fordelagtigt tilskud eller et nedslag i ejendomsskatten.

- Fradraget er steget til 12.200 kroner i 2019, men det er stadig et relativt lille beløb, hvis man som boligejer står over for en større energirenovering. Derfor bør politikerne hæve håndværkerfradraget til 25.000 kroner årligt og fx gøre det muligt at spare fradraget op ved større energirenoveringsprojekter, så man kan bruge tre års fradrag på en gang, siger Camilla Damsø Pedersen.

Bygninger står for cirka 40 procent af Danmarks samlede energiforbrug, og 65 procent af bygningerne er af ældre dato og fra før, der kom krav til energiforbruget i bygningsreglementet.

- Så der er masser af energi og CO2 at spare, og boligejerne vil gerne gå i gang, hvis den økonomiske gulerod er stor nok. Spørgsmålet er bare, om politikerne vil bruge håndværkerfradraget til at gøre det endnu mere fordelagtigt at energirenovere, siger Camilla Damsø Pedersen.

Energipolitisk chef i Dansk Byggeri, Camilla Damsø Pedersen, telefon 23 28 49 13
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Hent figur om boligejernes kendskab til og brug af tilskudsordninger her
Foto Ricky John Molloy

Bygge- og anlægsbranchen er klar til klimakamp14.11.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Hvordan kan bygge- og anlægsvirksomhederne bringe udledningen af CO2 ned, når de fremstiller og bruger byggematerialer? Og hvordan kan man gøre Danmarks boliger og bygninger mere energieffektive? Det bliver de to store spørgsmål, som det nye Klimapartnerskab for bygge- og anlægsbranchen skal tage fat på. Formand for partnerskabet adm. direktør Jesper Kristian Jacobsen fra Per Aarsleff A/S og Dansk Byggeri, der er sekretariat, glæder sig til at finde svarene.

Ny undersøgelse: Unge vil iscenesætte sig selv i døden14.11.2019 05:00:00 CETPressemeddelelse

Ældre mennesker har ikke nogen drøm om, at der skal gøres en masse stads ud af dem, når først de er døde. Omvendt har de unge det. De vil gerne sikre sig et eftermæle med et gravsted, hvor deres livshistorier bliver fortalt via en QR-kode. Mere end hver femte unge synes, at personlige QR-koder på gravsteder er en god idé. Det viser en ny undersøgelse foretaget af A&B Analyse for Stenhuggerlauget Danmark i Dansk Byggeri.