Bog & idé kårer Årets Spil 2022

For 12. år i træk har familier over hele landet været med til at teste og kåre Årets Spil i Bog & idé i fire forskellige kategorier. I 2022 er det fælles for alle fire vindere, at det er velkendte spil i nye formater, der er de mest populære.

Danskere elsker brætspil, og det understreges særligt hos Bog & idé, hvor kæden endnu engang oplever vækst i brætspilskategorien. Væksten kommer ovenpå to helt særlige år i 2020 og 2021, hvor tiderne indbød til samvær inden for hjemmets fire vægge. ”Brætspil samler stadig familien og giver plads til hygge, ro og en mulighed for at være fælles om en aktivitet. Dertil udvikler brætspil rigtig mange gode evner hos vores børn, blandt andet at kunne vente på tur, samarbejde samt det at være en god vinder og en god taber,” fortæller Martin Kærgaard, indkøbschef for spil og legetøj ved Bog & idés kædekontor, Indeks Retail A/S.

Ens for årets vinderspil er, at de er nye versioner af allerede velkendte spil. ”Årets vindere er alle sikre hits i nye forklædninger, da forgængerne er tidligere vindere af de forskellige kategorier. Det giver os en indikation af, at danskerne søger de gamle favoritter, men de er også klar til nyheder, der udfordrer og bygger ovenpå det, vi allerede kender,” fortsætter Martin Kærgaard.

Det er frivillige, danske testfamilier, der sammen med Bog & idé kårer Årets Spil 2022 i de fire kategorier ’familiespil’, ’børnespil’, ’voksenspil’ samt ’Årets Nyhed’.

Årets Familiespil
I familiekategorien har testfamilierne kåret ’Partners Duo’ som vinderen. Spillet er det nyeste i rækken af Partners spil – det strategiske ludo, hvor man skal have alle sine brikker i mål før modstanderen. Det originale ’Partners’ har tidligere vundet årets familiespil i 2013, ligesom efterfølgeren ’Partners+’ vandt i samme kategori i 2018. Der er ingen tvivl om, danskerne elsker Partners spillene, og med ’Partners Duo’ er det nu muligt at snuppe en omgang af det populære brætspil, selvom man kun er to spillere.

Årets Børnespil
Vinderen i børnekategorien er en gammel kending, nemlig ’Coco Crazy’, der har eksisteret siden 1992, men som blev genudgivet i 2021. Det populære huske- og gættespil henvender sig med sine simple regler også til de helt små børn. Og det gælder om at holde hovedet koldt og ikke blive alt for rundtosset, når kokosnødderne med de små farverige aber hele tiden bytter plads.

Årets Voksenspil
I kategorien voksenspil går førstepladsen til ’Timeout – Blue Edition’. Der en ny og opdateret udgave af det originale ’Timeout’, der løb med sejren i samme kategori i 2012. Timeout er et intenst quizspil, hvor betænkningstiden er ganske kort. Den konstante kamp mod uret kræver hurtige svar og evnen til at være hurtig på aftrækkeren, så man ikke mister for meget tid på sin elektroniske tidtager. Svarer man forkert, kan modstanderne tjene ekstra sekunder ved at svare rigtigt.

Årets Nyhed
I 2021 introducerede Bog & idé kategorien ’Årets Nyhed’, hvor et helt nyt spil på markedet bliver kåret. I år går sejren til ’Vildkatten Paw Patrol’, som er en ny version af det allerede kendte spil ’Vildkatten’, der tidligere både i den klassiske form og i nye udgaver har vundet i kategorien Årets Børnespil.
Som de tidligere versioner gælder det om at finde de skarpe øjne frem og have hurtige reflekser, når de populære figurer fra tegneserien Paw Patrol skal findes først på den store spilleplade.

Bagom kåringerne
For at komme i betragtning som Årets Spil i de forskellige kategorier, sender spilproducenterne deres bud ind til test og udvælgelse hos Bog & idé. Det er ikke et krav, at spillet sælges i Bog & idé. Alle indsendte spil bliver vurderet af forbrugerpaneler svarende til de tre spilkategorier, så bedømmelserne bliver så troværdige som muligt. I testen tages der stilling til underholdningsværdi, hvorvidt det passer til målgruppen, om reglerne er til at forstå m.m. Forbrugerpanelerne tildeler herefter spillene point i de forskellige kategorier. Spillene med den størst samlede pointsum vinder.

For yderligere information kontakt:

Martin Kærgaard, Category Manager Spil/Legetøj
Mail: mak@i-r.dk