Bodil Jørgensens glade gensyn med genbrug: Dejligt at shoppe igennem igen

Den midlertidige nedlukning af Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutikker har kostet organisationen op mod 1,5 millioner kroner om ugen. Men nu er en gradvis åbning i gang til stor glæde for både frivillige og de mange faste kunder – heriblandt skuespiller og genbrugsentusiast Bodil Jørgensen.

Efter næsten to måneders stilhed er der igen gang i gågader og indkøbscentre rundt om i Danmark. Det betyder, at mange genbrugsbutikker også er begyndt at åbne, og det glæder skuespiller Bodil Jørgensen, der er en aktiv genbrugs-shopper. Hun greb hurtigt muligheden for at gøre et par gode køb i Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutik i Ballerup, vest for København, som igen har slået dørene op.

”Det er dejligt at shoppe igennem igen. Vi har alle været isoleret så længe, og der er noget dejligt genkendeligt ved at træde ind i en genbrugsbutik. Her støder vi på gamle minder, mens butikkerne også er et mødested for mange mennesker. Det er altid tydeligt at mærke,” siger Bodil Jørgensen, der foruden at være ivrig fortaler for genbrug også er ambassadør for Folkekirkens Nødhjælp.

”Jeg håber, at genbrugstanken får lov til at vokse endnu mere i de her tider, og at vi har gjort os den erfaring, at vi ikke behøver at tonse rundt i hele verden, som om det var et nyåbnet indkøbscenter. I stedet skal vi passe mere på hinanden og på vores klode,” siger hun.

Stort tab i sigte

Folkekirkens Nødhjælp har 116 genbrugsbutikker rundt om i landet, og det har haft store økonomiske konsekvenser at holde de mange butikker lukket.

”Vi forventer et milliontab i genbrugsbutikkerne, og det vil få stor betydning for vores programmer og arbejdet med verdens fattigste. Selv om størstedelen af genbrugsbutikkerne er påbegyndt en gradvis åbning, går der mange måneder, før butikkerne igen kan holde åbent på samme måde, som før krisen. Måske er det endda for optimistisk at tro, at vi kommer op på samme niveau igen, fordi vi først og fremmest skal passe på de mange frivillige, der driver butikkerne, ”siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Folkekirkens Nødhjælp valgte allerede i begyndelsen af marts at lukke genbrugsbutikkerne af hensyn til både kunder og særligt butikkernes frivillige.

”Størstedelen af de genbrugsfrivillige er ældre og kan derfor være i risikogruppen. De skal ikke stå med det ansvar at vælge, om det er sikkert at holde åbent eller ej. I takt med at Danmark langsomt åbner igen, har vi valgt at gøre det samme. Men det skal være i et trygt og stille tempo, så alle kan være med,” siger generalsekretæren.

Stort afsavn for de frivillige

Nyheden om, at genbrugsbutikkerne igen kan slå dørene op, har skabt stor glæde hos de næsten 4000 frivillige over hele landet.

”Det har været et stort afsavn, at vi ikke har kunnet komme herind og være sammen, ” siger Anni Mahler, der er frivillig butiksleder i Ballerup.

”De frivillige har ringet til mig rigtig mange gange og spurgt, om vi ikke godt snart kan åbne. Og nu kan vi simpelthen ikke holdes tilbage længere. Vi er så glade, og det er kunderne også,” fastslår hun.

Både frivillige og kunder kan føle sig trygge ved at opholde sig i Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutikker, hvor der er kommet plexiglas foran kassen, håndsprit, handsker og hold afstand-linjer.

Bodil Jørgensen er også tilfreds med den trygge genåbning og sine mange fund i genbrugsbutikken.

”Jeg har købt en masse gaver. Min mand får både en terrin og en bluse. Min datter får en virkelig fin skjorte, og jeg har både fået et par nye bukser og en god bog. Genbrug er fantastisk,” siger hun.

Endelig i gang igen. De genbrugsfrivillige har savnet arbejdet og fællesskabet under nedlukningen.
Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen (tv) forventer et milliontab i genbrugsbutikkerne i 2020.
Frivillig genbrugsleder Anni Mahler viste Bodil Jørgensen rundt i butikken. Bodil Jørgensen fik købt gaver til hele familien, blandt andet en bluse til datteren Rigmor på 12 år.
Størstedelen af genbrugsbutikkerne kan igen slå dørene op. Det er dog med begrænsede åbningstider, plexiglas og masser af håndsprit.

2019 blev det dødeligste år for verdens nødhjælpsarbejdere23.9.2020 13:07:25 CESTPressemeddelelse

Krigszonerne verden over breder sig, og krigene bliver mere og mere voldelige. 75 år efter FN blev dannet med målet om at sikre international fred, estimerer selvsamme organisation, at hele 168 millioner mennesker har brug for humanitær hjælp. Samtidig med at de humanitære behov vokser, bliver nødhjælpsarbejdere i højere grad direkte militære mål i krigens rædsler. Sådan blev 2019 det dødeligste år for nødhjælpsarbejdere. 484 nødhjælpsarbejdere blev ofre for større angreb. 142 med dødelig udgang, 234 blev hårdt sårede og 124 blev kidnappet. Som generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp mærker Birgitte Qvist-Sørensen, hvordan nettes strammes om den organisation, hun står i spidsen for: ”I 2019 var vi nødt til at evakuere medarbejdere i Syrien, Congo, Sydsudan og Libyen, fordi de var i risiko for at blive fanget i kamphandlinger eller i risiko for at blive direkte militære mål” Ifølge Birgitte Qvist-Sørensen er det tydeligt, at nødhjælpsarbejdere ikke er fredet i krigen på samme måde, som