Bodil Jørgensens glade gensyn med genbrug: Dejligt at shoppe igennem igen

Den midlertidige nedlukning af Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutikker har kostet organisationen op mod 1,5 millioner kroner om ugen. Men nu er en gradvis åbning i gang til stor glæde for både frivillige og de mange faste kunder – heriblandt skuespiller og genbrugsentusiast Bodil Jørgensen.

Efter næsten to måneders stilhed er der igen gang i gågader og indkøbscentre rundt om i Danmark. Det betyder, at mange genbrugsbutikker også er begyndt at åbne, og det glæder skuespiller Bodil Jørgensen, der er en aktiv genbrugs-shopper. Hun greb hurtigt muligheden for at gøre et par gode køb i Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutik i Ballerup, vest for København, som igen har slået dørene op.

”Det er dejligt at shoppe igennem igen. Vi har alle været isoleret så længe, og der er noget dejligt genkendeligt ved at træde ind i en genbrugsbutik. Her støder vi på gamle minder, mens butikkerne også er et mødested for mange mennesker. Det er altid tydeligt at mærke,” siger Bodil Jørgensen, der foruden at være ivrig fortaler for genbrug også er ambassadør for Folkekirkens Nødhjælp.

”Jeg håber, at genbrugstanken får lov til at vokse endnu mere i de her tider, og at vi har gjort os den erfaring, at vi ikke behøver at tonse rundt i hele verden, som om det var et nyåbnet indkøbscenter. I stedet skal vi passe mere på hinanden og på vores klode,” siger hun.

Stort tab i sigte

Folkekirkens Nødhjælp har 116 genbrugsbutikker rundt om i landet, og det har haft store økonomiske konsekvenser at holde de mange butikker lukket.

”Vi forventer et milliontab i genbrugsbutikkerne, og det vil få stor betydning for vores programmer og arbejdet med verdens fattigste. Selv om størstedelen af genbrugsbutikkerne er påbegyndt en gradvis åbning, går der mange måneder, før butikkerne igen kan holde åbent på samme måde, som før krisen. Måske er det endda for optimistisk at tro, at vi kommer op på samme niveau igen, fordi vi først og fremmest skal passe på de mange frivillige, der driver butikkerne, ”siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Folkekirkens Nødhjælp valgte allerede i begyndelsen af marts at lukke genbrugsbutikkerne af hensyn til både kunder og særligt butikkernes frivillige.

”Størstedelen af de genbrugsfrivillige er ældre og kan derfor være i risikogruppen. De skal ikke stå med det ansvar at vælge, om det er sikkert at holde åbent eller ej. I takt med at Danmark langsomt åbner igen, har vi valgt at gøre det samme. Men det skal være i et trygt og stille tempo, så alle kan være med,” siger generalsekretæren.

Stort afsavn for de frivillige

Nyheden om, at genbrugsbutikkerne igen kan slå dørene op, har skabt stor glæde hos de næsten 4000 frivillige over hele landet.

”Det har været et stort afsavn, at vi ikke har kunnet komme herind og være sammen, ” siger Anni Mahler, der er frivillig butiksleder i Ballerup.

”De frivillige har ringet til mig rigtig mange gange og spurgt, om vi ikke godt snart kan åbne. Og nu kan vi simpelthen ikke holdes tilbage længere. Vi er så glade, og det er kunderne også,” fastslår hun.

Både frivillige og kunder kan føle sig trygge ved at opholde sig i Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutikker, hvor der er kommet plexiglas foran kassen, håndsprit, handsker og hold afstand-linjer.

Bodil Jørgensen er også tilfreds med den trygge genåbning og sine mange fund i genbrugsbutikken.

”Jeg har købt en masse gaver. Min mand får både en terrin og en bluse. Min datter får en virkelig fin skjorte, og jeg har både fået et par nye bukser og en god bog. Genbrug er fantastisk,” siger hun.

Endelig i gang igen. De genbrugsfrivillige har savnet arbejdet og fællesskabet under nedlukningen.
Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen (tv) forventer et milliontab i genbrugsbutikkerne i 2020.
Frivillig genbrugsleder Anni Mahler viste Bodil Jørgensen rundt i butikken. Bodil Jørgensen fik købt gaver til hele familien, blandt andet en bluse til datteren Rigmor på 12 år.
Størstedelen af genbrugsbutikkerne kan igen slå dørene op. Det er dog med begrænsede åbningstider, plexiglas og masser af håndsprit.

Efter nedlukning: Nordisk Film Biografer donerer overskudsslik til madspildsbutikker22.6.2020 09:14:10 CESTPressemeddelelse

Nordisk Film Biografer har været lukket på grund af corona-pandemien, og i mellemtiden har en del slik i biografernes kiosker overskredet sidste salgsdato. For at begrænse ”slikspild” har Nordisk Film Biografer doneret alt overskudsslik til Wefood-butikkerne, der er drevet af Folkekirkens Nødhjælp – heriblandt 200 kilo bland-selv-slik og 8 paller med sodavand og chokoladebarer.

Ny rapport: Klimaforandringer er med til at skubbe flygtningetal i vejret19.6.2020 09:24:56 CESTPressemeddelelse

Nye tal fra FN’s flygtningeorganisation viser, at næsten 80 millioner mennesker er på flugt. Det svarer til 1 procent af verdens befolkning, og tallet er næsten fordoblet på et årti. I dag udgiver Folkekirkens Nødhjælp sin egen rapport, der peger på, klimaforandringerne er en vigtig årsag til de konflikter, der får flygtningetallene til at stige så voldsomt. Folkekirkens Nødhjælp har interviewet mere end 1000 mennesker, der både er ramt af væbnet konflikt og klimaforandringer i de afrikanske lande Mali og Somalia. Rapporten konkluderer, at klimaforandringer er med til at øge konfliktniveaet i skrøbelige lande, og at klimatilpasning kan være fredsskabende. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær Birgitte Qvist-Sørensen siger: ”Vi hjælper allerede verdens fattigste med tørkeresistente afgrøder, vandingssystemer og akutnødhjælp, når katastrofen rammer. De 1000 interviews med lokale somaliere og maliere bekræfter os i vigtigheden af at skrue op for indsatsen. Og det klare indtryk fra samtal

Folkekirkens Nødhjælp ansætter ny medie- og kampagnechef2.6.2020 15:45:40 CESTPressemeddelelse

50-årige Jeanette Ringkøbing Rothenborg bliver fra 1. august en del af Folkekirkens Nødhjælp som ny medie- og kampagnechef. Hun kommer med solid erfaring, senest fra Red Barnet, hvor hun tidligere har været kommunikationschef, sektionsleder og pressechef. Jeanette Ringkøbing Rothenborg har også arbejdet som selvstændig rådgiver, som kommunikationschef i Center for Familieudvikling og som mangeårig journalist på Dagbladet Politiken. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Birgitte Qvist-Sørensen, glæder sig over den nye ansættelse: ”Jeg er utrolig glad for, at Folkekirkens Nødhjælp kan tiltrække en kapacitet som Jeanette Ringkøbing Rothenborg. Hun besidder lige præcis det gode mix af erfaringer og gåpåmod, som vi har været på udkig efter til at videreudvikle vores medie- og kampagnearbejde,” siger Birgitte Qvist-Sørensen. COVID19 har for første gang i mere end et årti fået fødevaremanglen blandt verdens fattigste til at stige, og ifølge Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær skærper det