Blomsterfarm bliver til bæredygtig industripark

En blomsterfarm i Kenya investerer massivt i bæredygtighed for at kunne eksistere blandt unik natur og dyreliv. NIRAS hjælper med at udarbejde masterplanen for den bæredygtige omstilling til en industripark for miljøvenlige virksomheder.
Eksport af dansk viden til Kenya: Blomsterfarmen Oserian Two Lakes.

Lake Naivasha i Kenya er et ferskvandsparadis for flodheste og flamingoer. Beliggenheden i den nordlige del af nationalparken Hell’s Gate har givet inspiration til de majestætiske omgivelser, som er kendt fra Løvernes Konge. Her blandt natur og dyreliv, der er lige så vildt, som det er smukt, ligger blomsterfarmen Oserian Two Lakes.

Oserian har ambitioner om at forblive Afrikas mest bæredygtige blomsterfarm, med alt hvad dette indebærer, og samtidig at udvide sine aktiviteter på den nuværende lokation. Det er ikke svært at se, hvorfor Oserian gør sig store anstrengelser for at behandle de naturlige omgivelser respektfuldt. En stor del af farmens 7.200 hektarer er blevet til vildtreservatet Oserengoni Wildlife Sanctuary, som har et storslået og varieret dyreliv med mere end 50 forskellige arter af pattedyr og 400 fuglearter. Det er en topprioritet i Oserians forretningsudvikling at forblive forpligtet til deres bæredygtige kurs.

Et forbilledligt, industrielt kollektiv

Men det er hverken let eller særlig billigt at forblive en bæredygtig virksomhed. Derfor arbejder Oserian Two Lakes med NIRAS, SYSTEMIQ og andre partnere for at gennemføre omstillingen til en bæredygtig industripark. Visionen er at skabe et forbilledligt, industrielt kollektiv, hvor andre bæredygtige og CO2-bevidste virksomheder kan leje sig ind i et fællesskab, som lever i fredelig sameksistens med natur og lokalsamfund i stedet for at ødelægge det.

NIRAS og de øvrige partnere hjælper derfor Oserian Two Lakes med at identificere, hvilke løsninger der er hensigtsmæssige på lokaliteten i forhold til pladshensyn, forsyningslinjer og virksomhedernes individuelle behov.

For eksempel vil en stor tekstilvirksomhed kræve brancheledende løsninger til håndtering af spildevand, hvis den skulle kunne slå sig ned i industriparken. Sådan et er der ikke på lokationen lige nu, så en del af projektet omkring masterplanen er at udforme en løsning til et spildevandssystem. Det skal kunne rense spildevand fra én virksomhed i industriparken og recirkulere det, så andre af virksomhederne kan genbruge det. Det kunne for eksempel være på blomsterfarmen, hvor renset spildevand ville kunne bruges til kunstvanding. Lignende synergier og bæredygtige tiltag vil blive udnyttet på tværs af de forskellige virksomheder, som i fremtiden slår sig ned i industriparken.

Læs mere om projektet her.

Eksport af dansk viden til Kenya: Blomsterfarmen Oserian Two Lakes.
Leopard fotograferet 'on site'.
Dyrelivet nær blomsterfarmen.
Geotermisk anlæg.