Blodpropper på flyrejsen - kan det ske for dig?

Personer der tidligere har haft en blodprop i benet, gravide, overvægtige samt personer, der har aktiv cancer eller tager p-piller, kan have en lille øget risiko for at få en blodprop i benet under en flyrejse.
Heldigvis er risikoen meget lille, men det er vigtigt at være opmærksom på problemet. Og faktisk kan du selv være med til at mindske gener, der kan være forbundet med en flyrejse som fx at:
- bevæge dig under flyveturen
- drikke rigeligt med væske
- undgå stramtsiddende tøj

Andre gener forbundet med flyrejser kan være, propper i ørerne, dehydrering, tørre øjne og hud, transportsyge.

På sundhed.dk kan du læse mere om blodpropper og andre gener forbundet med flyrejser.

Nyt Behandlingstestamente giver borgere større medbestemmelse, når de skal dø3.1.2019 12:22:53Pressemeddelelse

Med det helt nye Behandlingstestamente på sundhed.dk kan du nu som borger oprette et juridisk bindende dokument, hvor du skriver, om du ønsker livsforlængende behandling som for eksempel genoplivning ved hjertestop i tre situationer: Hvis du ligger for døden, og behandlingen kun vil forlænge livet og ikke gøre, at du får det bedre eller får lindret dine smerter. Hvis du er så svækket af sygdom, ulykke eller alder, at du aldrig vil komme til at kunne tage vare på dig selv fysisk og mentalt. Hvis behandlingen kan betyde, at du overlever, men lægen vurderer, at de fysiske konsekvenser af sygdommen eller af selve behandlingen vil være meget alvorlige og lidelsesfulde. Juridisk bindende i modsætning til Livstestamente - Behandlingstestamentet er en udvidelse af det hidtidige Livstestamente, som har eksisteret i en årrække. Behandlingstestamentet giver borgerne flere valgmuligheder end Livstestamentet og er i modsætning til Livstestamentet juridisk bindende. - Fra nu af kan der ikke længere