Bliv mester i ølbrygning

Der er en verden af gode øl derude. Lige fra humlede øl til porter og stout. Men én ting er at nyde en god øl, en helt anden er glæden og stoltheden ved at brygge den selv. I dag kan alle, uanset alder og beskæftigelse, blive en formidabel bryggemester. I en ny bog bliver læseren taget i hånden og hjulpet med alt, hvad der er værd at vide om øl. Hvad er humle? Hvorfor er gær så vigtigt? Og, vigtigst af alt, hvordan kan alle lære at brygge en god øl?

Bogens forside.

Alle gode øl starter et sted, og med Bogen om øl – og andre gode sager kan den begynde lige midt i folks eget køkken. Markus Junkala, Nils Hultkrantz og Simon Karlsson giver gode råd, så alle kan blive deres egen brygmester. Deres eget eventyr med øl startede med Stigbergets bryggeri i Sverige, som Nils Hultkrantz er medejer af og driver. Han havde ingen erfaring med at brygge øl, da han begyndte, men blot et brændende ønske om at lave en rigtig god IPA. Det tog noget tid og mange spændende – og til tider tvivlsomme – forsøg, før det endelig lykkedes. Stigbergets bryggeri skiftevis snublede, skiftevis kæmpede sig i mål, men i mål kom de dog. Og nu deler Markus Junkala, Nils Hultkrantz og Simon Karlsson ud af deres egen erfaring i en bog fyldt med basisviden om ølbrygning og gode opskrifter på øl, snacks, mad og drinks.

De fortæller alt om det udstyr, der skal bruges, hvordan det skal gøres rent, hvad malt egentlig er, hvad gæret gør i øllen, om mæskning, urtkogning, de forskellige slags øl og meget mere. Bogen er både til dem, der allerede har lidt erfaring med ølbrygning og gerne vil lære endnu mere og til dem, som aldrig har prøvet det før og gerne vil give sig i kast med det for første gang. Bogen indeholder opskrifter med udførlige beskrivelser og billeder, og er skrevet med en god portion humor og et glimt i øjet, så ingen kommer til at føle sig helt håbløse, hvis det kokser de første par gange.

Udover hjælp til at brygge øl, så giver bogen også gode opskrifter på mad og snacks, der passer til øl. Lær for eksempel at lave kinesiske ølpickles, som passer rigtig godt til en frugtig surøl. Eller gratineret jomfruhummer tilberedt som snegle, der smager endnu bedre sammen med en kold pilsner. Der er endda opskrifter på det eftersigende umulige: drinks lavet med øl.

Markus Junkala er kok, bager og sommalier, Nils Hultkrantz er medejer og driver Stigbergets brygger, og Simon Karlsson er produktionschef på Stigbergets bryggeri. Sammen har de lavet Bogen om øl – og andre gode sager, som er en hjælpsom og humoristisk guide fyldt med utroligt flotte illustrationer og tegninger til at supplere de gode opskrifter. Nu er bogen oversat fra svensk til dansk, så deres gode råd også kan over på den anden side af Øresund.

Titel: BOGEN OM ØL
Forfatter: Markus Junkala, Nils Hultkrantz og Simon Karlsson
Oversætter: Sigurd Toftdahl Terkelsen
Udgivelsesdato: 12. oktober 2021

Bogens forside.

Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk30.11.2021 10:51:00 CET | Pressemeddelelse

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.