Black Friday: Unge danskere øjner online forbrugsfest
Ved midnat natten til d. 27. november går tilbudskrigen officielt i gang på Black Friday, og meget tyder igen i år på, at der vil blive sat handelsrekord. En ny YouGov-undersøgelse fra Nets viser, at 52 procent af danskerne planlægger at gå på tilbudsjagt. Det er en lille stigning fra tidligere år.
Det er især de unge forbrugere, der ser ud til at stå bag de fleste indkøb. 72 procent af de 18-29-årige har nemlig tænkt sig at svinge kreditkortet på Black Friday.
– Black Friday kommer til at sparke julehandlen i gang hos forretningerne, og det er tiltrængt i denne corona-periode. Og det er blandt de unge, der er flest, der deltager. Det er positivt at se, fordi de unge normalt er hårdest ramt økonomisk, fortæller Natalia Laursen, marketingchef i Nets.
Unge øger salg på nettet
Det er især nethandlen, som er i fremgang på den store handelsdag. En tredjedel af tilbudsjægerne har nemlig tænkt sig at handle på nettet, imens kun 6 procent kommer til at shoppe udelukkende i fysiske butikker. Samtidig forventer 79 procent af de 18-29-årige at bruge flere penge på tilbuddene online frem for i fysiske butikker i år på grund af corona.
– Flere forretninger har flyttet deres salg over i webshops for at undgå kødannelse under corona-krisen. Det betyder sandsynligvis, at salget til Black Friday bliver større blandt de unge. Faktisk har næsten en tredjedel af de unge under 30 år planer om at shoppe mellem 50 og 75 procent mere ind online i år sammenlignet med 2019, forklarer Natalia Laursen og fortsætter:
– Netop på grund af corona ser det ud til, at den tidligere klassiske Black Friday i en endnu højere grad bliver erstattet af en Black Friday-uge. På den måde bliver det forøgede salg spredt over flere dage, så vi bedre modvirker smittekæder.
Fyrer feriepengene af
For at få gang i forbruget under corona-krisen har politikkerne på Christiansborg givet danskerne adgang til at indkassere tre ugers feriepenge. Det har fået næsten en tredjedel af de unge i aldersgruppen 18 til 29 år, som har fået deres feriepenge udbetalt i efteråret, til at ville købe flere tilbudsvarer på Black Friday.
– Undersøgelsen viser, at udbetalingen af feriepengene ser ud til at stimulere de unges forbrug på den store handelsdag. Og det er især julegaver, indkøbene bliver brugt til. 65 procent af danskerne under 30 år svarer nemlig, at de kommer til at shoppe julegaver, der indeholder alt fra tøj til skønhedsprodukter, siger Natalia Laursen.
Tøj, elektronik og skønhedsprodukter hitter
Tøj- og elektronikforretningerne kommer til at blive presset mest, når de yngste går i gang med at juleshoppe på Black Friday. 57 procent af de unge mellem 18-29 år har tænkt sig at købe tøj, sko eller accessories, imens 47 procent af dem kommer til at shoppe elektronisk udstyr. Skønhedsprodukter står dog også højt på de unges indkøbsliste, da næsten hver tredje går efter det.
– Tøj og elektronik ser ud til at være favoritterne hos de unge, og det er også de tendenser, vi har set de foregående år, fortæller Natalia Laursen.
Nøgleord
Kontakter
Har du spørgsmål til artiklen eller undersøgelsen, kan du kontakte Tanja Oda Sørensen, Marketing Manager i Nets på taoso@nets.eu
Billeder
Information om Nets
Følg pressemeddelelser fra Nets
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nets
BOKIS indgår ny langsigtet aftale med Nets19.12.2022 08:45:10 CET | Pressemeddelelse
BOKIS, der står for indkøb og udvikling på betalingsområdet for medlemmer af Lokale Pengeinstitutter og Landsdækkende Banker, har indgået en ny langsigtet aftale sammen med Nets, en del af Nexi Group. I aftaleperioden, der løber frem til 31. december 2029, vil de i alt 50 danske pengeinstitutter i samarbejdet fortsætte med at udstede og håndtere betalinger med Dankort og internationale beta-lingskort via Nets.
DSB introducerer ny mobilbetalingsløsning9.11.2022 09:52:06 CET | Pressemeddelelse
DSB har påbegyndt udrulningen af en ny mobilbetalingsløsning, Softpay, som afløser en række forskellige hardwareløsninger, der tidligere har været anvendt i togene. Den mobile terminalløsning, der blot kræver at togføreren har en android telefon ved hånden, vil gøre det enklere at fortage salg af billetter, kioskvarer og udstede kontrolafgifter ombord.
Ny rapport fra Nets: Dansk e-handel fortsætter positiv udvikling i 202111.4.2022 12:35:56 CEST | Pressemeddelelse
2021 blev et godt år for dansk e-handel. Rejsebranchen fik vendt nedturen og de øvrige kategorier fortsatte væksten fra det foregående år. Ny e-handelsrapport fra Nets viser, at dansk e-handel samlet set gik frem med 11 procent. Corona-pandemien har dog ændret vores online købsmønstre på flere måder.
Nets lancerer Softpay sammen med Salling Group og Softpay.io2.3.2022 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nets lancerer nu Softpay, en europæisk SoftPOS-løsning, som forvandler en mobiltelefon med Android-styresystem eller andre Android-enheder til en kontaktløs (NFC) betalingsterminal med pinkode. I Danmark lanceres løsningen i Aarhus hos landets største detail-virksomhed, Salling Group, sammen med det danske betalingsselskab, Softpay.io.
Danmark i top med kontaktløse kortbetalinger3.2.2022 09:55:02 CET | Pressemeddelelse
I 2021 bidrog Corona-pandemien til yderligere at øge brugen af kontaktløse kortbetalinger i Nor-den. Danmark fastholder sin position allerforrest i feltet.