Biolog og gastronom med en fælles mission – vi skal spise flere blåmuslinger

Biolog Maren Moltke Lyngsgaard og gastronom Mikkel Wejdemann er aktuelle med kogebogen ”BLÅ – 40 opskrifter med blåmuslinger.” Deres fælles mission er at få os til at spise mange flere af den bæredygtige og velsmagende råvare, der findes i vores egne farvande.

Biolog Maren Moltke Lynsgaard og gastronom Mikkel Wejdemann har sammen skrevet "BLÅ", der er en hyldest til blåmuslingerne. Foto: ©David Bering / Montgomery

Blåmuslingerne ligger allerøverst på listen over mest bæredygtige fødevarer. Klimaaftrykket er forsvindende lille, kun postevand har et mindre klimaaftryk. I Danmark dyrker vi lige nu omkring 7-15.000 tons blåmuslinger om året, og eksporterer 95% af dem til andre europæiske lande, fordi vi stadig mangler at få øjnene op for den lille delikatesse i egen indpakning, hvis du spørger Mikkel Wejdemann, den ene af de to forfattere til kogebogen ”BLÅ”.

”Vi spiser forbløffende få blåmuslinger i Danmark. Det smager af høj gastronomi, men samtidig er det mad, der er helt nede på jorden. Alle kan være med – også til prisen, som virkelig er i den lave ende i forhold til andre gourmetråvarer fra havet. Så i mine øjne burde vi spise langt flere blåmuslinger selv,” forklarer Mikkel Wejdemann, der har udviklet de 40 lækre opskrifter, der er med i bogen.

I 2019 sad Mikkel Wejdemann blandt publikum, da biologen Maren Molkte Lyngsgaard holdt et oplæg om potentialet og mulighederne i dyrkning af blåmuslinger i havnen i Aarhus. Han var mødt op for at få større forståelse for den oversete råvare, som han gerne ville bruge i større grad i sine madprojekter. Foredraget blev til en kaffesnak om blåmuslinger, et håndslag om et samarbejde, og siden har de to høstet et utal af blåmuslinger sammen, mens de i fælleskab har lagt planer for at øge danskernes indtag af ’havets lille blå’, som de kalder blåmuslingen.

Den foreløbige kulmination på samarbejdet er en smuk kogebog i to dele. I den første del forklarer Maren Molkte Lyngsgaard om blåmuslingens fantastiske egenskaber. De smager ikke bare godt, de er også gavnlige for vores havmiljø. ”Man kan dyrke muslingerne i meget store mængder, og når man høster dem, høster man ligeledes de næringsstoffer, der gennem mikroalgerne er lagret i muslingerne. Og det er der brug for i vores farvande – for at komme tilbage i god økologisk tilstand, da vi alt for længe har udledt flere næringsstoffer til havmiljøet, end havmiljøet har kunnet klare,” fortæller Maren Moltke Lyngsgaard.

I bogens anden del viser Mikkel Wejdemann med opskrifter på 40 lækre retter, hvor nemt det er at tilberede blåmuslinger og bruge dem i alt fra salater og risotto til supper og tarteletter – og meget mere. Mulighederne med blåmuslingerne er næsten uendelige.

BLÅ – 40 opskrifter med blåmuslinger
Forfattere: Mikkel Wejdemann og Maren Moltke Lyngsgaard
Vejl. pris: 249.95 kr.
Udgivelsesdato: 29. april 2021

Bogens forside

Hvem bestemmer, hvornår senfølger er alvorlige?11.5.2021 16:58:32 CEST | Pressemeddelelse

Et nyt dansk forskningsprojekt om senfølger efter COVID-19 viser, at cirka 10 % af de smittede får senfølger som træthed, koncentrationsbesvær eller påvirket lugtesans i nogle uger. Men ifølge overlæge Reimar W. Thomsen fra Aarhus Universitetshospital får næsten ingen af dem, der havde en mild omgang conorasmitte, alvorlige senfølger inden for et halvt år. Det fremgår af en forskningsartikel, som Reimar W. Thomsen og hans forskningskollegaer har fået offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift The Lancet.

Livet med senfølger efter COVID-196.5.2021 13:32:20 CEST | Pressemeddelelse

Der er ingen tvivl om, at corona har præget tilværelsen for alle det sidste halvandet år med restriktioner, krav om mundbind, afstand og håndsprit. Men for mange af dem, der er blevet ramt af senfølger efter COVID-19, er der tale om liv, der har ændret sig så fundamentalt, at det er svært at genkende. Annegrete Dall Visby lider af senfølger og sammen med sin mand Steen Kabel, har hun skrevet bogen: ”Livet med senfølger efter COVID-19” for at sætte fokus på, hvordan man kan finde retning i hverdagen – for sig selv og sin familie.

Dokumentarisk beretning om godsforvalteren, der var modstandsmand4.5.2021 10:36:02 CEST | Pressemeddelelse

I 2002 dør modstandsmanden Gert Blædel, og hans barnebarn Ole Blædel arver en hvid plasticpose fyldt med breve, notater, lydoptagelser samt, ikke mindst, morfarens frihedskæmperarmbind. Det bliver startskuddet til researchen og gravearbejdet, der nu er mundet ud i bogen Et halvt år i Gestapos kløer. Her fortæller Ole Blædel hele historien om, hvordan hans morfar under 2. Verdenskrig bliver involveret i modstandsbevægelsens arbejde og taget til fange af nazisterne.