Biografi på vej om en af Danmarks mest spændende politikerskæbner

Forfatteren Morten Leth Jacobsen og forlaget Turbine har indgået aftale med den aarhusianske rådmand for kultur og borgerservice, Rabih Azad-Ahmad (R), om en biografi, der er sat til at udkomme til næste år.

Aftalen kom i stand gennem fælles bekendte i det aarhusianske forfattermiljø, fortæller Morten Leth Jacobsen: ”Jeg har kendt til Rabihs historie i flere år og tit tænkt, at det var en oplagt historie at få fortalt i bogform – uden at jeg dog tænkte, at det var mig, der skulle skrive den. Rabih er flere gange blevet opfordret til at skrive en bog om sit liv. Og så en dag bragte en fælles bekendt i det aarhusianske forfattermiljø os sammen, og vi drøftede ideen om at skabe en bog om hans liv. Vi så hinanden i øjnene og blev enige om, at det kunne vi godt finde ud af sammen.”

Om baggrunden for bogen siger Morten Leth Jacobsen: ”Rabihs historie er fascinerende, dramatisk og lige dele sørgelig og inspirerende, og der er så meget at fortælle – og så mange gode grunde til at gøre det.”

Rabih Azad-Ahmad er født som statsløs palæstinenser i en flygtningelejr i Libanon og har oplevet krig, forfølgelse og sorg på tætteste hold. Som 13-årig kom han til Danmark, nærmere bestemt til Gellerup, mere eller mindre ved en tilfældighed, og er i dag cand. Jur., byrådsmedlem i Aarhus for De Radikale, rådmand for kultur og borgerservice, tidligere viceborgmester og en særdeles efterspurgt foredragsholder landet over.

”Det er selvfølgelig en klassisk mønsterbryderhistorie,” siger Morten Leth Jacobsen, ”men det er også en biografi om en mand, der har holdt fast i stærke idealer og ikke har kappet båndene til sin fortid – han bor stadig i Aarhus V, har nære relationer til lokalsamfundet og til sin familie, samtidig med at han repræsenterer Aarhus og Danmark på den helt store scene. Det er også en historie om at være flygtning og om at komme til et vildfremmed land uden nogen forudsætninger for at klare sig godt – og så klare sig godt alligevel. Det er en historie, der bare kræver en forfatter, der kan løfte den, og det er det, jeg bidrager med. Så vi skriver ikke en traditionel politikerbiografi med masser af name-dropping og politiske budskaber – det er en bog om en mand, der i kraft af personligt drive, idealer og viljestyrke har skabt sig et liv, andre kan blive dybt inspireret af.”

Om projektet siger Rabih Azad-Ahmad: ”Jeg holder masser af foredrag landet over og bliver tit spurgt, om ikke jeg burde skrive en bog om mit liv – for at inspirere andre, ikke mindst. Så jeg har altid haft sådan et projekt i tankerne. Da jeg kom i kontakt med Morten, tænkte jeg, at nu var tiden den helt rigtige – og jeg glæder mig meget til at se resultatet.”

Bogen bliver skrevet på baggrund af samtaler mellem forfatteren og Rabih Azad-Ahmad. Den udkommer efter planen i august 2021 på forlaget Turbine.

Morten Leth Jacobsen er forfatter til en række romaner og har bl.a. modtaget Statens Kunstfonds treårige arbejdsstipendium samt en lang række andre legater og stipendier. Han arbejder til dagligt i kommunikationsbureauet FXA i Aarhus C.

For yderligere information, kontakt:

Rabih Azad-Ahmad på rabih@aarhus.dk

Morten Leth Jacobsen på tlf. 31 23 30 50 eller mortenleth@me.com

Hvem bestemmer, hvornår senfølger er alvorlige?11.5.2021 16:58:32 CEST | Pressemeddelelse

Et nyt dansk forskningsprojekt om senfølger efter COVID-19 viser, at cirka 10 % af de smittede får senfølger som træthed, koncentrationsbesvær eller påvirket lugtesans i nogle uger. Men ifølge overlæge Reimar W. Thomsen fra Aarhus Universitetshospital får næsten ingen af dem, der havde en mild omgang conorasmitte, alvorlige senfølger inden for et halvt år. Det fremgår af en forskningsartikel, som Reimar W. Thomsen og hans forskningskollegaer har fået offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift The Lancet.

Livet med senfølger efter COVID-196.5.2021 13:32:20 CEST | Pressemeddelelse

Der er ingen tvivl om, at corona har præget tilværelsen for alle det sidste halvandet år med restriktioner, krav om mundbind, afstand og håndsprit. Men for mange af dem, der er blevet ramt af senfølger efter COVID-19, er der tale om liv, der har ændret sig så fundamentalt, at det er svært at genkende. Annegrete Dall Visby lider af senfølger og sammen med sin mand Steen Kabel, har hun skrevet bogen: ”Livet med senfølger efter COVID-19” for at sætte fokus på, hvordan man kan finde retning i hverdagen – for sig selv og sin familie.

Dokumentarisk beretning om godsforvalteren, der var modstandsmand4.5.2021 10:36:02 CEST | Pressemeddelelse

I 2002 dør modstandsmanden Gert Blædel, og hans barnebarn Ole Blædel arver en hvid plasticpose fyldt med breve, notater, lydoptagelser samt, ikke mindst, morfarens frihedskæmperarmbind. Det bliver startskuddet til researchen og gravearbejdet, der nu er mundet ud i bogen Et halvt år i Gestapos kløer. Her fortæller Ole Blædel hele historien om, hvordan hans morfar under 2. Verdenskrig bliver involveret i modstandsbevægelsens arbejde og taget til fange af nazisterne.