Nature Energy Biogas

Biogasanlægget i Kværs tændes

Den første lastbil med biomasse er rullet ind på Nature Energys biogasanlæg i Kværs. Om få uger leveres den første grønne, dansk-produceres gas til gasnettet og fortrænger dermed fossilt naturgas fra blandt andet Rusland.

Nature Energy Kværs begynder produktionen af biogas og vil kunne levere omkring 20 millioner kubikmeter om året og fortrænger dermed ens tilsvarende mængde fossilt naturgas fra energysystemet. På billedet en af de nye lastbiler, der skal fragte biomassen til anlægget og retur til landbruget. Foto: Lene Esthave

De 26 meter høje siloer på anlægget i Kværs kan hver især rumme 9500 kubikmeter biomasse. Lige nu er de ved at blive fyldt med podemateriale fra søster-anlægget ved Glansager, så den biologiske proces kan startes.

Når anlægget er i fuld produktion, vil det lave omkring 20 millioner kubikmeter grøn biogas. Det kan man opvarme omkring 20.000 huse med i et helt år eller man kan køre omkring 50 millioner kilometer i lastbil med den mængde gas.

Færre lugtgener

Selvom biogasanlægget er et helt lukket system, så kan der være lugtgener.

- Især i opstartsfasen, fortæller driftsleder Gudmund Vejbæk Jepsen og fortsætter:

- Men vi har tømt tankene for luft og fyldt dem med CO2 leveret af vores samarbejdspartner Strandmøllen, der blandt andet producerer klima-neutralt CO2, fra Nature Energy Korskro. Når selve gassen begynder at blive dannet, bliver CO2’en rømmet igennem et kulfiter. CO2 er lugtfrit og de spor der kan være af andre gasser, bliver fanget i kulfilteret, forklarer han.

Ved planlagt vedligehold eller situationer, hvor kortvarige lugtgener forventes, orienteres naboer så vidt muligt på forhånd.

De nærmeste naboer er inviteret til rundvisning og dialog på anlægget og til foråret, når de ydre forhold på anlægget er færdiggjort, forventer Nature Energy Kværs at holde åbent hus for alle interesserede.

Grøn gas i gasnettet

I år forventes biogas at udgøre hele 40 procent af gassen i gasnettet i Danmark og den politiske ambition er at nå 100 procent senest i 2030, så vi bliver uafhængige af fossil naturgas fra blandt andet Rusland.

Biogas laves af organiske affaldsprodukter som det, der ligger i vores grønne poser under køkkenvasken, gylle, dybstrøelse og industriaffald fra blandt andet slagterier.

-  På den måde er biogas en vedvarende energiressource på lige fod med sol og vind, siger Gudmund og Vejbæk Jepsen og henviser til, at så længe der er mennesker på jorden, skal vi producere mad og det giver restprodukter, der ikke kan spises.

Nature Energy leverer biogas til gasnettet fra sine 13 biogasanlæg i Danmark og er på vej med flere anlæg både herhjemme, i Europa, USA og Canada.

Rasmus Carlsen, Communications Director, Nature Energy, mobil 30 28 67 20

Billeder

Information om Nature Energy Biogas

Nature Energy Biogas
Ørbækvej 260
5220 Odense SØ

+45 70 22 40 00https://nature-energy.com/

Følg pressemeddelelser fra Nature Energy Biogas

Flere pressemeddelelser fra Nature Energy Biogas

Førende biogasproducent Nature Energy Biogas købt af Shell28.11.2022 17:50:24 CET | Pressemeddelelse

ODENSE, Danmark - Nature Energy Biogas A/S ("Nature Energy" eller "Selskabet"), der er førende inden for produktion af biogas og vedvarende energi fra organisk affald, meddelte i dag, at selskabet har indgået en endelig aftale, hvorefter Shell Petroleum NV, et helejet datterselskab af Shell plc (Shell), vil erhverve 100% af virksomheden til en samlet selskabsværdi på næsten 2 milliarder US Dollars (1,9 milliarder Euro).

Lars Løkke Rasmussen indviede Nature Energys nye biogasanlæg: ”Danmark er tættere på at blive selvforsynende”30.9.2022 15:21:13 CEST | Pressemeddelelse

Fredag den 30. september indviede Lars Løkke Rasmussen, formand for Moderaterne, Nature Energys nye biogasanlæg ved Køng i Vordingborg. Anlægget kan hvert år afgasse 300.000 tons biologisk affald fra landbrug, industri og husholdninger og omsætte det til 20 millioner kubikmeter biogas, der fortrænger en tilsvarende mængde fossil naturgas fra energisystemet.