Biogas er en grøn booster for økologien

I den aktuelle debat om, hvordan danskerne på sigt kan frigøre sig fra russisk gas, spiller biogas en væsentlig rolle. Hvad færre måske ved er, at en øget produktion af biogas også kan være med til at løse økologernes udfordringer med at skaffe gødning - og dermed få mere økologi på hylderne. Økologisk Landsforenings magasin Økologisk sætter i sin nye udgave fokus på recirkulering.

Madaffald fra private kan  blive til grønne boostere på de økologiske marker, hvis biogasanlæggene får økologi-linjer. FOTO: Colorbox
Madaffald fra private kan blive til grønne boostere på de økologiske marker, hvis biogasanlæggene får økologi-linjer. FOTO: Colorbox

Alle taler om biogas, som en metode til at gøre os fri af gas fra Rusland. Og der er flere afledte fordele ved at intensivere produktionen i de eksisterende anlæg. For eksempel kan biogasanlæg også producere gødning til landbruget sideløbende med, at de producerer el og varme. Noget som især de økologiske landmænd længe har haft stående på ønskesedlen, fordi de mangler gødning.

”Økologiske landmænd kan ikke bruge handelsgødning, og derfor vil de gerne have gang i recirkuleringen. Der kan vi helt klar forbinde land-til-by med by-til-land. En del af det, økologerne har sendt ind til byen som mad, kan komme tilbage til landmanden. Her er vi et step på vejen,” siger biomassechef Jacob Wagner Jensen fra Horsens Bioenergi til Økologisk Landsforenings magasin, Økologisk, som udkommer mandag den 21. marts.

Anlægget i Horsens er et af de få biogasanlæg i Danmark, som har valgt at udvikle en specifik økologi-linje, hvor madaffald fra borgerne forvandles til grønne boostere til de økologiske marker. Det kræver nemlig sikring af, at der kun kommer produkter i anlægget, som også må bruges som gødning på økologiske marker.

Eksempelvis er der grønt lys for madaffald fra borgerne, også selv om det langt fra kun stammer fra økologiske råvarer og måltider. Til gengæld er visse former for slagteriaffald, bifangst fra fiskeri, samt restprodukter fra fremstilling af mælkesyrebakterier ikke tilladt i økologi-linjen.

Borgerne bakker op

Tanken om at lade sit madaffald gøre nytte har også opbakning i befolkningen. I en undersøgelse foretaget af Rambøll, mener 80 pct. af de adspurgte, at en mere grundig sortering af affald er godt for miljø og klima.

Men det kræver noget af borgerne at sortere madaffaldet, så der ikke ryger plast eller andre ikke-organiske materialer med. Noget som Kjeld Rasmussen fra Vejle længe har gjort, fordi kommunen siden 1988 har indsamlet organisk affald separat.

”Man får ikke udnyttet ressourcerne ordentligt, hvis man bare brænder madaffaldet af. Vi kan godt lide det med, at man genbruger tingene. Det er fint, hvis økologerne kan få næringsstofferne fra det madaffald, vi kommer i den kommunale spand,” siger han.

Samtidig kræver det også en indsats i kommunerne, hvis madaffaldet skal blive til økologisk gødning. Ifølge biomassechefen er kommunernes udbudskrav helt afgørende for, at der kommer flere økologiske linjer hos biogasproducenterne rundt omkring i landet.

”Kommunerne spiller en helt vildt stor rolle. De skal stille krav om, at det afgassede materiale skal kunne komme ud til økologiske landbrug og leve op til økologiforordningen. Hidtil har kun to affaldsselskaber stillet tilpas klare krav,” siger Jakob Wagner Jensen.

Magasinet Økologisk er støttet af Fonden for Økologisk Landbrug og sætter i marts spot på recirkulering. Du kan læse mere her: https://issuu.com/okologidk/docs/o55

Vivienne Kallmeyer, pressemedarbejder, Økologisk Landsforening
T: 2542 9302 M: vk@okologi.dk

GRATIS BLOMSTERFRØ: Hjælp de vilde bier! Så blomster og vælg økologi28.4.2022 13:04:36 CEST | Pressemeddelelse

Giv bierne en hjælpende hånd – så blomster og vælg økologi. Økologisk Landsforening uddeler søndag d. 1. maj 50.000 gratis blomsterfrøposer i alle føtex-butikker til forbrugerne. Der skal være flere blomster til de vilde bier, da de er vigtige for os alle sammen. De sørger for, at vi får mad på bordet og ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation er bier og andre bestøvere essentielle for EU’s fødevareproduktion.

Oplev livet hos de økologiske grise5.4.2022 10:51:51 CEST | Pressemeddelelse

En lille gris kigger ud af hytten. Måske er der andre smågrise at lege med ude på folden? Lidt efter drøner de nysgerrige smågrise rundt om soen og roder nysgerrigt i jorden med deres små tryner. Den slags scener kan du opleve til eventen Sofari. Søndag d. 22. maj kl. 10-14 kan du komme tæt på soen og smågrisene, der lever ude hos danske økologer. Og møde landmanden, der passer godt på dyrene. Randi Vinfeldt er talsperson for Sofari. Hun er også vært på en af de 13 gårde fordelt over hele landet, der åbner produktionen op for en hyggelig oplevelse. På mange af gårdene kan gæsterne smage på produkter lavet af gris fra gården, børnene kan få en gratis pixibog, og der er et opskriftshæfte til de voksne. Det helt centrale ved Sofari er dog at opleve det økologiske griseliv. ”Gæsterne bliver begejstrede over at se dyrene gå ude – og hvordan grisene får mulighed for at leve et mere naturligt liv. Smågrisene er vildt undersøgende og tager på mange små ture for at opleve verden. Bliver det hel