Billund investerer næsten dobbelt så meget som Varde

Mens Billund har investeret næsten 4.200 kr. pr. indbygger i renovering og nybyggeri af f.eks. børnehaver, plejehjem og ny asfalt, så har Varde kun brugt cirka 2.200 kr. pr. indbygger. Ifølge nye tal investerer 6 ud af 11 sydjyske kommuner mere end landsgennemsnittet, og det er med til at gøre Sydjylland attraktiv for både virksomheder og borgere, mener DI Dansk Byggeri.

Der er forskel på, hvor mange penge de sydjyske kommuner bruger på at lappe huller i vejene, bygge eller renovere skoler, plejehjem og sportshaller. I Billund og Fredericia har kommunerne de sidste tre år i gennemsnit brugt henholdsvis cirka 4.200 kr. og cirka 3.500 kr. pr. indbygger om året på ny asfalt, renovering af ældre bygninger eller nybyggeri.

Varde er derimod den kommune i Sydjylland, som har investeret mindst, nemlig godt 2.200 kr. pr. indbygger. Også Aabenraa og Haderslev ligger i den lave ende med et beløb på henholdsvis godt 2.300 og godt 2.400 kr. pr. indbygger.

Det viser en ny analyse fra DI Dansk Byggeri, der tager udgangspunkt i kommunernes investeringer i byggeri og anlæg i perioden 2017 til 2019.

- Billund er blandt de kommuner, som investerer allermest – ikke bare i Sydjylland, men i hele Danmark. Det er kortsigtet at spare på at vedligeholde bygninger og veje. Det bliver hurtigt tydeligt i bybilledet, hvis f.eks. skolerne er slidte. Det har betydning for, om kommunen er attraktiv for både dem, der bor der i dag, og for om det er muligt at tiltrække nye borgere i fremtiden, siger formand for DI Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen.

I gennemsnit investerer kommunerne i Danmark 2.920 kr. De sydjyske kommuner investerer i gennemsnit 5 kr. mere per indbygger. Billund, Fredericia, Vejen, Vejle, Esbjerg og Kolding investerer mere end landsgennemsnittet.

- For vores lokale virksomheder er det afgørende, at de kan finde medarbejdere med de rette kompetencer i lokalområdet, og derfor er det vigtigt, at kommunerne så at sige investerer i fremtidens borgere, som jo er virksomhedernes fremtidige medarbejdere. Det kræver selvfølgelig, at der er plads i budgettet til at investere. Folketinget har både i år og til næste år lempet på anlægsloftet og åbnet for at kommunerne kan låne, så der er mulighed for at realisere fornuftige investeringer, siger Michael Mathiesen og tilføjer:

- Her er det oplagt at tænke i energirenovering og andre grønne tiltag, som sparer på energien. Det kan på sigt gøre det muligt for kommunerne at spare på den daglige drift af alt fra skoler og plejehjem til kontorbygninger.

Rødovre bruger i gennemsnit godt 5.100 kr. pr. indbygger, og er dermed den kommune i Danmark, der investerer mest. Brønderslev er med godt 1.200 kr. pr. indbygger den kommune, der investerer mindst.

Fakta om undersøgelsen:
De kommunale investeringer er beregnet ud fra anlægsomkostningerne, der anvendes til f.eks. håndværker- og entreprenørydelser. Derudover medtages grundkapitalindskud til almene boliger.

For at undgå at et eller flere store byggeprojekter et enkelt år giver et misvisende billede af kommunernes investeringsniveau, tager Dansk Byggeris analyse udgangspunkt i et treårigt (2017 til 2019) gennemsnit af kommunernes bygge- og anlægsinvesteringer per indbygger.

Se hvor meget din kommune investerer per indbygger her

Formand for DI Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, telefon 2249 6560
Regionskonsulent for DI Dansk Byggeri Sydjylland Peter H. Wagner, telefon 2566 6309
Pressekonsulent i DI Anette Sørensen, telefon 3036 0265