Billigere og sikrere at handle med Dankort på nettet

Danskerne handler stadig oftere på nettet, også på nye og mindre klassiske områder. Vi betaler i stigende grad musik, abonnementer og parkering online, hvor fællesnævneren er hyppige køb for mindre beløb. For at hjælpe denne udvikling yderligere på vej, ændres priserne for Dankort på nettet, så køb for små beløb bliver billigere.

Det skal være billigt og enkelt at betale med Dankort på nettet - også når man handler for små beløb, hvilket danskerne gør stadig oftere. Derfor ændrer Nets nu prisstrukturen for e-handel med Dankort, så op mod 80 procent af transaktionerne bliver billigere. Det gælder især mindre køb, mens større køb bliver lidt dyrere. Et køb med Dankort på nettet vil dog ikke kunne koste mere end 2,5 kr.

- Vi vil gerne fastholde Dankort som det mest attraktive betalingsmiddel på nettet. Med den nye prismodel giver vi endnu bedre mulighed for at udvikle tjenester og services, hvor forretningen sikkert og billigt kan gennemføre betalinger - også når der er tale om mindre beløb, siger Jeppe Juul-Andersen, direktør i Nets med ansvar for Dankort

Ændret dækningsgaranti

Samtidig med ændringerne fordobles dækningsgarantien til 2.000 kroner. Dækningsgarantien er det beløb, Nets garanterer at forretningen vil modtage, uanset om der er penge på betalerens konto. Samtidig slipper forretningen for indsigelses-gebyret - et gebyr på 200 kroner, som i dag dækker omkostningerne ved at føre penge tilbage til kunder, der havde været udsat for svindel.

Afskaffelsen af indsigelses-gebyret sker såfremt man har implementeret den nye sikkerhedsløsning, Dankort secured by Nets, hvor ejeren af kortet skal verificere sin identitet via en engangskode når der købes for mere end 450 kr., der sendes som SMS til hans eller hendes mobiltelefon. Denne løsning har vil bidrage til, at omfanget af misbrugssager mindskes markant.

Allerede i dag begynder Nets at varsle forretningerne om tiltaget. Ændringerne i prisstrukturen træder i kraft 1. februar næste år.

FAKTA:

Eksisterende priser:

Transaktionspris:

0.00-50.00:      DKK 0.70

50.01-100.00:  DKK 1.10

>100.00:           DKK 1.39

Årsabonnement: DKK 1.000

Indsigelsesgebyr: DKK 200

Ny prismodel

Transaktionspris:

DKK 0,54 + 0,19%; dog maksimalt DKK 2,50

Årsabonnement: DKK 1.100

Indsigelsesgebyr: Afskaffes såfremt man har implementeret Dankort Secured By Nets.