Bestyrelsesformænd har svært ved at finde kvinder

Bestyrelsesformændene for over 200 danske virksomheder siger i en ny undersøgelse fra Dansk Industri, at de har store udfordringer med at finde egnede kvindelige kandidater til ledige pladser i bestyrelserne.

I undersøgelsen peger bestyrelsesformændene på, at topleder- eller direktørerfaring er et væsentligt kriterie for at blive udpeget til en bestyrelsespost, og til trods for en positiv udvikling de senere år er der fortsat for få kvinder med en erfaring på topniveau.

- Der er simpelthen ikke nok kvinder i direktørstolen i dag. Kun hver syvende CEO er kvinde, og kun hver femte i virksomhedernes direktioner er kvinde. Det er et stort problem, når vi gerne vil have flere kvinder i toppen af dansk erhvervsliv, fordi mange bestyrelsesmedlemmer hentes fra direktionsgange i virksomhederne. Derfor skal vi have styrket fødekæden til topledelsen, siger chef for forskning, videregående uddannelser og mangfoldighed, Mette Fjord Sørensen, DI.

De største virksomheder herhjemme har ifølge DI’s tal en andel af kvinder i bestyrelsen på knap 30 procent, mens det i de 1.200 virksomheder, som er omfattet af den danske lovgivning på området, kun er hver sjette bestyrelsesmedlem, der er kvinde.

DI mener, at der bl.a. er brug for en større indsats fra virksomhederne selv for at få øget antallet af kvinder i erhvervslivets top. Samtidig er det vigtigt, at flere kvinder søger over i det private erhvervsliv og aktivt vælger en ledelseskarriere.

- Vi skal have flere kvinder i den private sektor og flere kvinder på ledelsesposter. Virksomhederne har ikke råd til at gå glip af de superdygtige kvinder. Vores virksomheder skal have adgang til de dygtigste – både mænd og kvinder, siger Mette Fjord Sørensen.

DI har sammen med en kreds af medlemsvirksomheder udarbejdet en række konkrete anbefalinger til, hvad virksomhederne kan gøre for at få flere kvinder til at forfølge en lederkarriere. På listen over anbefalinger er bl.a., at virksomhederne fastsætter nogle konkrete, målbare målsætninger for at styrke fødekæden til topledelsen, at virksomhederne sikrer, at der altid er mindst to kvindelige kandidater på shortlisten til lederstillinger, og at de gør kønsfordeling til en del af ledelsesstrategien.

- Det går fremad med andelen af kvinder i toppen af dansk erhvervsliv, men det må gerne gå hurtigere. Desværre findes der ikke noget quickfix. Den største udfordring er, at kun en tredjedel af de heltidsbeskæftigede i den private sektor er kvinder. Derfor skal virksomhederne gøre sig mere attraktive over for kvinderne og for eksempel vise, at en karriere her godt kan forenes med et familieliv.

- Men der er der også brug for, at flere kvinder aktivt vælger en ledelseskarriere, at de vælger uddannelser, der fører til ledelse – og ikke mindst at de interesserer sig for at arbejde i det private erhvervsliv, siger Mette Fjord Sørensen.

Læs DI’s bestyrelsesanalyse og anbefalinger om kvinder i ledelse her.

Yderligere oplysninger fås hos Mette Fjord Sørensen, tlf. +4552132312, e-mail mfj@di.dk, eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. +4523284912, e-mail boh@di.dk

Risk Manager of the Year 201813.12.2018 13:37Pressemeddelelse

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM. Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet. Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spil

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge