Bestyrelsesformænd har svært ved at finde kvinder

Bestyrelsesformændene for over 200 danske virksomheder siger i en ny undersøgelse fra Dansk Industri, at de har store udfordringer med at finde egnede kvindelige kandidater til ledige pladser i bestyrelserne.

I undersøgelsen peger bestyrelsesformændene på, at topleder- eller direktørerfaring er et væsentligt kriterie for at blive udpeget til en bestyrelsespost, og til trods for en positiv udvikling de senere år er der fortsat for få kvinder med en erfaring på topniveau.

- Der er simpelthen ikke nok kvinder i direktørstolen i dag. Kun hver syvende CEO er kvinde, og kun hver femte i virksomhedernes direktioner er kvinde. Det er et stort problem, når vi gerne vil have flere kvinder i toppen af dansk erhvervsliv, fordi mange bestyrelsesmedlemmer hentes fra direktionsgange i virksomhederne. Derfor skal vi have styrket fødekæden til topledelsen, siger chef for forskning, videregående uddannelser og mangfoldighed, Mette Fjord Sørensen, DI.

De største virksomheder herhjemme har ifølge DI’s tal en andel af kvinder i bestyrelsen på knap 30 procent, mens det i de 1.200 virksomheder, som er omfattet af den danske lovgivning på området, kun er hver sjette bestyrelsesmedlem, der er kvinde.

DI mener, at der bl.a. er brug for en større indsats fra virksomhederne selv for at få øget antallet af kvinder i erhvervslivets top. Samtidig er det vigtigt, at flere kvinder søger over i det private erhvervsliv og aktivt vælger en ledelseskarriere.

- Vi skal have flere kvinder i den private sektor og flere kvinder på ledelsesposter. Virksomhederne har ikke råd til at gå glip af de superdygtige kvinder. Vores virksomheder skal have adgang til de dygtigste – både mænd og kvinder, siger Mette Fjord Sørensen.

DI har sammen med en kreds af medlemsvirksomheder udarbejdet en række konkrete anbefalinger til, hvad virksomhederne kan gøre for at få flere kvinder til at forfølge en lederkarriere. På listen over anbefalinger er bl.a., at virksomhederne fastsætter nogle konkrete, målbare målsætninger for at styrke fødekæden til topledelsen, at virksomhederne sikrer, at der altid er mindst to kvindelige kandidater på shortlisten til lederstillinger, og at de gør kønsfordeling til en del af ledelsesstrategien.

- Det går fremad med andelen af kvinder i toppen af dansk erhvervsliv, men det må gerne gå hurtigere. Desværre findes der ikke noget quickfix. Den største udfordring er, at kun en tredjedel af de heltidsbeskæftigede i den private sektor er kvinder. Derfor skal virksomhederne gøre sig mere attraktive over for kvinderne og for eksempel vise, at en karriere her godt kan forenes med et familieliv.

- Men der er der også brug for, at flere kvinder aktivt vælger en ledelseskarriere, at de vælger uddannelser, der fører til ledelse – og ikke mindst at de interesserer sig for at arbejde i det private erhvervsliv, siger Mette Fjord Sørensen.

Læs DI’s bestyrelsesanalyse og anbefalinger om kvinder i ledelse her.

Yderligere oplysninger fås hos Mette Fjord Sørensen, tlf. +4552132312, e-mail mfj@di.dk, eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. +4523284912, e-mail boh@di.dk

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i

Flere SMV’er skal tænke stort24.1.2019 11:11:04Pressemeddelelse

De små og mellemstore virksomheder (SMV’er) er kernen i dansk erhvervsliv. De udgør 99 pct. af alle virksomheder, og de er afgørende for væksten i Danmark. Mange SMV’er sprænger allerede i dag skalaen og vokser ud af SMV-segmentet. Men Danmark har brug for endnu flere små og mellemstore virksomheder, der tænker stort og har vækstambitioner. Og når SMV’erne tænker stort, er det helt afgørende, at resten af samfundet også gør det. På SMV Dagen 2019 sætter DI fokus på, hvad der skal til, for at flere SMV’er kan udvikle deres forretning, vokse og skabe vækst. Pressen inviteres til SMV Dagen 2019 – Tænk stort! Din virksomhed i større skala, Onsdag den 30. januar, kl. 8.30, Industriens Hus, Rådhuspladsen, Købehavn V. På SMV Dagen overrækker H.K.H Prins Joachim traditionen tro DI’s Initiativpris. Prisen er en hyldest til de virksomheder i DI's medlemskreds, som i særlig grad har udvist initiativ, vækst og virkelyst. Nogle andre af dagens hovedpersoner er virksomhedsledere, der sprænger skalae