Beskeden jobvækst i byggeriet i juli

Efter to måneder med faldende beskæftigelse i byggeriet, blev der skabt beskedne 100 nye job i juli, viser tal fra Danmarks Statistik. På det øvrige arbejdsmarked gik det væsentlig bedre, og samlet set har vi nu den højeste beskæftigelse nogensinde.

Efter to måneder med status quo på arbejdsmarkedet, kom lønmodtagerbeskæftigelsen tilbage på sporet med 3.900 nye job i juli. Men knap så optimistisk ser det ud i bygge- og anlægsbranchen, som har mistet ca. 300 job i alt de seneste fire måneder.

- Jobkurven har ligget ganske fladt i byggeriet hen over sommeren, som Dansk Byggeri da også forventede i vores prognose i foråret. Med de 100 job, der blev skabt i juli, er der 166.400 lønmodtagere i arbejde i byggeriet, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Men fremtidsudsigterne er blevet mere brogede.

- Nybyggeriet af lejligheder i de store byer er på vej ned, og der er et hul i anlægsmarkedet, mens vi venter både på en langsigtet infrastrukturplan og på, at byggeriet af Femern-forbindelsen begynder i 2021, siger Bo Sandberg.

Rekordmange lønmodtagere i arbejde

Set ud over det samlede arbejdsmarked går det imidlertid strygende. I juli var der alt 2.788.913 lønmodtagere i job, og det er rekord. Dansk Byggeri venter fortsat fremgang i de kommende måneder, men ud fra devisen ”to skridt frem og ét tilbage”.

- Når det trods stigende international usikkerhed fortsat ventes at gå fremad på arbejdsmarkedet, er det blandt andet fordi, tidligere regeringers arbejdsmarkedsreformer sikrer, at der hvert år kommer ca. 12.000 flere i arbejdsstyrken. Årsagen er først og fremmest, at de ældre trækker sig senere tilbage. Og der vil typisk fortsat være beskæftigelse til de seniorer, som nu vælger at blive på arbejdsmarkedet, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Dansk Byggeri er i oktober klar med en ny prognose for bygge- og anlægsaktiviteten i 2020 og 2021.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Stigende trængsel gør det svært for østjyske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange østjyske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 15 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange af landets kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og tunnelprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. I flere vækstcentre vil virksomhederne kunne se frem til at have 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Sydjylland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange kommuner i Sydjylland kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og broprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 24 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.