Mikonomi.dk

Benzin, diesel eller el - hvilken biltype er den mest økonomiske?

Del

Mikonomi har foretaget en økonomisk sammenligning af de mest solgte biler i Danmark i 2019. Bilerne bliver undersøgt med udgangspunkt i fem forskellige punkter, og allerede fra start ligger elbilerne sig i front med en føring, som selv forhøjede afgifter og afviklede fradrag ikke kan ændre meget ved. Det eneste, der kan sætte en stopper for elbilerne nu, er distancen til den nærmeste ladestander.

El, diesel eller benzin?
El, diesel eller benzin?

En gennemsnitlig elbil koster i dag ca. 2,14 kr. per kørt km. Det er omkring 10% mindre end en dieselbil eller hele 15% mindre end en benzinbil.

Tilbage i 2016 tog Mikonomi.dk et kig på økonomien ved køb af en elbil. Dengang var konklusionen, at elbiler var et økonomisk godt valg, hvis de passede til ens kørselsbehov, og man handlede, inden afgifterne steg. I mellemtiden er lovgivningen om lavere afgifter blevet forlænget, fradraget er blevet forhøjet, og der er kommet væsentligt flere elbiler på markedet. Nogle er billige, nogle kører langt, og andre lader hurtigt.

Baseret på de mest solgte biler i Danmark i 2019, har Mikonomi.dk nu igen set nærmere på den mest økonomiske biltype. Økonomien er blevet sammenlignet på både benzin-, diesel- og elbiler på punkter som anskaffelsespris, brændstofforbrug, grøn ejerafgift, forsikring og værditab.

Nyprisen er fortsat høj på elbilerne

En gennemsnitlig benzin- eller dieselbil koster stadig mindre end en tilsvarende elbil. Til gengæld er registreringsafgiften på elbiler væsentligt lavere end biler, der kører på fossilt brændstof, hvilket i nogen grad udligner slutprisen ved forhandleren.

Elektromagnetik eller stempler der banker af brændstof

På udgifterne til brændstof, det være sig benzin, diesel eller el, vinder elbilerne stort. Her er udgifterne til elbilen kun halvdelen af udgifter til en tilsvarende dieselbil eller blot en tredjedel af en tilsvarende benzinbil. Dette kan desuden gøres endnu billigere med et abonnement til en af de mange ladetjenester på det danske marked.

Grøn ejerafgift og sort røg

Når det kommer til de grønne ejerafgifter, er der heller intet at rafle om. Elbilerne koster i gennemsnit kun 700 kr. om året, hvilket svarer til en fjerdedel af benzinbilerne eller helt ned til 14% af en dieselbil. Da man ikke længere skal betale vægtafgift, er der heller ingen ulempe ved de ellers noget tungere elbiler.

Færre dele, mere sikkerhed

Ser man på forsikringen, er både benzin- og dieselbilerne som udgangspunkt billigere end elbilerne. Tager man til gengæld forbehold for nyprisen, er elbilerne faktisk procentvis billigere at forsikre end de andre biltyper. Dette skyldes, at elbilerne har færre dele, der bliver slidt og kan gå i stykker, hvilket derfor også resulterer i færre skadestilfælde. Ligeledes vurderer forsikringsselskaberne, at de små elbiler primært vil blive brugt i byerne ved lav fart, hvilket også mindsker risikoen for uheld.

Værditab og skrotpræmier

Hvis man på et tidspunkt ønsker at sælge sin bil videre på brugtmarkedet, vil både benzin- og dieselbilerne helt overordnet have tabt mindre værdi. Sammenholder man igen dette beløb med nyprisen, taber elbilerne dog procentvist mindst.

Samtidigt gives der fra 1. januar 2020 en forhøjet skrotpræmie på dieselbiler, hvorfor der ikke har været et bedre tidspunkt end nu at skifte det gamle fossil ud med en ny, mindre støjende og svinende, men langt mere økonomisk elbil.

Du kan finde hele undersøgelsen her.

Billeder

El, diesel eller benzin?
El, diesel eller benzin?
Download

Links

Information om Mikonomi.dk

Mikonomi.dk
Mikonomi.dk
Høffdingsvej 34
2500 Valby

38 41 03 02https://www.mikonomi.dk/
Mikonomi.dk sammenligner priser på finansielle ydelser som lån, forsikringer og a-kasser. Mikonomi.dks formål er at give forbrugeren overblik over de billigste alternativer, så brugeren dermed sparer flest muligt penge.

Følg pressemeddelelser fra Mikonomi.dk

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Mikonomi.dk

Mere end 25.000 danskere brugte det blå sygesikringskort: Husk at forny kortet inden sommerferien18.6.2019 09:27:02 CESTPressemeddelelse

I 2017 benyttede i alt 25.287 danskere sig af det blå sygesikringskort. 82,5% af disse er anmodninger fra udlandet om betaling, fordi en dansk borger er blevet behandlet i udlandet uden selv at betale regningen, også kaldet en E125 form. De resterende 17,5% består derimod af E126 anmodninger, som er ansøgninger om refusion til Styrelsen for Patientsikkerhed fra en dansk borger, der er blevet behandlet i udlandet og selv har betalt.

Pristest: Billån hos forhandler eller bank?4.6.2019 10:07:52 CESTPressemeddelelse

Det kan bedre betale sig at søge mod en bank fremfor en bilforhandler, hvis du skal optage et billån på under 200.000 kr.. Dette er konklusionen i en ny undersøgelse fra Mikonomi.dk. Først når bilen koster mere end 200.000 kr., er det billigere at optage lånet hos bilforhandleren i stedet for i banken. Du kan opnå en besparelse på 5.000 kr. ved at optage billånet i en bank fremfor hos en bilforhandler ved et lån på 100.000 kr. Derimod vil du ved et lån på 250.000 kr. kunne spare 5.500 kr. ved at optage billånet hos forhandleren i stedet for banken.

Se kortet: Så høj skal din indkomst være for at købe bolig i de danske kommune22.5.2019 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Ønsker du at købe en villa på 110 kvm, skal du ifølge en ny undersøgelse, foretaget af Mikonomi.dk, i gennemsnit have en årlig indkomst på 556.400 kr. Ikke overraskende er Frederiksberg Kommune den kommune, hvor du skal have den højeste indkomst. Her skal et par tjene næsten 2 mio. kr. om året sammen for at have råd til en bolig. Derimod skal man i Lolland Kommune kun tjene næsten 180.000 kr. om året for at få råd til samme størrelse villa.

Bøderegn: Her gives der flest fartbøder pr. fotovogn24.4.2019 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Data fra Rigspolitiet, som Mikonomi.dk har fået aktindsigt i, viser, at der statistisk set er størst risiko for at få en fartbøde fra en af politiets fotovogne på de danske motorveje. Der blev i 2018 udskrevet 119.936 fartbøder på motorvejene, fordelt over kun 266 fotovogne. Dette betyder, at der er pr. fotovogn rundt regnet er skrevet 451 fartbøder i 2018. Til sammenligning er der i tættere bebyggede områder kun skrevet 47 fartbøder pr. fotovogn.

Ny data viser: 264% større risiko for tyveri i København2.4.2019 10:46:18 CESTPressemeddelelse

Mikonomi.dk har analyseret nyt data fra Rigspolitiets statistikker, for at finde ud af, hvilke af Danmarks 12 politikredse, der er mest plaget af tyverier. Befinder du dig i København, er der mere end 264% så stor risiko for at få stjålet dine ejendele end i den næstmest tyveri-ramte politikreds. Mod alle forventninger har København dog, med kun 16 tilfælde, landets næstlaveste antal tilfælde af tricktyveri ved beboelse pr. 1.000 indbyggere.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum