Bekymrende og kortsigtet uddannelsesforslag fra regeringen

Regeringens udspil truer undervisningskvaliteten og de studerendes trivsel, lyder det fra Rasmus Pilegaard Petersen, formand for Djøf Studerende.

Regeringens stort anlagte uddannelsesforslag kan blive et tveægget sværd for det danske videnssamfund.

- Regeringen vil etablere flere uddannelsespladser uden for de store byer for at sikre en bedre balance i Danmark. Men når man samtidig vil tvinge universiteterne til at skære 10 pct. af uddannelsespladserne, skaber man nye problemer, der for alvor kan true det danske videnssamfund, siger Rasmus Pilegaard Petersen, formand for de 25.000 medlemmer af Djøf Studerende og fortsætter:

- 10 pct. er et voldsomt omfang og vidner desværre om en meget skiftende uddannelsespolitik. Sidste år blev Københavns Universitet bedt om at oprette flere studiepladser på populære studier som jura og økonomi. Vi ved ikke, hvilke uddannelser, der vil blive ramt af de nedskæringer, regeringen nu lægger op til. Men det kan næsten ikke undgå at gå ud over uddannelser, som uddanner til et arbejdsmarked, der efterspørger de nye kandidater.

Danmark er en vidensnation, og studerende på danske uddannelser skal være med til at levere løsninger på alt fra klimaudfordringer og pandemikontrol til teknologiens udvikling og økonomiske forandringer.

Rasmus Pilegaard Petersen pointerer, at forslagene kan risikere at forstærke de nuværende problemer med at sikre tilstrækkelig kvalitet i uddannelserne og de betydelige udfordringer, man har med trivslen på uddannelsesstederne:

- Et stærkt fagmiljø er en forudsætning for høj kvalitet. Smører man forskning og uddannelse for tyndt ud ved at flytte dele af uddannelserne, vil det underminere fagmiljøerne og dermed kvaliteten af de studerendes uddannelse. Det vil også svække de sociale fællesskaber, som vi ved, er en forudsætning for et godt studieliv.

- Samtidig viser de seneste års søgemønstre, at mange vælger by før studie pga. bl.a. studieliv og mulighed for studiejob. Hvis man skærer på antallet af studiepladser i de store byer, vil det betyde mere kamp om uddannelsespladserne med endnu stærkere fokus på karakterer og flere pendlerstuderende, siger Rasmus Pilegaard Petersen.

Hos Djøf Studerende undrer man sig over, at regeringen bruger uddannelse til regionalpolitik i stedet for at sætte fokus på, hvordan man kan styrke uddannelseskvaliteten, de unges trivsel og indsatsen for at få nyuddannede hurtigt i job.

- En dygtig og veluddannet arbejdsstyrke er vigtig – også for at styrke vidensniveauet i virksomhederne uden for de store byer. Der bør derfor være langt stærkere opmærksomhed på, hvordan vi kan sikre et godt match mellem virksomhederne og de nyuddannede.

Rasmus Pilegaard Petersen kan kontaktes for flere kommentarer på tlf. 31 72 34 82.

Djøf er faglig organisation for jurister og jurastuderende samt erhvervsøkonomiske og samfundsvidenskabelige kandidater og studerende. Vi repræsenterer 100.000 medlemmer, der arbejder på alle niveauer i det private og det offentlige i Danmark og udlandet. Mange arbejder med analyse, strategi, økonomi, jura, udvikling og kommunikation. En stor del er ledere, og endnu flere ønsker at blive det.

Som fagforening arbejder vi for at optimere medlemmernes arbejdsliv ved at sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår og give inspiration til karrierevalg, faglig udvikling, netværk og nye muligheder. Som medlemmer bruger vi hinanden til at blive bedre og skaber et solidt grundlag for at træffe vigtige beslutninger i vores arbejdsliv og studieliv. Sammen arbejder vi for at udvikle samfundet til gavn for alles bedste.

Djøf henter stærke profiler til public affairs16.8.2021 13:42:21 CEST | Pressemeddelelse

Djøf ansætter to nye, stærke navne, som skal være med til at styrke Djøfs politiske interessevaretagelse og dialog med omverden. Jannik Schack tiltræder som ny politisk chefrådgiver og Mathilde Torp Carlsen bliver ny SoMe-manager. ”I Djøf er det vores ambition at få Danmark til at finde sammen på tværs af forskelligheder og på tværs af fag og brancher. Jannik og Mathilde får afgørende roller i arbejdet med at vise, at samfundsvidenskabelige problemknusere som jurister og økonomer er en vigtig del af løsningen på vores samfunds udfordringer. De har begge veludviklet sans for politik og interessevaretagelse - og for at sætte dagsorden med den helt rigtige timing. Jeg er rigtigt glad for at byde Mathilde og Jannik velkommen”, siger Jakob Stig Jørgensen, chef for Public Affairs i Djøf. Jannik Schack bliver som politisk chefrådgiver ansvarlig for det erhvervspolitiske område. ”Jeg glæder mig meget til at blive en del af holdet og være med til at synliggøre værdien af det arbejde, som Djøfs

Djøf: Små forbedringer af elendigt uddannelsesudspil25.6.2021 11:34:18 CEST | Pressemeddelelse

De fleste partier i Folketinget har nu indgået en aftale om at sikre flere uddannelsestilbud uden for de store byer. Det er positivt, at de firkantede mål om at skære 10 pct. af uddannelsestilbuddene på de lange videregående uddannelser i de store byer er lempet en lille smule, siger Rasmus Pilegaard Petersen, formand for de 25.000 medlemmer af Djøf Studerende. Men han er fortsat meget kritisk over for aftalen, der betyder, at antallet af uddannelsespladser på universiteterne i de store byer skal skæres med 5-10 pct. frem mod 2030. Selvfølgelig er det godt, at Folketinget med aftalen lægger op til, at reduktionen skal ske i en dialog med universiteterne, så vi forhåbentlig kan få nogle gennemtænkte løsninger, baseret på virkeligheden og ikke hvad man kan tænke sig frem til i et forhandlingslokale i en sen nattetime. Men hele udflytningsplanen er fortsat håbløst underfinansieret. Det er dyrt at oprette uddannelsesfilialer, og hvis ikke der tilføres flere midler, vil det påvirke kvalitet