Begejstring og glæde over ny Ligestillingsministers opgør med seksuel chikane

6 dage efter Peter Hummelgaard blev udnævnt til ny Ligestillingsminister har han lagt 14 nye politiske initiativer på bordet. 3F PSHR hilser med begejstring ministerens initiativer velkomne.

”Vi er meget glade og meget tilfredse med den nye ministers udmelding og vi vil omgående forberede os på de kommende forhandlinger. Især hotel- og restaurationsbranchen er en udsat branche, hvor vi ved, at seksuel chikane og sexisme findes i stort omfang, men hvor der længe ikke er sket noget,” siger Peter Lykke Nielsen, forhandlingssekretær i 3F Privat Service, Hotel og Restauration (3F PSHR).

Et omfattende problem

37 % af elever i hotel- og restaurationsbranchen har været udsat for uønskede tilnærmelser eller krænkelser i deres læretid, viste en undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder fra 2019. Undersøgelsen kom som et chok, ikke mindst for 3F, men siden er der ikke sket ret meget.

”Det er tydeligt, at vi har 3 grundlæggende problemer med seksuel chikane og sexisme herhjemme. Det første er, at seksuel chikane på nogle arbejdspladser og måske i store dele af nogle brancher ligefrem er blevet en del af kulturen. Dvs. at uønsket berøring og tale af seksuel karakter forekommer dagligt. Det andet er, at de sanktionsmuligheder vi i dag har i retsreglerne slet ikke står mål med den skade seksuel chikane kan forrette på et menneske. Det tredje er, at selvom fagforeningen får en sag ind, er det fortsat meget svært at placere et ansvar rigtigt. Vi kan som regel kun stille krænkeren til ansvar. De personer, der passivt tillader at seksuel chikane foregår på deres arbejdsplads, går fri og så kommer vi ikke kulturen til livs, siger Peter Lykke Nielsen.

Det skal være lettere at placere ansvar
Et af de store problemer med den omfattende seksuelle chikane er, at ansvaret er vanskeligt at placere. I 3F PSHR oplever man derfor hyppigt tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter melde om, at de sager, der sendes til fagforeningen, ikke er enkeltstående på arbejdspladsen. Seksuel chikane forekommer hyppigt på deres arbejdsplads og det vil fortsætte, vurderer de.

”Tonen i vores branche kan være meget grov. På nogle arbejdspladser er der nogle små konger i køkkenet, som tror, at de kan tillade sig alt,” udtalte Milla Schack Nielsen, tillidsrepræsentant for Compass Group FS, der driver kantinen på Danmarks Tekniske Universitet, for få uger siden til Fagbladet 3F.

Og hun har selv oplevet chikanen: ”Jeg er blandt andet blevet kaldt “Barbie” og har fået grove kommentarer om min barm og fik at vide, at jeg ligner en, der kan lide at få den i røven. Jeg var ikke så god til at sige fra, da jeg var ung. Men det er jeg i dag,” siger hun.

3F har derfor længe ønsket bedre muligheder for at placere ansvaret: ”Det er ikke i orden, hvis en arbejdsgiver forholder sig passivt til seksuel chikane på sin arbejdsplads, han eller hun skal aktivt tage initiativer til, at komme chikanen til livs. Sker det ikke, skal de kunne stilles til ansvar, det, der også kaldes ”objektivt, indirekte ansvar”, siger Peter Lykke Nielsen.

Fagbevægelsens Hovedorganisation, som 3F er en del af, går til forhandlingsbordet med bl.a. ønsket om hårdere straffe: ” Og så skal godtgørelsen for seksuelle krænkelser være langt højere end de 33.000 kroner, ” udtaler Lizette Risgaard Knudsen i dag til Politiken og markerer, at godtgørelsesniveauet i de groveste tilfælde skal kunne udgøre 12 måneders løn. Kravet bakkes op af 3F PSHR: ”Det loft over godtgørelsesniveauerne vi har i dag, har ikke tilstrækkelig afskrækkende effekt. Vi skal have et sanktionsniveau der kan mærkes, og som står bedre i proportion med den skade, der somme tider forrettes”, siger Peter Lykke Nielsen.

En særlig indsats over for de unge
Blandt de vigtigste emner for 3F PSHR i de kommende trepartsforhandlinger om seksuel chikane er at få regeringen til at tilbagerulle en ændring i restaurationsloven fra 2017. Dengang åbnede VLAK-regeringen op for, at unge helt ned til 15-års-alderen skal kunne servere alkohol i restaurationsmiljøet. Det skabte dyb frustration hos 3F PSHR: ”Der er for os en klar sammenhæng mellem seksuel chikane og alkohol. Det er tydeligt, at i de miljøer, hvor der serveres alkohol, overskrides de almindelige grænser for ordentlig opførsel hurtigere end ellers. Det var seriøst uansvarligt af regeringen at sende 15-årige ind i det miljø. Det skal laves om,” slutter Peter Lykke Nielsen.

Vedr.: Interview
Peter Lykke Nielsen, Forhandlingssekretær 3F Privat Service, Hotel og Restauration
Mail: peter.lykke.nielsen@3f.dk

Vedr. baggrund
Thorkild Holmboe-Hay, politisk konsulent

3F Privat Service, Hotel og Restauration er en gruppe i 3F. Gruppen har 27.000 medlemmer som primært arbejder inden for hotel- og restaurationsbranchen samt som rengøringsassistenter, sanitører- og serviceassistenter.