Bedst i test: Nuudays kunder er for ottende år i træk koblet på Danmarks bedste mobilnet med landsdækkende 5G-dækning

Teknologisk Institut har igen i år målt mobilnetværksoplevelsen i Danmark, og for ottende år i træk bliver TDC NET’s mobilnet målt til at være bedre end konkurrenternes. Dermed kan Danmarks største teleudbyder Nuuday, som opererer på TDC NET’s netværk, levere landets bedste mobilnetværksoplevelse til kunderne gennem sine brands YouSee, Telmore, TDC Erhverv, Eesy og Relatel.

Hvert år siden 2014 har Teknologisk Institut foretaget målinger i hele landet for at undersøge hvilket mobilnet, der giver brugeren den bedste oplevelse – målt på både samtale, download, upload og videostreaming – og igen i år er det ifølge Instituttets eksperter TDC NET, der samlet set leverer den bedste oplevelse. Undersøgelsen for 2023 konkluderer således, at TDC NET både på landsplan og i de enkelte regioner giver en markant bedre samlet mobilnetværksoplevelse end Telenor, Telia og 3. Og det vækker selvsagt glæde hos Nuuday, hvis brands opererer på TDC NET’s mobilnet:

Fælles for alle Nuudays brands er, at vi ønsker at skabe en kundeoplevelse i særklasse - uanset prisklasse, behov og geografi. Derfor er vi glade for, at vi leverer den bedste mobilnetværksoplevelse, uanset hvor i landet man bor. Her er et lynhurtigt 5G netværk selvfølgelig afgørende - så det er en absolut kerneydelse, TDC NET bliver målt til at være bedst til”, udtaler CEO hos Nuuday, Jon James.

Hurtigste og mest fejlfri download er “utrolig vigtigt” for YouSees kunder

Hos Nuudays største brand YouSee med mere end 3 mio. kundeforhold er man også begejstret for den stærke måling. Udover at kunne tilbyde den bedste mobildækning, er også den hurtigere og mest fejlfri download vigtig for YouSees kunder, lyder det:

Som storleverandør af tv- og streamingoplevelser til danskerne er det utrolig vigtigt, at downloadhastigheden er i top. Det kan ødelægge enhver god fodboldkamp eller serie, hvis forbindelsen er ustabil. Vi er derfor rigtig glade for, at vi for 8. år i træk kan fortælle vores kunder, at de med ro i sindet kan nyde film, serier og musik på Danmarks bedste mobilnet. Uanset om man er hjemme eller på farten - og i hele Danmark vel at mærke”, siger direktør for YouSee, Christian Morgan.

TDC Erhverv vil sætte arbejdspladsen fri med 5G

I Nuudays markedsledende B2B forretning, TDC Erhverv, giver målingen et vigtigt afsæt for at lykkes med at levere de bedste løsninger til danskernes hybridarbejdsplads. Her er et hurtigt 5G-netværk, der er tilgængeligt, uanset hvor man er i landet, afgørende for succes:

Vi vil sætte arbejdspladsen helt fri, så vores kunder og deres medarbejdere kan arbejde optimalt, uanset hvor de befinder sig. Erfaringerne viser, at velfungerende hybridarbejde kan skabe en god work-life balance med mindre stress, øget produktivitet og jobtilfredshed. Men det kræver, at virksomhederne kan tilbyde deres medarbejdere en netværksforbindelse, der er mindst lige så god som på hovedkontoret – overalt i landet. Derfor bider jeg mærke i, at målingen viser, at TDC Erhverv opererer på det eneste netværk, der giver fuldt landsdækkende 5G-dækning”, udtaler John Henriksen, direktør for TDC Erhverv, og henviser til, at Teknologisk Instituts måling viser, at TDC NET’s mobilnet som det eneste netværk er landsdækkende og fuldt udbygget med 5G. TDC NET leverer 99% 5G-dækning, mens de øvrige teleselskaber endnu er i en opbygningsfase. 3 har således 91,6% adgang til 5G-netværk, mens Telenor og Teliahar 57% dækning.

Se opsummering af resultaterne fra rapporten nedenfor eller læs den fulde rapport her.

Udvalgte resultater fra målingen:

Målingen af mobilnetværksoplevelsen i Danmark, der er gennemført af Teknologisk Institut for TDC NET med 691 målepunkter fordelt over hele landet, viser blandt andet, at:

• TDC NET som det eneste teleselskab har et landsdækkende og fuldt udbygget 5G-netværk med 99% 5D-dækning på landsplan. De øvrige teleselskaber er i en opbygningsfase. 3 dækker 91,6%, mens Telenor og Telia leverer 57% adgang til 5G.
  • TDC NET på landsplan leverer en 88% fejlfri mobilnetværksoplevelse. Telia leverer på landsplan en 64% fejlfri mobilnetværksoplevelse, mens Telenor og 3 leverer 58%.
  • TDC NET på landsplan og i de enkelte regioner har hurtigere og mere fejlfri download og upload end Telenor, Telia og 3.
  • TDC NET har 99,7% fejlfri videostreaming med 5G-mobiltelefon. 3 har 99,6%, Telenor 98,8% og Telia 98,5% fejlfri videostreaming. En væsentlig forklaring på den lille spredning mellem teleselskaberne er, at applikationen tilpasser billedkvaliteten i forhold til den downloadhastighed, der er til rådighed - altså at kvaliteten af videostrømmen løbende tilpasses for at sikre den bedst mulige brugeroplevelse.
  • Almindelige mobiltelefonsamtaler er tæt på fejlfri. Der er ikke statistisk målbare forskelle mellem TDC NET, Telenor, Telia og 3. Forskelle i forhold til tidligere undersøgelser kan bero på statistiske tilfældigheder.

Om målingen:

Det er ottende år, hvor Teknologisk Institut gennemfører målingen af den bedste mobilnetværksoplevelse i Danmark. Der er i år grundlæggende benyttet samme metode som tidligere år, hvor instituttets eksperter inden for godt fire uger kører rundt til samtlige målepunkter jævnt fordelt over hele landet – fra tæt by til skov og strand. Fra 2022 til i år er antallet af målepunkter dog øget fra 572 til 691, og tætheden for målinger er forøget i de geografisk mindste regioner.

Set i lyset af de øgede mængder data, som de danske brugere sender gennem mobilnetværkene, er kravet til den gode oplevelse for download og upload sat op af TDC NET, så den gode mobilnetværksoplevelse nu kræver 30 MB downloadet inden for 15 sekunder og uploadet inden for 30 sekunder, hvor det sidste år var 10 MB downloadet på 15 sekunder og uploadet indenfor 8 sekunder. Selvom der således var tale om tre gange så megen data, der skulle downloades i hver måling, steg den gennemsnitlige downloadtid hos TDC NET kun med 0,6 sekunder. For 3 steg downloadtiden med 1,2 sekunder, mens den for Telia steg med 6,2 sekunder og med 10,1 sekunder for Telenor.

Faktaboks:

Den gode mobilnetværksoplevelse er i forbindelse med målingen defineret som:

• 30 sek. fejlfri mobiltelefonsamtale, hvor man kan høre modtageren, betegnes som godkendt. I tilfælde af fejl, er der foretaget genopkald og derefter godkendt, hvis genopkaldet er lykkedes
  • 30 MB download indenfor 15 sek. Ligger tiden på 90 sek. eller mere bliver det af TDC NET sidestillet med ingen brugbar mobildatadækning
  • 30 MB upload indenfor 30 sek. Ligger tiden på 90 sek. eller mere bliver det af TDC NET sidestillet med ingen brugbar mobildatadækning
  • 60 sek. DR TV-nyheder på app uden buffering-ventetid. I tidligere undersøgelser blev der streamet den samme YouTube`-video, men for at undgå evt. cache fra test til test, er der skiftet til DR TV.Buffering-ventetid på 0,1-10 sek. er kategoriseret som fejlbehæftet. Buffering-ventetid på mere end 10 sek. er af TDC NET sidestillet med, at videostreaming ikke er mulig.