BASF Agricultural Solutions lancerer programmet Global Carbon Farming, der hjælper landmænd med at reducere deres CO2-udledning

Programmet giver landmænd i hele verden mulighed for at arbejde mere bæredygtigt og CO2-effektivt og supplerer BASFs målsætning om at reducere CO2-udledningen inden for landbrug med 30% pr. ton høstet afgrøde inden 2030. Programmet bliver introduceret i faser med start i 2022.

Da landbruget er ansvarlig for omkring 20 % af den globale CO2-udledning, kan CO2-venlige processer i landbruget bidrage markant til at reducere klimaændringer. BASF introducerer nu et program, som giver landmænd mulighed for at spore og profitere på de processer, der reducerer CO2-udledning. The Global Carbon Farming Program vil bidrage til BASF Agricultural Solutions klimamål om at reducere CO2-aftrykket med 30 % inden 2030 for hvede, soja, ris, raps og majs. BASF lancerer programmet i faser med start i 2022.

The Global Carbon Farming Program vil fremme bæredygtige processer og sikre den optimale anvendelse af BASFs produkter for landmænd – lige fra udsæd og innovative kemiske og biologiske produkter til bedre gødningsudnyttelse og digital farming.

Programmet vil blive understøttet af bæredygtige værktøjer, der kan hjælpe landmænd med at træffe velovervejede beslutninger og opnå et mere bæredygtigt landbrug, herunder at binde mere CO2 i jorden og reducere CO2-udledningen. Desuden vil BASF udvikle en global struktur, der gør det muligt for landmænd at generere CO2-certifikater fra anerkendte udbydere og dermed øge deres omsætning.

Landmænd spiller en vigtig rolle i at sænke CO2-udledning og begrænse den globale opvarmning. BASFs program har en helhedsorienteret tilgang til at sikre landmænd et bedre afkast. Programmet vil hjælpe landmænd til at opnå mere fleksible processer og øge produktiviteten.

”Lanceringen af vores Global Carbon Farming Program er et vidnesbyrd om vores omfattende engagement for at skabe et bæredygtigt landbrug. Programmet vil hjælpe landmænd verden over med at gøre deres marker mere sunde, reducere CO2-udledningen og på samme tid blive belønnet for deres indsats med at bremse klimaforandringer,” siger Vincent Gros, President, BASF Agricultural Solutions.

For nyligt startede BASF Agricultural Solutions sine første flerårige markforsøg. Forsøgene fokuserer på bæredygtige processer med at binde CO2 i jorden og reducere udledningen. Resultaterne af forsøgene vil føre til konkrete muligheder. Ved hjælp af synergi mellem innovative BASF-teknologier er det muligt at træffe velinformerede beslutninger for at forbedre bæredygtigheden.

Michael Wagner, Vice President BASF Agricultural Solutions Europe North, ser mange muligheder i programmet: “Vi vil gerne støtte landmænd aktivt i at reducere deres CO2-udledning. De første forsøg med vores partnere viser lovende resultater, som hjælper landbruget med at blive mere klima-venligt.”

I 2022 vil BASF udvide sine samarbejder i hele værdikæden og aktivt søge nye partnere inden for CO2-styring.

Om Agricultural Solutions i BASF
Med en hurtigt voksende befolkning er verden i stigende grad afhængig af vores evne til at udvikle og opretholde bæredygtigt landbrug og sunde miljøer. I samarbejde med landmænd, og fagfolk i landbruget mv. er det vores rolle at hjælpe til med at gøre dette muligt. Derfor investerer vi i forskning og en bred produktportefølje inden for frø og kornudsæd, kemiske og biologiske plantebeskyttelsesmidler og digitale landbrugsløsninger. Med ekspertteams i laboratoriet, marken, på kontoret og i produktionen forbinder vi innovativ tænkning og jordnær handling for at skabe ideer, der virker i praksis – for landmænd, samfundet og planeten. I 2020 omsatte vores division for 7,7 milliarder euro. Besøg www.agro.basf.dk eller en af vores sociale mediekanaler for mere information.

Om BASF
Hos BASF skaber vi kemi for en bæredygtig fremtid. Vi kombinerer økonomisk succes med miljøbeskyttelse og social ansvarlighed. Mere end 110.000 ansatte i BASF Group arbejder for at bidrage til vores kunders succes. Vores kunder finder man i næsten alle brancher og lande over hele verden. Vores produktportefølje er opdelt i seks segmenter: Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care og Agricultural Solutions. I 2020 havde BASF en omsætning på EUR 59 milliarder. Læs mere på www.basf.dk.