Alkoholreklamenævnet

Bar i Esbjerg får kritik for opfordring til druk

Del
Stalden Pool & Sportsbar i Esbjerg opfordrer i sin markedsføring til et umådeholdent indtag af alkohol. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik og vil i den kommende periode holde særligt øje med barens markedsføring.

På sin Facebook-side opfordrer Stalden Pool & Sportsbar i Esbjerg gæster til at drikke sig til ”Staldmester” ved at drikke ti fadøl á en halv liter. Som belønning får ”Staldmesteren” sit navn indgraveret på ”Staldmestervæggen”.

Dette Facebook-opslag er i strid med retningslinjerne for markedsføring af alkohol, konkluderer Alkoholreklamenævnet efter at have behandlet sagen, og nævnet forventer, at Staldens Pool & Sportsbar indretter sin markedsføring af alkohol i overensstemmelse med retningslinjerne, herunder det konkrete opslag.

Staldens Pool & Sportsbar har ganske vist over for nævnet bl.a. anført, at baren ikke anser det for et ekstraordinært forbrug, at man har mulighed for at drikke ti øl i løbet af åbningstiden, som er på 15 timer. Men det er Alkoholreklamenævnets vurdering, at konceptet ”Drik dig til staldmester” er en opfordring til umådeholdent indtag af alkohol, uagtet at åbningstiden strækker sig over 15 timer.

”Det er en skærpende omstændighed, at gæsten belønnes for at drikke en masse store fadøl ved at få sit navn indgraveret på ”Staldmestervæggen”, og ved at der udstedes et gavekort på 100 kr., såfremt gæsten kan indtage de ti fadøl inden kl. 18”, udtaler formanden for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas. Efter Alkoholreklamenævnets opfattelse giver Staldens Pool & Sportsbar dermed indtryk af, at der ved indtagelse af store mængder alkohol kan opnås succes.

På dette grundlag udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af markedsføringen, og nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med, at Staldens Pool & Sportsbars markedsføring af alkohol ikke er i strid med retningslinjerne. Finder Alkoholreklamenævnet yderligere overtrædelser, vil Alkoholreklamenævnet anmode Forbrugerombudsmanden om at tage sagen op til behandling efter markedsføringslovens regler.

Nøgleord

Kontakter

Links

Information om Alkoholreklamenævnet

Alkoholreklamenævnet
Alkoholreklamenævnet



Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.

To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse

Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye