Arla Foods

Banebrydende ny teknologi fra Arla Foods Ingredients kan revolutionere innovation i mejeribranchen

Del

Arla Foods Ingredients har udviklet en revolutionerende teknologi, der kan adskille mælkens forskellige proteinkomponenter. Den nye teknologi skaber uendelige muligheder for innovation.

Den patenterede metode, kaldet mælkefraktionering, er udviklet af Arla Foods Ingredients (AFI), som er verdensførende inden for specialiserede mælke- og valleingredienser af høj kvalitet. AFI er et 100% ejet datterselskab til Arla Foods og det videnskabelige gennembrud gør det nu muligt at selektere specifikke, rene mælkeproteiner, for eksempel valleproteinerne kasein og serum og giver forskere, ernæringseksperter og sundhedspersonale mulighed for at skabe den næste generation af mejeriprodukter.

Udviklingen af specialiserede næringsstofspecifikke fødevarer gennem mælkefraktionering skaber nye muligheder for at udvikle modermælkserstatning og sportsprodukter til at imødekomme de særlige ernæringsbehov hos spædbørn og andre sårbare grupper som ældre og mennesker med medicinske lidelser.


Unik teknologi skaber større potentiel råvarepulje

Adskillelsen af mælkens mange proteiner fra valle, var tidligere baseret på osteproduktion, da valle er et biprodukt af denne proces. Ved at springe ostefremstillingsprocessen over muliggør Arlas nye patenterede mælkefraktioneringsteknologi ikke kun en større råvarepulje, men skaber også proteinstrømme i en unik og fuldt kontrolleret proces med betydeligt færre produktionsled og en langt mere skånsom forarbejdning af mælken.

I en kommentar til det teknologiske gennembrud siger Henrik Andersen, administrerende direktør i Arla Foods Ingredients:
"Metoden har været flere år undervejs, og jeg er meget stolt af at se, at hvad der engang var en vision, er i dag blevet vores kommercielle virkelighed med potentiale til at revolutionere markedet for målrettede ernæringsprodukter til sårbare grupper. Som videnskabsbaserede innovatører lever vi af at opfinde og genopfinde vores processer og sikre, at vi har de bedst mulige produkter til rådighed – og fortsat er førende inden for valleudvikling og mælkefraktionering er et fantastisk eksempel på dette."

"Traditionel osteproduktion kræver store mængder økologisk mælk til at producere de mængder valle, markedet efterspørger, og nu er vi ikke længere afhængige af dette. Vi kan øge produktionen betydeligt og samtidig vise forældre og værger mere tydeligt, hvor den økologiske modermælkserstatning kommer fra, fordi det kun er nogle få Arla-gårde, der leverer mælken til vores fabrik i Videbæk," forklarer Henrik Andersen.

Mælkefraktioneringsprocessen er udviklet for modermælkserstatning på AFI's mejeri i Videbæk, for at imødekommer den stigende efterspørgsel efter økologisk modermælkserstatning, et marked, der forventes at stige med 14,1% over de næste to år*.

Arla Foods Ingredients bruger i øjeblikket den nye teknologi til at fremstille det økologiske brand Baby&Me® for Arla Foods, og AFI forventer at lancere de første økologiske modermælkserstatningsprodukter baseret på teknologien under private label i løbet af 2022.

Kilde: *Marketreportsworld.com

Billeder

Information om Arla Foods

Arla Foods
Arla Foods
Sønderhøj 14
8260 Viby J

https://www.arla.dk/

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 9.400 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Følg pressemeddelelser fra Arla Foods

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Arla Foods

FUTURE26: Arla Foods lancerer ny strategi på afgørende tidspunkt for mejeribranchen3.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

I dag offentliggør Arla sin nye strategi, der cementerer andelsselskabets engagement i at skabe bæredygtig mejeriproduktion og udvikle sin forretning ansvarligt. I de næste 5 år er Arla klar til at øge sine investeringer med over 40% til 4+ milliarder EUR med fokus på bæredygtighed, digitalisering, nye produktionsteknologier og produktudvikling. Arla øger samtidig efterbetalingen til andelshaverne til 1+ milliard EUR for at støtte deres bæredygtige omstilling.

Et eksperimentelt kraftcenter: Arla Foods Ingredients åbner nyt innovationscenter8.10.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det nye topmoderne innovationscenter skal udforske ny avanceret teknologi og udvikle nye måder at bruge en bred vifte af specialiserede mælk- og valleingredienser på. Det skal imødekomme den hastigt voksende globale efterspørgsel efter næringsrige og bæredygtige fødevarer. Innovationscentret bliver hjemsted for Arla Foods Ingredients’ førende internationale forskere og innovationseksperter og skal samtidig bygge bro til global forskning, kliniske forsøg og samarbejde på verdensplan.

Forbrugere har fortsat stor appetit på Arlas kendte mejeriprodukter26.8.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Covid-19 fortsatte med at påvirke produktion og forsyningskæder i første halvår af 2021, men på trods af udfordringerne leverede Arla solide finansielle resultater og salg af brandede produkter, primært i detailhandlen og andelsselskabet udbetalte en konkurrencedygtig aconto-mælkepris til landmændene. Dog forventer Arla, at inflationen fremadrettet vil presse selskabet og andelshaverne på grund af stigende priser på brændstof, energi, emballage og foder.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum