Ballerup er mest erhvervsvenlig i hovedstadsområdet

Rødovre, Albertslund, Hvidovre, Ishøj og Tårnby er blandt Danmarks mindst erhvervsvenlige kommuner, mens Ballerup som den eneste hovedstadskommune blander sig med de bedste i hele landet til erhvervsvenlighed. Høje-Taastrup og Frederiksberg har taget store skridt i den erhvervsvenlige retning, mens København og Vallensbæk er rutsjet adskillige pladser ned af Dansk Byggeris årlige rangliste over kommunernes erhvervsvenlighed.

Virksomhederne i Ballerup har god grund til at smile. Kommunen er den meste erhvervsvenlige i hovedstadsområdet og nummer 14 ud af 98 kommuner på Dansk Byggeris årlige rangliste over, hvor erhvervsvenlige landets kommuner er. Modsat ser det ud i Rødovre, Albertslund, Hvidovre, Ishøj og Tårnby, der alle ligger i top ti over de mindst erhvervsvenlige kommuner i hele landet.

- Ballerup har gennem flere år arbejdet med netop at være en god erhvervskommune. Det mærker virksomhederne i hverdagen, og det ses også hvert år, når Dansk Byggeri tager temperaturen på erhvervsvenligheden. Tillykke til Ballerup. Jeg håber, at kommunen vil fortsætte det gode arbejde og måske inspirere mindre erhvervsvenlige kommuner som fx Rødovre, Albertslund, Hvidovre, Ishøj og Tårnby, siger formand for Dansk Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou.

Kommunerne bliver rangeret efter 22 forskellige parametre, der handler om alt fra åbningstiderne på genbrugspladsen til ventetiden på en byggetilladelse og størrelsen på skatter og afgifter. Ballerup på plads nummer 14, Frederiksberg på plads nummer 30 og Høje-Taastrup på plads nummer 38 er på ranglisten alle placeret i den mest erhvervsvenlige halvdel af landets kommuner.

- Høje-Taastrup og Frederiksberg har begge taget et stort spring op ad ranglisten. Det viser, at de kommuner, som målrettet arbejder på at forbedre deres erhvervsservice, bliver belønnet og bemærket, siger Mads Raaschou, Dansk Byggeri Hovedstaden.

Vallensbæk og København er rutsjet adskillige pladser ned af Dansk Byggeris rangliste, og placerer sig nu på plads nummer henholdsvis 54 og 70.

- København har ellers været inde i en god udvikling, så det er da brandærgerligt. Jeg håber, at begge kommuner vil arbejde for sagen og indhente det tabte. Generelt set bør det være stof til eftertanke i hovedstadskommunerne, at vi ikke har en eneste kommune i top ti over de mest erhvervsvenlige, mens vi år efter år har en stor del af pladserne i den modsatte ende, siger Mads Raaschou.

Gladsaxe, Herlev, Gentofte og Lyngby-Taarbæk ligger henholdsvis nummer 55, 57, 65 og 67, og erhvervsvenligheden i Brøndby, Dragør og Glostrup rækker til plads nummer henholdsvis 75, 80 og 87.

- Vi er i hovedstadsområdet også mærket af coronakrisen, og kommunerne har derfor fremrykket betalinger og byggeopgaver, hvilket fortjener ros. Kommunerne har et stort ansvar i forhold til at give virksomhederne de bedste betingelser for at skabe vækst og arbejdspladser. Det gælder særligt i krisetider, men også i opgangstider. Det er bestemt ikke lige meget, om et byggeri bliver bremset af lang sagsbehandlingstid, eller om der opkræves høje eller ekstra afgifter. Det er alt sammen med til at forringe virksomhedernes konkurrenceevne. Derfor bør kommunerne bruge analysen til at se på, hvor de kan gøre det nemmere at drive virksomhed, siger formand Mads Raaschou, Dansk Byggeri Hovedstaden.

Favrskov er Danmarks mest erhvervsvenlige kommune 2020, mens Kerteminde er mindst erhvervsvenlig.

Formand for Dansk Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou, tlf.: 28 44 00 88
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Hovedstaden Steen Høygaard, tlf.: 25 66 63 17
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, tlf.: 30 36 02 65