Ingeniørforeningen, IDAIngeniørforeningen, IDA

Bæredygtighedskaravanen samler op på FN’s Verdensmål i Østjylland

Hvad skal der til for at sætte turbo på den grønne omstilling på de danske arbejdspladser? Hvordan arbejder virksomheder med FN’s Verdensmål?

Det er nogle af de spørgsmål, du kan få svar på, når IDA’s Bæredygtighedskaravane besøger MokkaHouse i Risskov til en konference med FN’s Verdensmål som omdrejningspunkt onsdag den 29. maj.

Steen Hildebrandt, der er professor, forfatter og debattør, lægger ud med at dele ud af sine erfaringer med bæredygtighed udvikling. Derefter tager vi hul på konferencens egentlige mission: At stille skarpt på erfaringsopsamling og vidensdeling fra de mange virksomhedsbesøg, Bæredygtighedskaravanen har været på.

»FN’s Verdensmål kan virke en anelse en vidtløftige, når man først præsenteres for dem, men både Steen Hildebrandt og de virksomheder, vi har været ude hos, har formået at gøre dem anvendelige i hverdagen. Kendskabet til verdensmålene blandt IDA’s medlemmer og på deres arbejdspladser er med til at sikre, at der kommer fokus på de tekniske løsninger, der skal til for at komme i mål,« siger Maria Sigsgaard, der sidder i styregruppen af IDA’s bæredygtighedskaravane.

Udover oplægget fra Steen Hildebrandt vil repræsentanter for virksomhederne fremlægge fokuserede erfaringsoplæg efterfulgt af refleksion og debat i et læringspanel, der består af virksomhedsrepræsentanter og politikere.

»Med debatten får vi indsigt i konkrete eksempler og forståelse for, hvordan virksomhederne helt konkret arbejder bæredygtigt i det daglige, men også de udfordringer, der kræver politikernes bevågenhed. Det skal være med til at inspirere andre virksomheder, kommuner, regioner og staten til at vælge den rigtige vej – nemlig den grønne,« siger Maria Sigsgaard.

Konferencen afrunder IDA’s Bæredygtighedskaravanes besøgsrejse rundt på godt 30 virksomheder i Jylland og 60 på landsplan. Arbejdspladserne har delt viden om og erfaringer med bæredygtig omstilling og FN’s Verdensmål med godt 1.600 deltagere.

Fuldt program og tilmelding: https://ida.dk/arrangement/karavanekonference-for-jylland-331952

Tina Splidsboel, presserådgiver, IDA - mail: tsp@ida.dk - tlf. 60 666 700