Attraktiv som arbejdsplads men også som lærlingested

Ambitionen om at være Danmarks bedste lærlingested er nok kommet et væsentligt skridt nærmere for BITZER Electronics A/S. For virksomheden bliver nu belønnet med DI Sønderjyllands PraktikPladsPris 2020. Prisen tildeles virksomheden for en række af ekstra positive tiltag for virksomhedens lærlinge.

Hos BITZER Electronics får alle lærlinge en plan, som sikrer, at de får turnusophold i forskellige afdelinger med nogle spændende og udviklende arbejdsopgaver. De får også tilknyttet en ”mentor” eller leder, som følger dem tæt og sikrer, at de er klædt godt på til både før og efter deres skoleophold. De er ansat på samme vilkår som alle andre medarbejdere, hvilket vil sige, at de indgår i personaleforeningen og har de samme personalegoder. Så når virksomheden fejrer succeser eller medarbejderne får julegaver, så får lærlingene også dem helt automatisk.

- Har de ønsker om uddannelse ud over deres skoleophold, så kan vi også aftale det. Og så kommer de også med på alle de interne kurser. For vores mål er at uddanne Danmarks bedste lærlinge. Og det gør vi med nævnte tiltag, som vi har praktiseret de sidste fem år, fortæller HR-chef Anne Vibeke Madsen fra BITZER Electronics.

Også på det sociale område er Sønderborg-virksomheden fremme i skoene. På tværs af teams på arbejdspladsen har unge medarbejdere et socialt fællesskab, der tjekker Sønderborgs sociale arrangementer nærmere efter. Gruppen favner bredt så som ingeniører, kommunikationsansvarlige, datateknikere og produktionsmedarbejdere.

Så alt det tilsammen har nu sikret BITZER Electronics DI Sønderjyllands Praktikpladspris 2020. Det er en stolt formand for DI Sønderjylland, der deltager i prisoverrækkelsen.

- BITZER Electronics vinder DI Sønderjyllands Praktikpladspris 2020, fordi de går i front, når det gælder om at tage sig godt af lærlingene og sikre, at de har mulighed for gode arbejdsrammer og sociale rammer – ikke mindst med deres arbejde med flygtninge blandt deres lærlinge. Der er forskel på, hvor gode virksomhederne er til at tage hånd om og tage ansvar for at uddanne fremtidens faglærte. Men BITZER Electronics er én af de virksomheder, der med deres ambitiøse målsætning virkelig gør det godt. Derfor glæder jeg mig til at overrække prisen, siger formand for DI Sønderjylland, Hans Olling.

Han peger på, at virksomhedens indsats lønner sig i længden og gør, at virksomheden i dag står bedre rustet til at gribe fremtidens udfordringer med at skaffe nok kvalificerede medarbejdere.

- Virksomheden er med til at sikre fødekæden af nok kvalificerede medarbejdere. For corona-krisen til trods har vi også i vores område en brændende platform i forhold til at få nok af kvalificerede medarbejdere til virksomhederne i fremtiden, siger Hans Olling.

På dagen for prisoverrækkelsen deltager også Sønderborgs borgmester, som er stolt over, at der i Sønderborg er en virksomhed, der gør det godt for lærlinge.

- Desværre har erhvervsuddannelser fået lavere og lavere anseelse. En tidligere undersøgelse fra KL’s nyhedsbrev, Momentum, viste, at kun hver femte dansker forbandt erhvervsuddannelser med høj status. Det er nok tale om nogle kulturelle ting om, at det boglige regnes for mere og finere end det håndværksmæssige. Men når du tager en erhvervsuddannelse, lærer du at bruge både hoved og hænder. Du lærer at få ting til at ske i den virkelige verden, siger borgmester Erik Lauritzen.

Fakta:

BITZER Electronics udvikler, pro­ducerer og leverer energieffektive produkter inden for forretningsom­råderne køl, varme og ventilation. Produktporteføljen består af elektroniske styringer, betjening­spaneler, sensorer og software applikationer, som kombineres til såvel færdige produkter som kundetilpassede OEM-løsninger. Alt dette resulterer i energieffektive og optimerede produkter og løs­ninger til en lang række af forskellige partnere.

Virksomheden har gennem flere år uddannet elektronikfagtekniske elever. I 2018 oprettede virksomheden en datatekniker elevplads, hvor der i år er ansat yderligere en datatekniker elev, så der for tiden er tre elever under uddannelse. Desuden har de også en kontorelev under uddannelse.

Pressen er velkommen til prisoverrækkelsen:
Torsdag den 17. september 2020 kl. 14

hos BITZER Electronics, Kærvej 77, 6400 Sønderborg

Fakta om Praktikpladsprisen 2020

DI uddeler i både 2019 og 2020 en pris til 25 medlemsvirksomheder over hele landet, der gør en særlig indsats for at uddanne fremtidens faglærte.

Knap hver femte virksomhed i de brancher DI repræsenterer, har forgæves forsøgt at rekruttere nye faglærte medarbejdere. Udfordringen vil ikke blive mindre, efterhånden som flere ældre årgange går på pension. Fremtidens faglærte skal uddannes i dag.

Det er derfor afgørende, at virksomheder opretter flere praktikpladser til lærlinge og elever, så vi kan få flere dygtige faglærte. Mange virksomheder hos DI gør det allerede godt, og nogle af dem ønsker vi at hædre og fremhæve som gode eksempler for andre virksomheder i alle DI-regionalforeninger.

Prisen uddeles på enten regionalforeningens erhvervstræf eller på virksomheden.

Kontaktpersoner
For yderligere information kontakt regionalforeningskonsulent i DI Sønderjylland, Gordon Trier Holm, på tlf.: 2949 4606 og mail: gth@di.dk eller pressekoordinator i DI, Lars Bøgeskov, på tlf. 2236 3138 og mail: larb@di.dk

HR-chef Anne Vibeke Madsen, BITZER Electronics A/S, på tlf: 5151 3683 og mail: anne.vibeke.madsen@bitzerdk.com

Formand for DI Sønderjylland Hans Olling, på tlf: 4052 6511 og mail: ho@sintermetal.dk