Åtta av tio personer i Norden är med i ett lojalitetsprogram

YouGovs senaste whitepaper – Vad man tycker om lojalitetsprogram i de nordiska länderna – undersöker konsumenternas motivation, attityder och beteenden när det gäller lojalitetsprogram.

Getty images

Idag är åtta av tio personer (81 %) i den vuxna befolkningen i Norden med i ett lojalitetsprogram. Med bonusprogram som också kallas bonuskort, medlemskort, klubbkort avser vi ett program där kunder som handlar eller använder de tjänster som är kopplade till varje program kan gå med (t.ex. kläd-/skovarumärken, livsmedelsbutiker, kaféer).

Medlemskap

Andelen ökar till 85 % om Danmark exkluderas (då danskarna har betydligt lägre nivåer av lojalitetsmedlemskap – endast 67 % är med i ett lojalitetsprogram).

Våra data visar att det finns tydliga variationer vad gäller medlemskap i lojalitetsprogram beroende på ålder, kön, sektor och land. På alla marknader är yngre konsumenter den grupp som är minst benägna att vara medlemmar i ett lojalitetsprogram.

Det här vill man få ut av ett lojalitetsprogram

Bonusprogram

Som kanske kan förväntas är det främsta skälet till att människor i Norden går med i ett lojalitetsprogram att kunna utnyttja rabatter och erbjudanden från varumärket (i genomsnitt 84 % av lojalitetsmedlemmarna).

De 5 största lojalitetsprogrammen

Rent generellt gäller de lojalitetsprogram som används mest inom Norden nationella varumärken. Endast två internationella varumärkesprogram – IKEA Family och H&M Club, båda grundade i Sverige – lyckas ta sig in på listan, med IKEA Family på topp-fem-listan i alla nordiska länder.

Whitepaperet lyfter också fram den positiva effekten av att ha ett lojalitetsprogram på hög nivå. 50 % av konsumenterna i Norden är mer benägna att köpa mer från ett varumärke när de är medlemmar i ett lojalitetsprogram, har ett starkare känslomässigt band till varumärket eller är benägna att rekommendera varumärket.

Ladda ner vårt whitepaper här

Om vårt whitepaper

Den här whitepaper hämtar data från YouGov Profiles och YouGov BrandIndex

YouGov BrandIndex är ledande inom varumärkesundersökningar och bevakar tusentals varumärken inom drygt 40 sektorer i Danmark, Sverige, Norge och Finland. Vi intervjuar upp till 6 000 konsumenter per varumärke varje år.

Läs mer www.yougov.se/find-solutions/brandindex

Segmenteringsverktyget YouGov Profiles gör det möjligt att kartlägga och analysera delar av befolkningen. Data har samlats in under en 12-månadersperiod fram till januari 2020.

Läs mer www.yougov.se/find-solutions/profile

Getty images
Den här whitepaper hämtar data från YouGov Profiles och YouGov BrandIndex

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 8 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 44 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.