Finans- och bilbranschens högst rankade varumärken inom miljö- och socialt ansvar

YouGov har undersökt finans- och bilbranschens högst rankade varumärken inom miljö- och socialt ansvar, och ett varumärke sticker ut som en klar vinnare bland den svenska befolkningen.

YouGovs varumärkesmätning "BrandIndex" mäter dagligen svenskarnas åsikt kring ca. 280 varumärken på 16 parametrar, varav kännedom, köpintresse, image och reklamerinran är några av dessa.

Hösten 2023 frågade vi svenskarna vilka varumärken inom finans- och bilbranschen som de förknippade med högt miljöansvar och högt socialt ansvar.

Om vi börjar med bilindustrin, så är Volvo en klar vinnare, där 43 % av befolkningen förknippar Volvo med högt miljöansvar och hela 51 % med högt socialt ansvar (att varumärket/företaget arbetar för att förbättra levnadsvillkoren för anställda, leverantörer/tillverkare, lokal ekonomi etc.)

Volvo får också en högre placering i Sverige jämfört med grannländerna Danmark och Norge, där är det Tesla som tar förstaplatsen vad gäller miljöansvar. När det kommer till socialt ansvar så vinner däremot Volvo även i Danmark och Norge.

Oavsett kön och ålder så är svenskarna eniga om att Volvo tar högst miljö- och socialt ansvar.

null

Tittar vi på finansbranschen så är det Swish som med 21 % får högst poäng inom miljöansvar. Detta anser både män och kvinnor i samtliga åldersgrupper. Däremot skiljer sig åsikterna åt när man sen tittar på socialt ansvar. Där tar Swedbank första platsen tack vare den kvinnliga delen av befolkningen.

Swish är dock fortfarande högst rankat bland män, och ser man till de yngre åldersgrupperna får de två varumärkena nästan samma poäng.

Det är stora skillnader i poäng mellan de två branscher som ingick i undersökningen. Volvo får mer än dubbelt så högt betyg som både Swish och Swedbank. Det beror sannolikt inte bara på Volvos insatser utan också på att bilindustrin i större utsträckning tydligt positionerat sig inom dessa kategorier.

null

Vill du veta om ditt varumärke finns med på listan, eller höra mer om YouGov BrandIndex? Kontakta oss här

Rankingen är sammanställd med hjälp av YouGov BrandIndex, där minst 500 respondenter i åldern 18+ har tillfrågats om följande:

Miljöansvar: Vilka varumärken/företag i bilbranschen förknippar du med BRA MILJÖANSVAR? Med bra miljöansvar menar vi att varumärket/företaget är engagerat i att minska sin verksamhets miljöpåverkan.

Socialt ansvar: Vilka varumärken/företag i bilbranschen förknippar du med STORT SOCIALT ANSVARSTAGANDE? Med stort socialt ansvarstagande menar vi att varumärket/företaget är engagerat i att förbättra levnadsvillkoren för individer som är involverade i dess verksamhet (anställda, leverantörer/producenter, lokal ekonomi, etc.).

I Sverige jämför BrandIndex mer än 280 varumärken. Varje dag intervjuar YouGov BrandIndex 200 personer som är representativa för den allmänna befolkningen (via YouGov’s online panel) och frågar dem om deras attityder till olika varumärken.

Data är från Q4 2023.

YouGov

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 8 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper.