Asnet udgiver rapport om SMV’ernes arbejde med ESG

I efteråret har Asnet indsamlet data fra mere end 1300 bestyrelsesmedlemmer og erhvervsledere i danske virksomheder. Formålet var at undersøge, hvor langt SMV’erne er med at implementere ESG-indsatser og hvor vigtige, SMV’erne opfatter disse indsatser i forhold til forskellige aspekter. Rapporten er netop udgivet og kan hentes gratis på Asnets hjemmeside via nedenstående link.

Hent rapporten "ESG i små og mellemstore virksomheder"

Som det største og førende bestyrelsesnetværk i SMV-segmentet er Asnet meget optaget af, hvad der ligger de små og mellemstore virksomheder på sinde, og hvordan de drifter virksomhederne. I øjeblikket er ESG et brandvarmt emne, som i stigende grad har betydning for erhvervslivets arbejde med ansvarlighed og bæredygtighed. Derfor er ESG noget, alle virksomheder med respekt for sig selv bør forholde sig til og arbejde med.

Men hvordan arbejder SMV’erne med de tre områder i ESG: Environment, Social og Governance? Hvor langt er de, og er der tydelige tendenser i forhold til hvilke indsatser, de arbejder mest med? Har virksomhedens størrelse betydning for, hvor langt de er med at implementere indsatserne?

SMV’erne arbejder med ESG – men i meget varierende grad

Det er nogle af de spørgsmål, man kan få svar på i rapporten, der primært er et resultat af besvarelser fra personer i virksomheder med 10-250 medarbejdere (SMV’erne). Besvarelserne består primært af kvantitative data, men rapporten også indeholder kvalitative elementer, hvor der har været behov for uddybning. Resultaterne viser blandt andet, at:

• Over halvdelen af respondenterne har reduceret deres CO2-udledning det seneste år
  • Langt de fleste SMV’er mener, at social lighed på arbejdspladsen er vigtigt
  • De fleste af respondenterne har ikke skærpet CO2-kravene til deres eksterne leverandører i værdikæden
  • Kun 10 % af SMV’erne oplever, at der bliver stillet lovgivningsmæssige krav til deres håndtering af ESG.

Sidste år udgav Asnet en lignende rapport med titlen ”Er bestyrelserne i danske SMV’er klar til den grønne omstilling?”, og det er Asnets ambition at skabe viden og tage temperaturen på SMV’ernes arbejde med ESG-indsatser i de kommende år for at følge udviklingen og betydningen af indsatserne for SMV’erne.

Er der spørgsmål til rapporten, er man velkommen til at kontakte CEO i Asnet, Henrik Nielsen, via nedenstående kontaktoplysninger.

VI ER DANMARKS FØRENDE BESTYRELSESNETVÆRK

Asnet er ikke kun et af de ældste bestyrelsesnetværk i Danmark, vi er også det største. Asnet er en non-profit organisation og et netværk for folk, der arbejder med bestyrelsesarbejde i mindre og mellemstore virksomheder, og som ønsker at udvikle deres bestyrelseskarriere.

Årets SMV: Finalisterne i kategorien "ESG Frontrunner" er fundet14.3.2022 17:00:00 CET | Pressemeddelelse

I starten af januar begyndte de første indstillinger at tikke ind til Årets SMV. Efter talrige og grundige interviews med de forskellige kandidater er feltet nu snævret ned til 3 finalister i hver kategori. Afstemningen er åben fra den 14. marts til den 27. marts, og torsdag den 31. marts løber awardshowet af stablen, hvor finalisternes ekstraordinære og bemærkelsesværdige indsatser hyldes, og vi kårer vinderne af titlen som Årets SMV i tre forskellige kategorier.