AsnetAsnet

Asnet Board indgår nyt samarbejde med Vækstfonden

Danmarks største, ældste og førende bestyrelsesnetværk i SMV-segmentet, Asnet, indgår samarbejdsaftale med Vækstfonden. Aftalen har til formål at udvikle samarbejdet omkring styrkelsen af bestyrelseskompetencer i de små og mellemstore virksomheder i Danmark.

Asnet Board er sat i verden for to primære formål: at skabe fremdrift og resultater i mindre og mellemstore virksomheder og at være et aktivt og udviklende netværk for professionelle bestyrelsesmedlemmer. Vækstfonden er statens finansieringsfond, der i partnerskab med banker og private investorer fra ind- og udland udvælger og udvikler danske virksomheder for at undgå, at virksomhedernes vækstpotentiale ikke bliver realiseret.

Begge parter arbejder for at fremme bestyrelseskompetencerne i de danske virksomheder, og baggrunden for samarbejdet er derfor at kunne give SMV’erne nemmere og mere koordinerede muligheder for at

• afdække bestyrelsesgaps.
  • søge nye bestyrelsesmedlemmer.
  • løbende evaluere de bestående bestyrelser og deres fit til virksomhedernes aktuelle udfordringer og behov.

Formål med samarbejdet

Målet for samarbejdet mellem Asnet og Vækstfonden er mangefacetteret, og aftalen tager udgangspunkt i, at samarbejdet skal være gunstigt for begge parter. Det kommer blandt andet til udtryk i form af målene for samarbejdet, der konkret skal:

• hjælpe virksomheder i Vækstfondens portefølje med at foretage bestyrelsessøgninger, der har fokus på kompetencer og diversitet.
  • muliggøre, at relevante virksomheder bliver henvist til Vækstfonden gennem Asnet-medlemmerne for at få hjælp til at finansiere vækst, udvikling og arbejdspladser.

Derudover skal samarbejdet løbende:

• Øge kendskabet til partnerne imellem, så endnu flere virksomheder får den mest optimale bestyrelse og finansieringspakke ift. til at understøtte vækst og udvikling.
  • Øge SMV'ernes kendskab til Vækstfondens strategiske prioriteter og fokusområder, bæredygtighed og grøn omstilling – herunder diversitet.
  • Øge kendskabet til det udbytte, som SMV’er kan opnå ved at have eksterne personer i deres bestyrelse, så det værdiskabende bestyrelsesarbejde kan komme endnu mere til gavn for virksomhedernes vækst og udvikling.

Øget vidensdeling mellem parterne

Begge parter er enige om at bidrage til en øget vidensdeling, der både kommer medlemmerne i Asnet og virksomhederne til gode. Hos Vækstfonden drejer dette sig primært om at dele relevant og ny viden inden for TECH-området, så flere bestyrelsesmedlemmer kan få kompetencer, som kvalificerer dem til at indgå i en TECH-virksomheds bestyrelse. Hos Asnet drejer vidensdelingen sig primært om at dele viden om det værdiskabende bestyrelsesarbejde, så flere medarbejdere hos Vækstfonden bliver bedre rustet til at styrke de virksomheder, de har investeret i, i forhold til det professionelle og værdiskabende bestyrelsesarbejde.

Den gensidige vidensdeling skal ske i forbindelse med forskellige eksterne og interne aktiviteter, der er opdelt nationalt såvel som regionalt.

Asnet og Vækstfonden har tidligere samarbejdet i forbindelse med Årets SMV, som Asnet er initiativtager til. Årets SMV er den første kåring i Danmark, som hylder personerne bag resultaterne i de små og mellemstore virksomheder frem for selve resultaterne. Vækstfonden deltog og bidrog som Partner, og kåringen fandt sted den 31. marts, hvor tre vindere i tre forskellige kategorier blev hyldet og fejret for bemærkelsesværdige og inspirerende indsatser.

Med den nye samarbejdsaftale forventer og håber begge parter at fortsætte de gode samarbejdstakter, som skal komme de mange SMV’er i Danmark til gode.

Læs mere om Vækstfonden her og Asnet Board her.

Asnet er Danmarks største, ældste og førende netværk for bestyrelsesmedlemmer i SMV-segmentet. Som non-profitorganisation er netværket sat i verden for at skabe værdi til bestyrelser og ejerledere i små og mellemstore virksomheder. Medlemmerne i Asnet er alle erfarne erhvervsfolk, der har stærke kompetencer fra både erhvervslivet og bestyrelsesarbejdet. Asnet hjælper også virksomheder med at rekruttere professionelle medlemmer til deres eksterne bestyrelser eller advisory boards.

Årets SMV: Finalisterne i kategorien "ESG Frontrunner" er fundet14.3.2022 17:00:00 CET | Pressemeddelelse

I starten af januar begyndte de første indstillinger at tikke ind til Årets SMV. Efter talrige og grundige interviews med de forskellige kandidater er feltet nu snævret ned til 3 finalister i hver kategori. Afstemningen er åben fra den 14. marts til den 27. marts, og torsdag den 31. marts løber awardshowet af stablen, hvor finalisternes ekstraordinære og bemærkelsesværdige indsatser hyldes, og vi kårer vinderne af titlen som Årets SMV i tre forskellige kategorier.

Årets SMV 2022: Finalisterne i kategorien "Direktør" er fundet14.3.2022 17:00:00 CET | Pressemeddelelse

Efter flere måneders arbejde med at indsnævre feltet af kandidater er finalisterne nu fundet i kategorien “Årets SMV - Direktør”. Afstemningen er åben fra den 14. Til 27. marts, og torsdag den 31. marts løber awardshowet af stablen, hvor finalisternes ekstraordinære og bemærkelsesværdige indsatser hyldes, og vi kårer vinderne af titlen som Årets SMV 2022 i tre forskellige kategorier.

Årets SMV 2022: Finalisterne i kategorien "Bestyrelse" er fundet14.3.2022 17:00:00 CET | Pressemeddelelse

Tre finalister er nu fundet efter flere måneders arbejde med at indsnævre feltet af kandidater til titlen som “Årets SMV – Bestyrelse". Afstemningen er åben fra den 14. Til 27. marts, og torsdag den 31. marts løber awardshowet af stablen, hvor finalisternes ekstraordinære og bemærkelsesværdige indsatser hyldes, og vi kårer vinderne af titlen som Årets SMV 2022 i tre forskellige kategorier.

Årets SMV 2022: Afstemningen er åben!14.3.2022 17:00:00 CET | Pressemeddelelse

Årets SMV er en kåring og prisuddeling, der afvikles for første gang i år, og som hylder ildsjælene i og bag de små og mellemstore virksomheder, som udgør rygraden i dansk erhvervsliv. Siden nytår har Årets SMV indsamlet indstillinger af kandidater, foretaget interviews af dem og udvalgt de endelige finalister. Torsdag den 31. marts finder vi for første gang en vinder i hver kategori, og afstemningen er åben indtil 27. marts.