Ase: Tilpas kompensationsordningerne til ny bølge af COVID-19 og Cluster 5

Virus kender ikke kommunegrænser, og der er derfor ikke brug for særlig nordjyske kompensationsmodeller, men derimod generelle og holdbare løsninger, som effektivt kan udbredes til øvrige kommuner eller hele landet, hvis den bekymrende Cluster 5-variant skulle dukke op andre steder i landet eller COVID-19 udvikler sig til et endnu større problem. Det pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, efter at erhvervsminister Simon Kollerup (S) har inviteret til politiske forhandlinger om at finde en model for at kompensere virksomhederne i de syv berørte kommuner.

”De eksisterende kompensationsordninger har indeholdt mange fejl og mangler, og bør derfor finpudses og tilpasses, så de passer bedre til anden bølge af COVID-19 og muterede virusser heraf. Først og fremmest bør der i den vigtige og beløbsmæssigt største hjælpeordning - kompensationsordningen for faste omkostninger - indføres en bagatelgrænse for, hvornår virksomheder skal have revisorerklæring på ansøgninger til denne hjælpeordning,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Revisorkravet har nemlig ført til, at denne ordning er endt som en fiasko, der slet ikke benyttes af virksomhederne som forventet, og derfor ikke yder den hjælp, som den var tiltænkt. Samtidig bør kompensationen for selvstændige hæves til 30.000 kroner om måneden, så denne ordning igen kommer til at følge kompensationen til lønmodtagerne i lønkompensationsordningen. Virus skelner ikke mellem selvstændige og lønmodtagere, tabet af indtægt gør lige ondt, uanset om man tabt pengene som selvstændig eller lønmodtager, understreger Karsten Mølgaard Jensen.

”Det er vigtigt, at der hurtigt bliver spændt et økonomisk sikkerhedsnet ud under virksomhederne i de berørte kommuner. Men det er også afgørende, at modellen bliver skruet sammen på en måde, så den let kan overføres til andre kommuner, hvis – eller måske snarere når - virus-mutationen opdages i andre landsdele. Allerede nu ved vi, at det er fundet på Midtsjælland. Meget taler for, at kompensationsordningerne bliver en fast bestanddel af erhvervslivets virkelighed længe endnu, derfor skal vi samtidig have fjernet de fejl og mangler, som de eksisterende kompensationsordninger lider af,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Revisionskravet har betydet, at mange selvstændige og de små virksomheder har afholdt sig fra at søge kompensation for faste udgifter. Mens knap 97.000 virksomheder søgte om kompensation for tabt omsætning, kom der kun 17.344 ansøgninger til ordningen om faste omkostninger, selv om felten af virksomheder, der kunne søge, var udvidet. Det lave ansøgningstal står i skarp kontrast til det forventede antal på 140.000. Med andre ord søgte kun 12 procent af de forventede virksomheder. Kun ca. 5 milliarder kroner – under ti procent – af de afsatte 65 milliarder kroner blev udbetalt, påpeger Karsten Mølgaard Jensen.

”Naturligvis skal svindel og sløseri med offentlige midler undgås. Derfor bør partierne i Folketinget tage konsekvensen af de hidtidige erfaringer med kravet om revisorerklæring og i stedet indføre en bagatelgrænse, så der bliver en fornuftig balance i, hvem der får gavn af kompensationsordningerne,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Konkret har kravet om en revisorerklæring sendt 215 millioner kroner direkte i lommen på revisorerne, når de har hjulpet virksomhederne med at søge kompensation for faste omkostninger. Heraf har virksomhederne båret de 75 millioner kroner, mens staten har betalt resten.

”Faktisk fik revisorerne større udbytte af ordningen, end de mindste virksomheder, de hjalp med at ansøge om kompensation. Mere end halvdelen af de udbetalte midler ved ansøgninger på mellem 12.500 og 25.000 kroner endte hos revisorerne,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Bagatelgrænser for revisionspligt er et naturligt element i skattelovgivningen eksempelvis i forhold til korrekt betaling af skat i virksomhedernes årsregnskab. Her er virksomheder med under 12 ansatte og ti millioner kroner i omsætning fritaget revisionspligt med netop den begrundelse, at kontroludgiften ikke står mål med udbyttet ved kontrollen.

Ase: Regeringen leverer kun halv løsning på dagpengesystemets udfordringer7.9.2021 14:31:54 CEST | Pressemeddelelse

Højere dagpenge i de tre første ledighedsmåneder løfter kompensationsgraden i dagpengesystemet en smule, hvilket har været tiltrængt siden de økonomiske vismænd påpegede den skæve udvikling tilbage i 2014. Ase har foreslået et endnu højere løft i kompensationsgraden, men regeringens forslag er et skridt på vejen og helt nødvendigt for at styrke tilliden til dagpengesystemet på kort sigt. Men regeringen overser alle de andre elementer, der sikrer et moderne og tidssvarende arbejdsløshedsforsikringssystem. Skal indsatsen for alvor rykke, skal jobcentrene fratages beskæftigelsesindsatsen for de forsikrede ledige. Det påpeger Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase.

Ase: Arne-pension sender digitaliseringssucces i graven24.6.2021 09:13:47 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks måske største og mest vellykkede offentlige digitalisering skrottes, og regningen på over en kvart milliard kroner årligt sendes til skatteyderne. Det er realiteten, efter at beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har besluttet, at den succesfulde digitalisering af kontakten med de ledige skal stoppes og i stedet indføre samtaler med fysisk fremmøde i a-kasser og jobcentre per 1. august.

Ase: Ret op på uværdig forskelsbehandling af selvstændige i hele perioden9.2.2021 12:29:38 CET | Pressemeddelelse

Endelig kom lønkompensationen til selvstændige på niveau med ordningen for lønmodtagere – og det er bedre sent end aldrig. Men trist at der skulle gå næsten et år med reel forskelsbehandling, som har kostet de selvstændige dyrt, pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, der gerne havde set, at den nye aftale om ligestilling i Corona-kompensation mellem lønmodtagere og selvstændige havde tilbagevirkende kraft helt tilbage til foråret, hvor den økonomiske diskriminering af selvstændige begyndte.

Ase: Hæv selvstændiges kompensation med tilbagevirkende kraft5.2.2021 16:17:55 CET | Pressemeddelelse

Lad nu fornuften råde – bedre sent end aldrig. Sådan betegner Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase udsigten til, at landets mange selvstændige nu forhåbentlig endelig på linje med lønmodtagere kan modtage op til 30.000 kroner i indtægtskompensation per måned. Regeringen forhandler fredag med partierne i Folketinget, hvor der øjensynligt tegner sig et flertal for at hæve lønkompensationen til selvstændige til samme niveau som lønmodtagere

Nyt tilbud til selvstændige om tryghed i arbejdsliv og pensionisttilværelse30.11.2020 09:57:35 CET | Pressemeddelelse

Selvstændige får nu bedre muligheder for på favorable vilkår at spare op til pension og forsikre sig mod kritisk sygdom og tab af erhvervsevne. Et nyt samarbejde mellem Ase, Pension for Selvstændige og Danica Pension føjer endnu et tilbud til medlemmer af Ase og det nye fællesskab Selvstændige.com. Her tilbydes selvstændige erhvervsdrivende en række fordele, som hidtil har været forbeholdt store virksomheder.