Ase: Ret op på uværdig forskelsbehandling af selvstændige i hele perioden

Endelig kom lønkompensationen til selvstændige på niveau med ordningen for lønmodtagere – og det er bedre sent end aldrig. Men trist at der skulle gå næsten et år med reel forskelsbehandling, som har kostet de selvstændige dyrt, pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, der gerne havde set, at den nye aftale om ligestilling i Corona-kompensation mellem lønmodtagere og selvstændige havde tilbagevirkende kraft helt tilbage til foråret, hvor den økonomiske diskriminering af selvstændige begyndte.

”Administrative processer og tilfældige datoer kan ikke stå i vejen for en nødvendig og værdig økonomisk ligestilling mellem selvstændige og lønmodtagere. Der må rettes op på den uværdige behandling i hele perioden, og ikke kun nogle uger tilbage,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Gang på gang har regeringen, dens støttepartier og dele af fagbevægelsen forklaret den lavere kompensation til selvstændige ved at sammenligne med, hvad en ledig lønmodtager får i dagpenge. Men det er en misvisende og direkte uskøn sammenligning, som enten skyldes, at man har et helt andet formål, nemlig at få løftet dagpengesatsen generelt, eller i værste fald direkte ringeagt over for mennesker, der driver egen virksomhed, skaber sin egen indtægt og skaber arbejdspladser og velstand i Danmark.

”Det har lignet et helt bevidst forsøg på vildledning. Faktum er, at en ledig selvstændig og en ledig lønmodtager får præcis det samme i dagpenge. At påstå andet er direkte falsk. Det, vi taler om her, er den diskriminerende forskel mellem Corona-ramte virksomheder, hvor de ansatte lønmodtagere bliver kompenseret med op til 30.000 kroner, hvorimod den selvstændige kun var værd at kompensere med 23.000 kroner. Det er denne uværdige forskelsbehandling, der har været gældende siden foråret, som der nu endelig er rettet op på fremadrettet,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Hvis danskere fortsat skal have mod og lyst til at starte og drive egen virksomhed, bør selvstændige som minimum have samme vilkår som lønmodtagere, understreger han.

”Corona-krisen har vist, at regeringen har trukket et solidt økonomisk sikkerhedsnet ud under lønmodtagerne, mens det har haltet gevaldigt med at give selvstændige samme tryghed. Forhåbentlig vil det her uskønne forløb føre til, at selvstændige i fremtiden generelt ligestilles med lønmodtagere. Selvstændighedskulturen skal styrkes, ikke underløbes. Det bliver endnu mere vigtigt i tiden efter Corona-krisen, hvis vi skal få vores arbejdspladser tilbage og genskabe al den økonomiske velstand, som vi har tabt på grund af de mange Corona-restriktioner, ” siger Karsten Mølgaard Jensen.

For yderlige info kontakt:

Karsten Mølgaard Jensen, adm. dir. Ase: 40130897

Troels Krog, chef for Politik og Presse, Ase: 21359026

Ase: Hæv selvstændiges kompensation med tilbagevirkende kraft5.2.2021 16:17:55 CETPressemeddelelse

Lad nu fornuften råde – bedre sent end aldrig. Sådan betegner Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase udsigten til, at landets mange selvstændige nu forhåbentlig endelig på linje med lønmodtagere kan modtage op til 30.000 kroner i indtægtskompensation per måned. Regeringen forhandler fredag med partierne i Folketinget, hvor der øjensynligt tegner sig et flertal for at hæve lønkompensationen til selvstændige til samme niveau som lønmodtagere

Nyt tilbud til selvstændige om tryghed i arbejdsliv og pensionisttilværelse30.11.2020 09:57:35 CETPressemeddelelse

Selvstændige får nu bedre muligheder for på favorable vilkår at spare op til pension og forsikre sig mod kritisk sygdom og tab af erhvervsevne. Et nyt samarbejde mellem Ase, Pension for Selvstændige og Danica Pension føjer endnu et tilbud til medlemmer af Ase og det nye fællesskab Selvstændige.com. Her tilbydes selvstændige erhvervsdrivende en række fordele, som hidtil har været forbeholdt store virksomheder.

Ase: Tilpas kompensationsordningerne til ny bølge af COVID-19 og Cluster 56.11.2020 14:01:24 CETPressemeddelelse

Virus kender ikke kommunegrænser, og der er derfor ikke brug for særlig nordjyske kompensationsmodeller, men derimod generelle og holdbare løsninger, som effektivt kan udbredes til øvrige kommuner eller hele landet, hvis den bekymrende Cluster 5-variant skulle dukke op andre steder i landet eller COVID-19 udvikler sig til et endnu større problem. Det pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, efter at erhvervsminister Simon Kollerup (S) har inviteret til politiske forhandlinger om at finde en model for at kompensere virksomhederne i de syv berørte kommuner.