Ase: Regeringens digitale stopklods skaber samtalepukkel for 50.000 nyledige

Drop kravet om personligt fremmøde og gennemfør de tusindevis af CV-samtaler, der lige nu hober sig op i a-kasserne, som webinarer. Digitale løsninger kan lette vejen tilbage på arbejdsmarkedet for de over 50.000 danskere, der foreløbigt har mistet jobbet under Corona-krisen, pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase.

”Netop nu, hvor vi står over for genåbning af samfundet og dermed også tilbagevenden til det dynamiske og fleksible arbejdsmarked, er behovet for individuel vejledning større end nogensinde. Derfor er det uholdbart, at al beskæftigelsesindsats bare er suspenderet som konsekvens af Covid19-situationen, når der findes digitale alternativer, som både er sundhedsmæssigt, økonomisk og kvalitetsmæssigt mindst lige så godt,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Vi efterlader de ledige i stikken og forlænger unødigt ledighedsperioden for tusindevis af ledige, fordi regeringen har sat en stopper for al indsats, der skal få ledige i job igen, understreger han.

”Det er gammeldags tænkning, hvis regeringen tror, at en samtale kun kan foregå ved personligt fremmøde. Vi spilder ganske enkelt tiden på grund af teknologiforskrækkelse. Når samfundet åbner, og nye jobmuligheder opstår, står de ledige ikke klar til at søge nye stillinger, fordi regeringen agerer teknologisk stopklods,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Vi skal både gentænke og digitalisere beskæftigelsesindsatsen i kølvandet på nedlukningen af Danmark. Opgaven er nu at få landet på fode igen og de tusindevis af danskere, der har mistet jobbet som konsekvens af Corona-krisen, hurtigst muligt tilbage på arbejdsmarkedet, fastslår han.

”Men det gør man ikke ved at sidde på hænderne og være fastlåst i, at alt skal være som det hidtil har været. Er der noget, som Corona-krisen har lært os, så er det, at tiden efter bliver anderledes,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Ase er en af de a-kasser, som af egen kraft er gået i gang med CV-samtaler via webinarer. Ase har været i dialog med Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) om digitale samtaler kan anerkendes som såkaldt nulstillende uden der er fundet en afklaring. Hvis ikke de digitale samtaler kan anerkendes som nulstillende, skal disse samtaler gennemføres igen ved fysisk fremmøde, når beskæftigelsesministeren en gang ude i fremtiden ophæver dvalestilstanden i beskæftigelsesindsatsen.

”Der har vist sig en lang række positive erfaringer med digitale løsninger under Covid19-nedlukningen, som man bør gøre brug af i beskæftigelsesindsatsen. Når statsledere på europæisk plan kan træffe store vidtgående beslutninger via digital kontakt, kan en ledig og en jobkonsulent også have en samtale om den lediges CV uden, at det kræver man mødes fysisk i samme lokale,” påpeger Karsten Mølgaard Jensen.

”Vi skal ikke bruge ressourcerne på unødige omkostningstunge processer som at tvinge folk til fysisk fremmøde i en tid, hvor vi som samfund kan imødese store økonomiske udfordringer. Samtidig vil CV-samtaler og jobsøgningsfremmende møder som webinarer helt fjerne smitterisikoen og dermed smidiggøre genåbningen af Danmark,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Støtte og vejledning af medlemmer, der har mistet jobbet eller risikerer at gøre det, er en kerneopgave i a-kasserne. Men som følge af suspenderingen af beskæftigelsesindsatsen og forbuddet mod fysiske møder har alene Ase flere end 2.000 medlemmer, der nu venter på at få den lovpligtige CV-samtale.

Derfor har Ase rettet henvendelse til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) for at gøre det muligt at bruge digitale kontaktformer og dermed kunne udøve rettidig og fyldestgørende vejledning såvel i suspensionsperioden som efterfølgende.

Ase og Danske Soloselvstændige: Indfør bagatelgrænse for revisionspåtegninger25.4.2020 08:45:00 CESTPressemeddelelse

Ordningen med økonomisk kompensation til landets virksomheder for faste udgifter under Corona-krisen er skruet så uheldigt sammen, at nødstedte selvstændige risikerer at få mindre ud af den statslige støtte end de revisorer, der skal blåstemple ansøgningerne. Derfor foreslår Ase og foreningen Danske Soloselvstændige, at der indføres en bagatelgrænse for, hvornår en revisionspåtegning er nødvendig.

Ase: Hæv kompensationen til selvstændige31.3.2020 15:42:10 CESTPressemeddelelse

Loftet for den maksimale kompensation til selvstændige bør hæves til 30.000 kroner per måned ligesom i den forbedrede aftale for lønkompensation for lønmodtagere. Lige nu kan selvstændige kun få 23.000 i kompensation for deres eget indtægtstab. Sådan lyder opfordringen til erhvervsminister Simon Kollerup (S) og erhvervsordførerne fra Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, landets største organisation og a-kasse for selvstændige erhvervsdrivende.

Lønmodtagere vil have individuelle fremfor centrale lønforhandlinger8.1.2020 07:03:00 CETPressemeddelelse

43 procent af lønmodtagerne på det private arbejdsmarked vil hellere selv forhandle løn og arbejdsvilkår med deres arbejdsgiver end via de traditionelle og centrale overenskomstforhandlinger mellem fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer. Kun 45 procent af lønmodtagerne bakker om den nuværende overenskomstmodel, viser en undersøgelse fra analyseinstituttet Wilke gennemført for Ase blandt godt 1000 lønmodtagere.

250.000 danskere kan sige farvel til jobcenteret og få højere ydelse25.11.2019 07:49:09 CETPressemeddelelse

En kvart million danskere får nu mulighed for at købe en individuel lønsikring, som betyder, at de ikke skal på jobcenteret, hvis de bliver ledige, ligesom den nye lønsikring forsikrer dem mod indtægtstabet ved ledighed med en langt højere månedlig ydelse end dagpengene. For samme pris som et a-kassekontingent kan man få 30.000 kroner om måneden i et halvt år eller 25.000 kroner om måneden i et helt år – og man er fuldstændig fri for jobcenteret. Til sammenligning udgør dagpengene under 19.000 kroner om måneden. Det nye lønsikringsprodukt vurderes at blive startskuddet til en ny udvikling på arbejdsmarkedet, som minder om de private sundhedsforsikringers indtog i 1990-erne.