Ase: Regeringen leverer kun halv løsning på dagpengesystemets udfordringer

Højere dagpenge i de tre første ledighedsmåneder løfter kompensationsgraden i dagpengesystemet en smule, hvilket har været tiltrængt siden de økonomiske vismænd påpegede den skæve udvikling tilbage i 2014. Ase har foreslået et endnu højere løft i kompensationsgraden, men regeringens forslag er et skridt på vejen og helt nødvendigt for at styrke tilliden til dagpengesystemet på kort sigt. Men regeringen overser alle de andre elementer, der sikrer et moderne og tidssvarende arbejdsløshedsforsikringssystem. Skal indsatsen for alvor rykke, skal jobcentrene fratages beskæftigelsesindsatsen for de forsikrede ledige. Det påpeger Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase.

”Det står efterhånden lysende klart, at jobcentrene ikke løser opgaven tilfredsstillende. A-kasserne bør derfor overtage hele ansvaret for de forsikrede ledige, og ledighedssamtalerne bør digitaliseres omgående, så effektiviseringsgevinsten ikke spildes på gammeldags fysiske samtaler, men i stedet kommer de ledige til gode. Samtidig bør der indføres metodefrihed, så indsatsen kan målrettes den enkeltes behov. Størsteparten af de ledige kan nøjes med en meget mindre, men til gengæld mere målrettet og motiverende indsats end det nuværende rigide system kræver, hvor processen er vægtet højere end det individuelle menneskesyn,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Samtidig efterlyser han et samlet blik på dagpengesystemet og beskæftigelsesindsatsen i stedet for det halvhjertede fokus på nogle dagpengesatser.

”Vi har gennem flere år foreslået en trappemodel i dagpengesystemet, hvor ydelsen var højest i begyndelsen af ledighedsperioden. Det giver mere ro om familiens økonomi, så den enkelte kan koncentrere kræfterne om at finde et nyt job. Umiddelbart havde en model uden anciennitetskravet været at foretrække, da det vil øge gennemsigtigheden i et system, hvor det i forvejen kan være vanskeligt for den enkelte at gennemskue sine rettigheder. Nu komplicerer regeringens forslag systemet yderligere, selv om der er brug for det modsatte, nemlig færre komplekse regler og ikke flere,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Derfor glæder a-kasse-direktøren sig også over, at regeringen lægger op til at lempe reglerne, så medarbejdere, der har arbejdet i weekender og på skæve tidspunkter, ikke længere straffes økonomisk, hvis de bliver ledige. Også ønsket om at fjerne modregningen for partners indtægt i forbindelse med folke-, senior og førtidspension hilses velkomment.

”Regeringen peger på, at støtteordningerne til erhvervslivet kan reduceres. Det er vi sådan set enige i – men det bør også gælde den massive statsstøtte til fagbevægelsen. Men her går regeringen den stik modsatte vej og vil i stedet øge statsstøtten til fagforeningerne ved at hæve skattefradraget for fagforeninger fra 6.000 til 7.000 kroner om året. Når støtten til virksomhederne skal barberes, må det også gælde støtten til fagforeningerne,” siger Karsten Mølgaard Jensen, som også hæfter sig ved det formentlig ulovlige benspænd på de private lønforsikringer, der ikke er bundet op på arbejdsløshedsforsikringssystemet med statsligt medejerskab og -interesse.

Ase: Arne-pension sender digitaliseringssucces i graven24.6.2021 09:13:47 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks måske største og mest vellykkede offentlige digitalisering skrottes, og regningen på over en kvart milliard kroner årligt sendes til skatteyderne. Det er realiteten, efter at beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har besluttet, at den succesfulde digitalisering af kontakten med de ledige skal stoppes og i stedet indføre samtaler med fysisk fremmøde i a-kasser og jobcentre per 1. august.

Ase: Ret op på uværdig forskelsbehandling af selvstændige i hele perioden9.2.2021 12:29:38 CET | Pressemeddelelse

Endelig kom lønkompensationen til selvstændige på niveau med ordningen for lønmodtagere – og det er bedre sent end aldrig. Men trist at der skulle gå næsten et år med reel forskelsbehandling, som har kostet de selvstændige dyrt, pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, der gerne havde set, at den nye aftale om ligestilling i Corona-kompensation mellem lønmodtagere og selvstændige havde tilbagevirkende kraft helt tilbage til foråret, hvor den økonomiske diskriminering af selvstændige begyndte.

Ase: Hæv selvstændiges kompensation med tilbagevirkende kraft5.2.2021 16:17:55 CET | Pressemeddelelse

Lad nu fornuften råde – bedre sent end aldrig. Sådan betegner Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase udsigten til, at landets mange selvstændige nu forhåbentlig endelig på linje med lønmodtagere kan modtage op til 30.000 kroner i indtægtskompensation per måned. Regeringen forhandler fredag med partierne i Folketinget, hvor der øjensynligt tegner sig et flertal for at hæve lønkompensationen til selvstændige til samme niveau som lønmodtagere

Nyt tilbud til selvstændige om tryghed i arbejdsliv og pensionisttilværelse30.11.2020 09:57:35 CET | Pressemeddelelse

Selvstændige får nu bedre muligheder for på favorable vilkår at spare op til pension og forsikre sig mod kritisk sygdom og tab af erhvervsevne. Et nyt samarbejde mellem Ase, Pension for Selvstændige og Danica Pension føjer endnu et tilbud til medlemmer af Ase og det nye fællesskab Selvstændige.com. Her tilbydes selvstændige erhvervsdrivende en række fordele, som hidtil har været forbeholdt store virksomheder.