AseAse

Ase og Dansk Iværksætter Forening: Ny barselsordning giver selvstændige samme vilkår som lønmodtagere

Den nye aftale om en barselsudligningsordning for selvstændige giver forbedrede barselsmuligheder for iværksættere og selvstændige og vil forhåbentlig gøre det mere attraktivt for såvel mænd som kvinder at udleve deres iværksætterdrøm og drive egen virksomhed.

Det pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase med ca. 55.000 selvstændige medlemmer, og Louise M.Ø. Nielsen, bestyrelsesmedlem i Dansk Iværksætter Forening med ca. 15.000 medlemmer efter, at beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) mandag har sendt lovforslag om en ny barselsordning i høring.

”Aftalen gør det muligt for selvstændige at blive omfattet af barselsordningen barsel.dk på linje med lønmodtagere i private virksomheder og få kompensation fra ordningen ud over barselsdagpenge. Selve aftalen har politikerne bygget på de principper for en barselsordning for selvstændige, som 11 organisationer sammen har anbefalet, og det er vi alle rigtig glade for,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Konkret kan selvstændige nu få op til 31.000 kroner om måneden, mens de går på barsel. Ordningen er finansieret ved, at de selvstændige selv indbetaler til barsel.dk. Dermed nærmer selvstændige erhvervsdrivende sig på endnu et afgørende punkt de rettigheder, som lønmodtagere har.

”Flere og flere kvinder får succes som iværksættere, og de nye forbedrede barselsmuligheder vil forhåbentlig sætte endnu mere skub på den udvikling. I dag er kun en ud af fire iværksættere kvinder, og for mange bliver det nu lettere at forene livet som iværksætter med drømmen om at stifte familie,” siger Louise M.Ø. Nielsen (DIF).

De selvstændiges bidrag og dækning ligestilles med lønmodtagerne i barselsfonden. For at undgå uhensigtsmæssigheder fra konstruktionen af den tidligere – og nu nedlagte – barselsfond for selvstændige indføres der et indtægtskriterie for selvstændiges adgang til barselsfonden, som fastsættes til det beløb, der ville udløse fuld dagpengesats ved ledighed. Med indtægtskriteriet bliver det muligt at afskære hobbyvirksomhed, honorarmodtagere og fritidsiværksættere fra ordningen, hvilket var et udtalt kritikpunkt i den tidligere konstruktion af barselfond for selvstændige.

”Netop udsigten til økonomisk utryghed er den væsentligste barriere for at starte egen virksomhed. Så de forbedrede barselsforhold er et vigtigt skridt mod en stærkere selvstændighedskultur i Danmark. Samtidig glæder vi os over, at regeringen her fortsætter linjen fra den fremtidssikring af dagpengesystemet, som tilbage i 2017 gav selvstændige flere rettigheder og gjorde det lettere at veksle mellem at være selvstændige og lønmodtager, der bliver mere og mere udpræget på det moderne arbejdsmarked,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

De 11 organisationer, der stod sammen om anbefalingerne til en barselsordning for selvstændige, er Dansk Journalistforbund, Dansk Iværksætter Forening, Teknisk Landsforbund, Virksomme Kvinder, Kvinderådet, Danmarks Organisation for selvstændige Frisører & Kosmetikere, SMV Danmark, Danske Fysioterapeuter, Akademikerne, Dansk Magisterforening og Ase.

Louise M Ø Nielsen, Dansk Iværksætter Forening: 2184 4424

Ase: Ret op på uværdig forskelsbehandling af selvstændige i hele perioden9.2.2021 12:29:38 CETPressemeddelelse

Endelig kom lønkompensationen til selvstændige på niveau med ordningen for lønmodtagere – og det er bedre sent end aldrig. Men trist at der skulle gå næsten et år med reel forskelsbehandling, som har kostet de selvstændige dyrt, pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, der gerne havde set, at den nye aftale om ligestilling i Corona-kompensation mellem lønmodtagere og selvstændige havde tilbagevirkende kraft helt tilbage til foråret, hvor den økonomiske diskriminering af selvstændige begyndte.

Ase: Hæv selvstændiges kompensation med tilbagevirkende kraft5.2.2021 16:17:55 CETPressemeddelelse

Lad nu fornuften råde – bedre sent end aldrig. Sådan betegner Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase udsigten til, at landets mange selvstændige nu forhåbentlig endelig på linje med lønmodtagere kan modtage op til 30.000 kroner i indtægtskompensation per måned. Regeringen forhandler fredag med partierne i Folketinget, hvor der øjensynligt tegner sig et flertal for at hæve lønkompensationen til selvstændige til samme niveau som lønmodtagere

Nyt tilbud til selvstændige om tryghed i arbejdsliv og pensionisttilværelse30.11.2020 09:57:35 CETPressemeddelelse

Selvstændige får nu bedre muligheder for på favorable vilkår at spare op til pension og forsikre sig mod kritisk sygdom og tab af erhvervsevne. Et nyt samarbejde mellem Ase, Pension for Selvstændige og Danica Pension føjer endnu et tilbud til medlemmer af Ase og det nye fællesskab Selvstændige.com. Her tilbydes selvstændige erhvervsdrivende en række fordele, som hidtil har været forbeholdt store virksomheder.

Ase: Tilpas kompensationsordningerne til ny bølge af COVID-19 og Cluster 56.11.2020 14:01:24 CETPressemeddelelse

Virus kender ikke kommunegrænser, og der er derfor ikke brug for særlig nordjyske kompensationsmodeller, men derimod generelle og holdbare løsninger, som effektivt kan udbredes til øvrige kommuner eller hele landet, hvis den bekymrende Cluster 5-variant skulle dukke op andre steder i landet eller COVID-19 udvikler sig til et endnu større problem. Det pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, efter at erhvervsminister Simon Kollerup (S) har inviteret til politiske forhandlinger om at finde en model for at kompensere virksomhederne i de syv berørte kommuner.