Ase: Ny dagpengemulighed sikrer dynamisk arbejdsmarked

Et glædeligt og vigtigt skridt på vejen mod større økonomisk tryghed for selvstændige erhvervsdrivende. Sådan betegner Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase sommerpakkens nye muligheder for, at selvstændige kan få ret til dagpenge uden 12 måneders forudgående a-kassemedlemsskab samt åbningen for, at det i tvangslukkede erhverv kan ske uden, at virksomheden skal ophøre.

”Corona-perioden har været helt ekstraordinær for landets virksomheder, og mange går en usikker fremtid i møde. Derfor er det afgørende, at det økonomiske sikkerhedsnet er så finmasket, at den enkelte ikke behøver at frygte helt at miste sit forsørgelsesgrundlag. Samtidig er det med til at fastholde et dynamisk arbejdsmarked, jo flere, der selv forsikrer sig mod ledighed,” siger Karsten Mølgaard Jensen, der også gerne så samme mulighed indført for lønmodtagere.

Netop ligestilling mellem lønmodtagere og selvstændige i såvel a-kassesystemet som hjælpepakkerne bør være et grundlæggende princip, pointerer Karsten Mølgaard Jensen. Konkret undrer han sig over, at hjælpepakkerne til selvstændige udfases 8. august, mens lønkompensationsordningen er forlænget til 29. august.

”Corona skelner ikke mellem selvstændige og lønmodtagere. Alligevel har det kendetegnet hele forløbet under Covid19, at lønmodtagerne har haft politisk førsteprioritet, mens forholdene for landets mindste virksomheder først efterfølgende har fået politikernes opmærksomhed, ” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Ase: Ekstraordinær mulighed for dagpenge til selvstændige et nødvendigt tiltag29.6.2020 08:50:00 CESTPressemeddelelse

Corona-krisen har været hård for landets mindste virksomheder, og mange selvstændige erhvervsdrivende risikerer at knække nakken økonomisk, når hjælpepakkerne udfases den 8. juli. Derfor har Folketinget vedtaget en ekstraordinær mulighed for selvstændige for at melde sig ind i en a-kasse og få dagpenge uden at skulle opfylde det gængse krav om 12 måneders forudgående medlemskab for at opnå rettigheden.

Ase og Danske Soloselvstændige: Indfør bagatelgrænse for revisionspåtegninger25.4.2020 08:45:00 CESTPressemeddelelse

Ordningen med økonomisk kompensation til landets virksomheder for faste udgifter under Corona-krisen er skruet så uheldigt sammen, at nødstedte selvstændige risikerer at få mindre ud af den statslige støtte end de revisorer, der skal blåstemple ansøgningerne. Derfor foreslår Ase og foreningen Danske Soloselvstændige, at der indføres en bagatelgrænse for, hvornår en revisionspåtegning er nødvendig.