Ase: Hæv selvstændiges kompensation med tilbagevirkende kraft

Lad nu fornuften råde – bedre sent end aldrig. Sådan betegner Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase udsigten til, at landets mange selvstændige nu forhåbentlig endelig på linje med lønmodtagere kan modtage op til 30.000 kroner i indtægtskompensation per måned. Regeringen forhandler fredag med partierne i Folketinget, hvor der øjensynligt tegner sig et flertal for at hæve lønkompensationen til selvstændige til samme niveau som lønmodtagere

”I næsten et år har de økonomisk hårdt pressede selvstændige oplevet, at deres ansatte indsats fra politisk hold blev værdsat højere end deres. Den manglende parallelitet i de to kompensationsordninger, der dækker indtægtstab som følge af Covid19, har været urimelig fra dag ét, og selvstændige bør derfor med tilbagevirkende kraft have mulighed for at få samme kompensation som lønmodtagere,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Allerede tilbage i marts sidste år – helt præcis dagen regeringens aftale med arbejdsmarkedets parter om at hæve loftet i lønmodtagernes kompensation til 30.000 kroner, mens selvstændige fortsat kun kunne få 23.000 kroner – skrev Ase såvel til erhvervsministeren som partierne i Folketinget med en klar opfordring om også at hæve loftet i kompensationsordningen for selvstændige. Corana-virus skelner ikke mellem, om du har fået din indtægt som selvstændig, iværksætter, freelancer eller som lønmodtager. Uanset om man er lønmodtager eller selvstændig, rammes man lige så hårdt økonomisk, når indtægten forsvinder, og derfor bør der selvfølgelig være parallelitet i de to kompensationsordninger, pointerer Karsten Mølgaard Jensen.

”Det største slag i ansigtet på de selvstændige har ikke været den beløbsmæssige lavere kompensation, men derimod den diskriminerende forskelsbehandling mellem lønmodtagere og selvstændige, som alene er bundet op på politiske interesser. Hidtil har regeringen tydeligt sendt det signal til de selvstændige, at man ikke vil anerkende deres indsats som ligeså meget værd som deres ansatte lønmodtagere. Og det er en virkelig farlig politisk kurs, når vi alle ved, at efter denne krise bliver det mere vigtigt end nogensinde, at danskerne igen får mod og lyst til at starte og drive egen virksomhed. Det initiativ risikerer vi at slå ned, når selvstændige behandles som mindre værd end lønmodtagere,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

For yderlige info kontakt:

Karsten Mølgaard Jensen, adm. dir. Ase: 40130897

Troels Krog, chef for Politik og Presse, Ase: 21359026

Ase: Regeringen leverer kun halv løsning på dagpengesystemets udfordringer7.9.2021 14:31:54 CEST | Pressemeddelelse

Højere dagpenge i de tre første ledighedsmåneder løfter kompensationsgraden i dagpengesystemet en smule, hvilket har været tiltrængt siden de økonomiske vismænd påpegede den skæve udvikling tilbage i 2014. Ase har foreslået et endnu højere løft i kompensationsgraden, men regeringens forslag er et skridt på vejen og helt nødvendigt for at styrke tilliden til dagpengesystemet på kort sigt. Men regeringen overser alle de andre elementer, der sikrer et moderne og tidssvarende arbejdsløshedsforsikringssystem. Skal indsatsen for alvor rykke, skal jobcentrene fratages beskæftigelsesindsatsen for de forsikrede ledige. Det påpeger Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase.

Ase: Arne-pension sender digitaliseringssucces i graven24.6.2021 09:13:47 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks måske største og mest vellykkede offentlige digitalisering skrottes, og regningen på over en kvart milliard kroner årligt sendes til skatteyderne. Det er realiteten, efter at beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har besluttet, at den succesfulde digitalisering af kontakten med de ledige skal stoppes og i stedet indføre samtaler med fysisk fremmøde i a-kasser og jobcentre per 1. august.

Ase: Ret op på uværdig forskelsbehandling af selvstændige i hele perioden9.2.2021 12:29:38 CET | Pressemeddelelse

Endelig kom lønkompensationen til selvstændige på niveau med ordningen for lønmodtagere – og det er bedre sent end aldrig. Men trist at der skulle gå næsten et år med reel forskelsbehandling, som har kostet de selvstændige dyrt, pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, der gerne havde set, at den nye aftale om ligestilling i Corona-kompensation mellem lønmodtagere og selvstændige havde tilbagevirkende kraft helt tilbage til foråret, hvor den økonomiske diskriminering af selvstændige begyndte.

Nyt tilbud til selvstændige om tryghed i arbejdsliv og pensionisttilværelse30.11.2020 09:57:35 CET | Pressemeddelelse

Selvstændige får nu bedre muligheder for på favorable vilkår at spare op til pension og forsikre sig mod kritisk sygdom og tab af erhvervsevne. Et nyt samarbejde mellem Ase, Pension for Selvstændige og Danica Pension føjer endnu et tilbud til medlemmer af Ase og det nye fællesskab Selvstændige.com. Her tilbydes selvstændige erhvervsdrivende en række fordele, som hidtil har været forbeholdt store virksomheder.