Ase: Hæv kompensationen til selvstændige

Loftet for den maksimale kompensation til selvstændige bør hæves til 30.000 kroner per måned ligesom i den forbedrede aftale for lønkompensation for lønmodtagere. Lige nu kan selvstændige kun få 23.000 i kompensation for deres eget indtægtstab. Sådan lyder opfordringen til erhvervsminister Simon Kollerup (S) og erhvervsordførerne fra Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, landets største organisation og a-kasse for selvstændige erhvervsdrivende.

"Den forbedrede trepartsaftale betyder eksempelvis, at den selvstændige erhvervsdrivende frisør kan hjemsende sine ansatte med lønkompensation på op til 30.000 kroner per måned, mens den selvstændige frisør, der fastholder sine medarbejderes beskæftigelse, kun kompenseres med 23.000 kroner per måned for sit eget indtægtstab. Det er ikke rimeligt, " siger Karsten Mølgaard Jensen.

Ligesom mange lønmodtagere rammes hårdt på deres indtægtsgrundlag i denne svære tid, står mange selvstændige erhvervsdrivende, iværksættere og freelancere i en yderst vanskelig økonomisk situation, skriver Karsten Mølgaard Jensen i et brev til erhvervsministeren og partiernes ordførere.

"Vi har noteret os, at det politiske ønske bag de økonomiske hjælpepakker blandt andet har været, at lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende skal stilles lige, hvilket også har været hensigten i de hidtidige krisetiltag. Det er vi helt enige i, for Coranavirus skelner ikke mellem, om du har fået din indtægt som selvstændig, iværksætter, freelancer eller som lønmodtager, " pointerer Karsten Mølgaard Jensen.

Som følge af lønkompensationsordning for lønmodtagere, bør loftet for kompensationsbeløbet for selvstændige også hæves til 30.000 kroner per måned på tilsvarende vis, som den er blevet i den forbedrede lønmodtagerkompensationsordning, således, at der opnås den tilstræbte parallelitet i de to kompensationsordninger, og at der ikke sker økonomisk forskelsbehandling, foreslår Karsten Mølgaard Jensen.

For yderlige info kontakt:

Karsten Mølgaard Jensen, adm. dir. Ase:

Troels Krog, chef for Politik og Presse, Ase:

Ase: Ekstraordinær mulighed for dagpenge til selvstændige et nødvendigt tiltag29.6.2020 08:50:00 CESTPressemeddelelse

Corona-krisen har været hård for landets mindste virksomheder, og mange selvstændige erhvervsdrivende risikerer at knække nakken økonomisk, når hjælpepakkerne udfases den 8. juli. Derfor har Folketinget vedtaget en ekstraordinær mulighed for selvstændige for at melde sig ind i en a-kasse og få dagpenge uden at skulle opfylde det gængse krav om 12 måneders forudgående medlemskab for at opnå rettigheden.