Ase: Hæv kompensationen til selvstændige

Loftet for den maksimale kompensation til selvstændige bør hæves til 30.000 kroner per måned ligesom i den forbedrede aftale for lønkompensation for lønmodtagere. Lige nu kan selvstændige kun få 23.000 i kompensation for deres eget indtægtstab. Sådan lyder opfordringen til erhvervsminister Simon Kollerup (S) og erhvervsordførerne fra Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, landets største organisation og a-kasse for selvstændige erhvervsdrivende.

"Den forbedrede trepartsaftale betyder eksempelvis, at den selvstændige erhvervsdrivende frisør kan hjemsende sine ansatte med lønkompensation på op til 30.000 kroner per måned, mens den selvstændige frisør, der fastholder sine medarbejderes beskæftigelse, kun kompenseres med 23.000 kroner per måned for sit eget indtægtstab. Det er ikke rimeligt, " siger Karsten Mølgaard Jensen.

Ligesom mange lønmodtagere rammes hårdt på deres indtægtsgrundlag i denne svære tid, står mange selvstændige erhvervsdrivende, iværksættere og freelancere i en yderst vanskelig økonomisk situation, skriver Karsten Mølgaard Jensen i et brev til erhvervsministeren og partiernes ordførere.

"Vi har noteret os, at det politiske ønske bag de økonomiske hjælpepakker blandt andet har været, at lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende skal stilles lige, hvilket også har været hensigten i de hidtidige krisetiltag. Det er vi helt enige i, for Coranavirus skelner ikke mellem, om du har fået din indtægt som selvstændig, iværksætter, freelancer eller som lønmodtager, " pointerer Karsten Mølgaard Jensen.

Som følge af lønkompensationsordning for lønmodtagere, bør loftet for kompensationsbeløbet for selvstændige også hæves til 30.000 kroner per måned på tilsvarende vis, som den er blevet i den forbedrede lønmodtagerkompensationsordning, således, at der opnås den tilstræbte parallelitet i de to kompensationsordninger, og at der ikke sker økonomisk forskelsbehandling, foreslår Karsten Mølgaard Jensen.

For yderlige info kontakt:

Karsten Mølgaard Jensen, adm. dir. Ase:

Troels Krog, chef for Politik og Presse, Ase:

Ase: Ret op på uværdig forskelsbehandling af selvstændige i hele perioden9.2.2021 12:29:38 CETPressemeddelelse

Endelig kom lønkompensationen til selvstændige på niveau med ordningen for lønmodtagere – og det er bedre sent end aldrig. Men trist at der skulle gå næsten et år med reel forskelsbehandling, som har kostet de selvstændige dyrt, pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, der gerne havde set, at den nye aftale om ligestilling i Corona-kompensation mellem lønmodtagere og selvstændige havde tilbagevirkende kraft helt tilbage til foråret, hvor den økonomiske diskriminering af selvstændige begyndte.

Ase: Hæv selvstændiges kompensation med tilbagevirkende kraft5.2.2021 16:17:55 CETPressemeddelelse

Lad nu fornuften råde – bedre sent end aldrig. Sådan betegner Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase udsigten til, at landets mange selvstændige nu forhåbentlig endelig på linje med lønmodtagere kan modtage op til 30.000 kroner i indtægtskompensation per måned. Regeringen forhandler fredag med partierne i Folketinget, hvor der øjensynligt tegner sig et flertal for at hæve lønkompensationen til selvstændige til samme niveau som lønmodtagere

Nyt tilbud til selvstændige om tryghed i arbejdsliv og pensionisttilværelse30.11.2020 09:57:35 CETPressemeddelelse

Selvstændige får nu bedre muligheder for på favorable vilkår at spare op til pension og forsikre sig mod kritisk sygdom og tab af erhvervsevne. Et nyt samarbejde mellem Ase, Pension for Selvstændige og Danica Pension føjer endnu et tilbud til medlemmer af Ase og det nye fællesskab Selvstændige.com. Her tilbydes selvstændige erhvervsdrivende en række fordele, som hidtil har været forbeholdt store virksomheder.

Ase: Tilpas kompensationsordningerne til ny bølge af COVID-19 og Cluster 56.11.2020 14:01:24 CETPressemeddelelse

Virus kender ikke kommunegrænser, og der er derfor ikke brug for særlig nordjyske kompensationsmodeller, men derimod generelle og holdbare løsninger, som effektivt kan udbredes til øvrige kommuner eller hele landet, hvis den bekymrende Cluster 5-variant skulle dukke op andre steder i landet eller COVID-19 udvikler sig til et endnu større problem. Det pointerer Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, efter at erhvervsminister Simon Kollerup (S) har inviteret til politiske forhandlinger om at finde en model for at kompensere virksomhederne i de syv berørte kommuner.