Ase: Hæv kompensationen til selvstændige

Loftet for den maksimale kompensation til selvstændige bør hæves til 30.000 kroner per måned ligesom i den forbedrede aftale for lønkompensation for lønmodtagere. Lige nu kan selvstændige kun få 23.000 i kompensation for deres eget indtægtstab. Sådan lyder opfordringen til erhvervsminister Simon Kollerup (S) og erhvervsordførerne fra Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, landets største organisation og a-kasse for selvstændige erhvervsdrivende.

"Den forbedrede trepartsaftale betyder eksempelvis, at den selvstændige erhvervsdrivende frisør kan hjemsende sine ansatte med lønkompensation på op til 30.000 kroner per måned, mens den selvstændige frisør, der fastholder sine medarbejderes beskæftigelse, kun kompenseres med 23.000 kroner per måned for sit eget indtægtstab. Det er ikke rimeligt, " siger Karsten Mølgaard Jensen.

Ligesom mange lønmodtagere rammes hårdt på deres indtægtsgrundlag i denne svære tid, står mange selvstændige erhvervsdrivende, iværksættere og freelancere i en yderst vanskelig økonomisk situation, skriver Karsten Mølgaard Jensen i et brev til erhvervsministeren og partiernes ordførere.

"Vi har noteret os, at det politiske ønske bag de økonomiske hjælpepakker blandt andet har været, at lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende skal stilles lige, hvilket også har været hensigten i de hidtidige krisetiltag. Det er vi helt enige i, for Coranavirus skelner ikke mellem, om du har fået din indtægt som selvstændig, iværksætter, freelancer eller som lønmodtager, " pointerer Karsten Mølgaard Jensen.

Som følge af lønkompensationsordning for lønmodtagere, bør loftet for kompensationsbeløbet for selvstændige også hæves til 30.000 kroner per måned på tilsvarende vis, som den er blevet i den forbedrede lønmodtagerkompensationsordning, således, at der opnås den tilstræbte parallelitet i de to kompensationsordninger, og at der ikke sker økonomisk forskelsbehandling, foreslår Karsten Mølgaard Jensen.

For yderlige info kontakt:

Karsten Mølgaard Jensen, adm. dir. Ase:

Troels Krog, chef for Politik og Presse, Ase:

Ase og Danske Soloselvstændige: Indfør bagatelgrænse for revisionspåtegninger25.4.2020 08:45:00 CESTPressemeddelelse

Ordningen med økonomisk kompensation til landets virksomheder for faste udgifter under Corona-krisen er skruet så uheldigt sammen, at nødstedte selvstændige risikerer at få mindre ud af den statslige støtte end de revisorer, der skal blåstemple ansøgningerne. Derfor foreslår Ase og foreningen Danske Soloselvstændige, at der indføres en bagatelgrænse for, hvornår en revisionspåtegning er nødvendig.

Lønmodtagere vil have individuelle fremfor centrale lønforhandlinger8.1.2020 07:03:00 CETPressemeddelelse

43 procent af lønmodtagerne på det private arbejdsmarked vil hellere selv forhandle løn og arbejdsvilkår med deres arbejdsgiver end via de traditionelle og centrale overenskomstforhandlinger mellem fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer. Kun 45 procent af lønmodtagerne bakker om den nuværende overenskomstmodel, viser en undersøgelse fra analyseinstituttet Wilke gennemført for Ase blandt godt 1000 lønmodtagere.

250.000 danskere kan sige farvel til jobcenteret og få højere ydelse25.11.2019 07:49:09 CETPressemeddelelse

En kvart million danskere får nu mulighed for at købe en individuel lønsikring, som betyder, at de ikke skal på jobcenteret, hvis de bliver ledige, ligesom den nye lønsikring forsikrer dem mod indtægtstabet ved ledighed med en langt højere månedlig ydelse end dagpengene. For samme pris som et a-kassekontingent kan man få 30.000 kroner om måneden i et halvt år eller 25.000 kroner om måneden i et helt år – og man er fuldstændig fri for jobcenteret. Til sammenligning udgør dagpengene under 19.000 kroner om måneden. Det nye lønsikringsprodukt vurderes at blive startskuddet til en ny udvikling på arbejdsmarkedet, som minder om de private sundhedsforsikringers indtog i 1990-erne.