Ase: Genåbning er den bedste hjælpepakke

Den bedste hjælpe-pakke til landets trængte selvstændige erhvervsdrivende er gennemtænkt genåbning, og Ases administrerende direktør, Karsten Mølgaard Jensen, glæder sig over, at tusindvis af selvstændige i en række liberale erhverv fra mandag igen kan tage imod kunder.

”At mange selvstændige igen kan åbne virksomhed giver håb. Tid er den kritiske faktor, og mange selvstændige har frygtet, at deres levebrød og livsværk forsvandt. De kan igen se optimistisk på fremtiden. Nu er det helt afgørende, at også næste fase planlægges og hjælpepakkerne justeres, så flere virksomheder ved, hvad de kan regne med,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Corona-krisen har vist, at vi kan tænke konstruktivt og ændre adfærd, når det er nødvendigt. Den erfaring skal vi bruge i hele åbningsprocessen, så nogle erhverv kan åbne med forskellige justeringer af hverdagen, pointerer han.

”Vi har set, hvordan enkle midler som tape på gulvet i dagligvareforretningerne har ændret vores adfærd og mindsket smitterisikoen. På samme måde kan vi tænke kreativt og gøre det muligt, at andre forretninger og erhverv kan komme i gang igen. Det behøver slet ikke at være dyre løsninger, ofte kræver det bare små tiltag, før vi ændrer adfærd. På den måde kan vi forhåbentlig snart få åbnet alle virksomheder igen og undgå, at endnu flere mister deres job og begrænse velstandstabet,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Samtidig peger han på, at der stadig er behov for tilpasse i hjælpepakkerne, så selvstændige ligestilles med lønmodtagere. Eksempelvis kan selvstændige søge om 23.000 kroner pr. måned i lønkompensation, mens grænsen for lønmodtagere er 30.000 kroner pr. måned.

”Oprindelig var der ligestilling mellem de to grupper, men da kompensationsloftet for lønmodtagere blev hævet til 30.000 kroner pr. måned, blev selvstændige ikke hævet tilsvarende. Den negative forskelsbehandling bør fjernes. Selvstændiges indtægtstab er selvfølgelig lige så slemt som en lønmodtagers, derfor bør de også kompenseres på samme niveau,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Ase peger også på behovet for at få løftet den administrative håndtering af kompensationsordningen for de selvstændiges indtægtstab. Mens der er gang i udbetalingerne i kompensationsordningen for lønmodtagere, halter det med udbetalingerne i kompensationsordningen for selvstændige.

”Tid er den kritiske faktor i al nødhjælp. Selvstændige, der vil gøre brug af kompensationsordningen for omsætningstabet, har brug for pengene nu og her. De kan ikke vente i flere måneder på penge. Når det tilsyneladende kan lade sig gøre at få kompensationsudbetalingerne sendt afsted i lønmodtagerordningen, må det også kunne lade sig gøre for de selvstændige. Det haster med at få rettet op på dette udestående,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

For yderlige info kontakt:

Karsten Mølgaard Jensen, adm. dir. Ase:

Troels Krog, chef for Politik og Presse, Ase:

Ase: Ekstraordinær mulighed for dagpenge til selvstændige et nødvendigt tiltag29.6.2020 08:50:00 CESTPressemeddelelse

Corona-krisen har været hård for landets mindste virksomheder, og mange selvstændige erhvervsdrivende risikerer at knække nakken økonomisk, når hjælpepakkerne udfases den 8. juli. Derfor har Folketinget vedtaget en ekstraordinær mulighed for selvstændige for at melde sig ind i en a-kasse og få dagpenge uden at skulle opfylde det gængse krav om 12 måneders forudgående medlemskab for at opnå rettigheden.

Ase og Danske Soloselvstændige: Indfør bagatelgrænse for revisionspåtegninger25.4.2020 08:45:00 CESTPressemeddelelse

Ordningen med økonomisk kompensation til landets virksomheder for faste udgifter under Corona-krisen er skruet så uheldigt sammen, at nødstedte selvstændige risikerer at få mindre ud af den statslige støtte end de revisorer, der skal blåstemple ansøgningerne. Derfor foreslår Ase og foreningen Danske Soloselvstændige, at der indføres en bagatelgrænse for, hvornår en revisionspåtegning er nødvendig.

Ase: Hæv kompensationen til selvstændige31.3.2020 15:42:10 CESTPressemeddelelse

Loftet for den maksimale kompensation til selvstændige bør hæves til 30.000 kroner per måned ligesom i den forbedrede aftale for lønkompensation for lønmodtagere. Lige nu kan selvstændige kun få 23.000 i kompensation for deres eget indtægtstab. Sådan lyder opfordringen til erhvervsminister Simon Kollerup (S) og erhvervsordførerne fra Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, landets største organisation og a-kasse for selvstændige erhvervsdrivende.