Ase: Ekstraordinær mulighed for dagpenge til selvstændige et nødvendigt tiltag

Corona-krisen har været hård for landets mindste virksomheder, og mange selvstændige erhvervsdrivende risikerer at knække nakken økonomisk, når hjælpepakkerne udfases den 8. juli. Derfor har Folketinget vedtaget en ekstraordinær mulighed for selvstændige for at melde sig ind i en a-kasse og få dagpenge uden at skulle opfylde det gængse krav om 12 måneders forudgående medlemskab for at opnå rettigheden.

Samtidig viser nye tal fra Erhvervsstyrelsen, at godt 66.000 selvstændige erhvervsdrivende er blevet kompenseret økonomisk for tabt omsætning, og ifølge beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) kan udfasningen af hjælpepakkerne få ”særlig store konsekvenser for selvstændig erhvervsdrivende”. Under halvdelen er medlem af en a-kasse, vurderer ministeren, og Ases administrerende direktør, Karsten Mølgaard Jensen, pointerer, at selvstændige allerede nu kan få behandlet deres ansøgning.

”Ordningen, som er åben fra 9. juli og en måned frem, er en vigtig og nødvendig håndsrækning til selvstændige, der uventet og ganske uforskyldt risikerer at måtte opgive deres livsdrøm og dermed miste forsørgelsesgrundlaget. Vi går usikre tider i møde, og mange selvstændige risikerer at stå helt uden et økonomisk sikkerhedsnet, hvis det ikke lykkes dem at få genrejst deres virksomhed efter Covid19-nedlukningen. Lige nu er vinduet åbent, så det er muligt at forsikre sig på fordelagtige vilkår,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Ifølge de økonomiske vismænd kan Coronakrisen føre til et fald i bruttonationalproduktet (BNP) på mellem 3,5 procent og 5,5 procent og sende tusindvis af danskere ud i arbejdsløshed. Men mens otte ud af ti på det danske arbejdsmarked er forsikrede mod ledighed, gælder det ifølge vurderingen fra beskæftigelsesministeren under halvdelen af de selvstændig erhvervsdrivende.

”Under hele Corona-krisen har vi set, hvordan lønmodtagere har fået førsteprioritet, når regeringen skulle forsøge at afdæmpe konsekvenserne af beslutningen om at lukke Danmark ned. Så det glæder mig, at Folketinget her har øje for, at selvstændige erhvervsdrivende også kan have brug for særlige tiltag i kølvandet på Corona-krisen,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Ase og Danske Soloselvstændige: Indfør bagatelgrænse for revisionspåtegninger25.4.2020 08:45:00 CESTPressemeddelelse

Ordningen med økonomisk kompensation til landets virksomheder for faste udgifter under Corona-krisen er skruet så uheldigt sammen, at nødstedte selvstændige risikerer at få mindre ud af den statslige støtte end de revisorer, der skal blåstemple ansøgningerne. Derfor foreslår Ase og foreningen Danske Soloselvstændige, at der indføres en bagatelgrænse for, hvornår en revisionspåtegning er nødvendig.

Ase: Hæv kompensationen til selvstændige31.3.2020 15:42:10 CESTPressemeddelelse

Loftet for den maksimale kompensation til selvstændige bør hæves til 30.000 kroner per måned ligesom i den forbedrede aftale for lønkompensation for lønmodtagere. Lige nu kan selvstændige kun få 23.000 i kompensation for deres eget indtægtstab. Sådan lyder opfordringen til erhvervsminister Simon Kollerup (S) og erhvervsordførerne fra Karsten Mølgaard Jensen, administrerende direktør i Ase, landets største organisation og a-kasse for selvstændige erhvervsdrivende.